Catalog BM Cele mai responsabile companii & Cele mai inovatoare companii din România 2025 – ediţie specială

Catalog BM Cele mai responsabile companii & Cele mai inovatoare companii din România 2025 – ediţie specială

Suntem în partea civilizata a lumii

An de an întrebăm, aflăm şi prezentăm care sunt acţiunile de responsabilitate socială derulate de companiile din România. Şi vedem că este deja un fenomen în toată regula. Aproape că nu există companie care să nu aibă un departament, o strategie sau măcar un interes în domeniul CSR. Firme mai mici sau mai mari au proiecte şi programe, chiar oameni dedicaţi care se ocupă de responsabilitate socială şi sustenabilitate. „CSR nu e acelaşi lucru cu sustenabilitatea, nu trebuie puse în aceeaşi <oală>”, puncta în urmă cu ceva timp un sociolog implicat într-un studiu legat de acţiunile de sustenabilitate din România. E drept, nu sunt acelaşi lucru, dar poate că ar trebui să ne întrebăm dacă sustenabilitatea poate exista fără CSR. Poate fi viitorul mai bun fără să gândim cum putem ajuta? Sună simplist, dar responsabilitatea socială, în puţine cuvinte, se reduce la acţiuni benefi ce pentru alţii. Exemplele sunt nenumărate şi singura limită este imaginaţia. Pentru a enumera doar câteva exemple, ne bucurăm cu toţii să vedem acţiuni cum sunt realizarea de spitale pentru copii bolnavi, acţiuni de sprijin pentru vârstnici singuri, de curăţenie în parcuri, demersuri pentru susţinerea copiilor din medii defavorizate pentru acces la educaţie şi continuarea studiilor, oferirea de timp, emoţie, cunoştinţe şi bani pentru a face o diferenţă în bine pentru altcineva, pentru comunitate.

Responsabilitatea socială corporativă – sau CSR-ul, cum îl ştim mai simplu – nu este o invenţie locală. A fost preluat, adaptat, aplicat mai întâi timid, apoi tot mai structurat de companiile din România. Au apărut ONG-uri care fac lucruri din ce în ce mai ample, sonore, de impact.

Ce e cu adevărat interesant e felul în care, în ultimii ani, CSR-ul începe să nu mai fi e doar un set de acţiuni „venite de sus”, ci devine ceva ce prinde viaţă din interiorul organizaţiilor. Tot mai multe companii aleg să meargă dincolo de proiectele clasice de CSR şi încurajează un model în care angajaţii devin iniţiatorii. Adică abordarea „employee-driven” – când ideile pornesc de la oameni, iar compania le susţine, le creşte şi, de multe ori, le potenţează prin dublarea sau chiar triplarea sumelor strânse pentru cauze în care echipele cred cu adevărat. Este un model care transformă complet relaţia dintre companie şi comunitate. Pentru că atunci când angajaţii se implică, cu convingere şi cu dorinţa sinceră de a face bine, impactul nu se vede doar în afara organizaţiei, ci şi în interior: în coeziune, în motivaţie şi în sentimentul că fi ecare contribuţie contează. Or aceasta este fi x genul de idee care joacă un rol important în motivarea generaţiilor tinere, pentru care jobul este mai mult decât simpla monetizare a timpului şi abilităţilor lor, este terenul în care au nevoie să găsească un sens real. În România, CSR-ul a devenit mai mult decât un gest de responsabilitate – e o punte între business şi comunitate. Companiile care investesc în cauze relevante şi implică activ angajaţii nu doar că aduc schimbări pozitive în jur, ci îşi consolidează cultura organizaţională şi loialitatea echipelor. Iar când binele comun devine parte din strategie, toată lumea câştigă. 􀀽n astfel de catalog, care reuneşte exemple de măsuri concrete, necesare şi folositoare pentru cei din jur fi e comunităţi, mediu sau urmaşi şi – până la urmă – pentru noi înşine, este o dovadă de echilibru şi normalitate. Cu atât mai mult cu cât lumea pare s-o fi luat complet razna, drepturi şi libertăţi esenţiale sunt tot mai restricţionate iar grija faţă de mediu dispare din agenda guvernelor care altădată dădeau tonul în acest domeniu (de pildă administraţia Trump nu numai că nu mai agrează obiectivele de protecţie a mediului, dar pare că a renunţat cu totul la orice grijă faţă de planetă; Rusia dă frâu liber torturii – aceasta fi ind doar cea mai recentă măsură şocantă; s-a propagat în media mesajul legat de eutanasierea persoanelor fără adăpost. Şi să nu uităm de genocidul din Gaza).

Acesta nu este un top, ci un produs care poate avea rol inspiraţional, poate chiar motivaţional. Vă prezentăm în paginile următoare proiecte din sfera CSR derulate de companii care au răspuns propunerii redacţiei B􀀽SINESS Magazin de a povesti ce au (mai) făcut pe parcursul ultimului an în terenul responsabilităţii sociale. Pentru că deşi se spune că faptele bune trebuie făcute în „linişte”, ele pot inspira şi astfel mai mulţi dintre noi putem gândi şi acţiona cu mai multă grijă şi preocupare faţă de alţii, mai puţin norocoşi, dar şi faţă de generaţiile următoare.

IOANA MIHAI-ANDREI,
Redactor-şef, business Magazin

 

Catalog BM Cele mai inovatoare companii din România 2025

ROMÂNIA ŞI INOVAŢIA, ÎNTRE POTENŢIAL ŞI INERŢIE

„Într-o lume tot mai mică, inovaţia este motorul care propulsează societăţile înainte” - aceasta a fost premisa de la care BUSINESS Magazin a lansat, acum 12 ani, catalogul dedicat companiilor care inovează în România. Între timp, am trăit „revoluţii” care au schimbat cursul omenirii – energia regenerabilă începe să devină coloana vertebrală a economiilor dezvoltate, editarea genetică prin tehnologia CRISPR promite tratamente care păreau imposibile acum un deceniu, să îţi încarci maşina electrică nu mai e SF, iar misiunile spaţiale private transformă cosmosul dintr-un domeniu rezervat guvernelor într-o nouă frontieră antreprenorială. În paralel, companii româneşti precum UiPath, Bitdefender sau eMAG au demonstrat că inovaţia nu este doar apanajul Silicon Valley, ci poate lua naştere şi într-un cartier din Bucureşti sau într-un incubator din Cluj. În alte colţuri ale lumii, însă, războaiele arată fragilitatea civilizaţiei, iar resurse fundamentale, precum apa şi hrana, devin obiect al inovaţiei. România se afl ă undeva la mijloc – şi cred că am spus asta aproape anual, în cadrul acestui catalog şi evenimentului dedicat inovaţiei – atât geografi c, cât şi în ceea ce priveşte nivelul de dezvoltare. În ultimii ani, România a început să fi e privită — tot mai des — nu doar ca o piaţă de consum, ci şi ca un spaţiu cu potenţial inovator. Cu toate acestea, poziţia ţării noastre în clasamentele globale ale inovaţiei refl ectă o realitate ambivalentă, care se plasează între performanţe promiţătoare în unele domenii şi blocaje în altele. Cea mai recentă ediţie a Global Innovation Index (GII) plasează România pe locul 49 din 139 de economii în 2025. Analiza arată că performăm mai bine în „output”-ul de inovaţie (rezultate) decât în „input”-uri (resurse, infrastructură, instituţii). În raportul European Innovation Scoreboard 2025, România fi gurează ca „Emerging Innovator”, cu o performanţă de 37,7% din media UE, ocupând locul 27 între statele membre UE. Aşadar, nu suntem în coada clasamentului global, dar nici în zona de performanţă consistentă sau, cu alte cuvinte, avem potenţial, dar şi inerţie. Mediul privat reuşeşte să aducă idei şi soluţii noi pe piaţă, însă inovaţiile capabile să „revoluţioneze lumea” sunt rare. De 12 ani, acest catalog are rolul de a arăta că, dincolo de cifre şi statistici, există companii şi oameni care fac lucrurile altfel, care găsesc soluţii acolo unde părea imposibil, care nu aşteaptă ca schimbarea să vină de la alţii. Din experienţa noastră, inovaţia românească există, creşte, dar are nevoie de recunoaştere, capital şi curaj pentru a trece graniţele. Aşteptăm cu nerăbdare proiectele voastre şi sperăm că nu va mai fi nevoie de încă un deceniu pentru ca inovaţiile româneşti să îşi găsească locul, la fel de natural, în rândul celor care schimbă lumea.

IOANA MATEI,
Editor-şef, BUSINESS Magazin

 

Mai multe detalii puteţi citi în Catalogul „Cele mai responsabile companii 2025” & „Cele mai inovatoare companii din România 2025”.

Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.

Comandă catalogul mai jos la preţul de 550 de lei, TVA inclus.

Ediţiile print se livrează doar pe teritoriul României. În afara ţării puteţi comanda doar în format digital. Pentru abonamente BM, vă rugăm contactaţi-ne la adresa de e-mail claudia.mirt@m.ro.

 


 
 

Urmărește Business Magazin

cataloagele business magazin
ZF.ro
Autoturismele din România la raport: Moment istoric în România. Ce trebuie să ştie toţi şoferii din ţara noastră Autoturismele din România la raport: Moment istoric în România. Ce trebuie să ştie toţi şoferii din ţara noastră
Mai aveţi zile de concediu de anul trecut şi vreţi să nu le pierdeţi? Vedeţi aici ce se întâmplă cu perioada de concediu de odihnă neefectuată
MonitorulApararii
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
România va semna contractul de peste 700 milioane euro pentru obuzierele de 155 mm. în luna martie
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu ŞUHAN: Ce, cât şi cum se mai fură prin Europa COMENTARIU Valeriu ŞUHAN: Ce, cât şi cum se mai fură prin Europa
COMENTARIU Valeriu ŞUHAN Cu frâna trasă pe podul suspinelor...

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.