Unul din trei are de toate

Postat la 23 septembrie 2008 24 afişări

Doar 28% dintre gospodariile din Romania folosesc cablu TV, internet si telefonie fixa sau mobila. Proportia creste de la an la an, insa destul de lent, in conditiile in care cei mai multi dintre consumatori considera suficiente numai doua dintre aceste servicii.

Unul din trei are de toate

Cand si-a cumparat un apartament, in urma cu cateva luni, Cristina Dumitrescu (27 de ani) s-a informat din timp ce furnizori de cablu, internet si telefonie fixa sunt in cartier. “Ma interesa foarte mult sa pot lua toate aceste servicii de la un singur furnizor, fiind mult mai comod pentru mine sa primesc o singura factura pentru toate”, explica Dumitrescu, director de marketing si comunicare la o firma de retail. Cu toate acestea, desi in blocul unde s-a mutat sunt disponibile serviciile a doi furnizori mari de cablu, internet si telefonie fixa, Cristina Dumitrescu a preferat pentru serviciile de internet o retea de cartier: “Pentru ca trebuie sa fiu in permanenta conectata la internet, accesul in retea imi este absolut necesar, or, daca apar probleme, se pot rezolva mult mai repede intr-o companie mai mica”.

La ora actuala, moda folosirii a cel putin doua servicii de telecomunicatii s-a extins, iar numarul de abonati de telefonie mobila se apropie de 23 de milioane, peste nivelul populatiei din Romania. Insa popularitatea serviciilor de telecomunicatii integrate, precum telefonia fixa si mobila, televiziunea si internetul, se datoreaza in principal cresterii numarului de utilizatori de internet, sustine Crina Lungu, research manager in cadrul Telecommunication Research, divizia de cercetare in domeniul telecomunicatiilor a Mercury Research.

 

La finalul lui 2003, numai 13% dintre persoanele cu varsta de peste 15 ani din Romania navigasera pe internet in cursul anului, insa anul acesta ponderea a ajuns la 36%, potrivit Mercury Research. Aceasta evolutie a atras dupa sine o crestere, chiar daca nu foarte spectaculoasa, a penetrarii serviciilor integrate – voce, cablu si internet. Potrivit studiului res!com realizat anual de Mercury Research pe un esantion de 13.200 de persoane, penetrarea serviciilor integrate a ajuns anul acesta la un nivel de 28% dintre gospodarii, fata de 23% la finalul anului trecut si 15% in 2006. Serviciile integrate sunt folosite mai degraba in gospodarii formate din cel putin doi membri – 17% dintre gospodariile care au doua persoane si 43% dintre cele cu trei persoane le utilizeaza, in timp ce in 8% dintre gospodariile in care locuieste o singura persoana sunt instalate telefonia fixa, internetul si cablul TV. Definita insa dupa zona de rezidenta a consumatorilor, raspandirea serviciilor este destul de diferita, in mediul urban la 43% dintre gospodarii, in timp ce in zonele rurale, nivelul de penetrare este mult mai mic, de 9% dintre gospodarii.

 
Pe masura ce serviciile integrate au devenit din ce in ce mai cautate de consumatori, dar si de clientii corporatisti, furnizorii de servicii au incercat sa-si rafineze tot mai mult strategiile, oferind pachete de servicii triple play – internet, cablu si telefonie fixa - sau chiar quad play, fiind incluse aici si serviciile de telefonie mobila. “Toti marii furnizori de servicii de telecomunicatii din Romania ofera deja pachete triple play, fie ca vorbim de companii precum Orange, Vodafone sau Cosmote, care ofera telefonie mobila, fixa si internet, fie ca vorbim de Romtelecom, UPC Astral sau RCS&RDS ce ofera telefonie fixa, internet si servicii TV”, observa Crina Lungu.
 
Miza companiilor este sa ofere toate aceste servicii intr-un singur pachet si in conditii cat mai atragatoare. La finalul lui 2007, aproximativ 32% dintre gospodariile unde erau instalate telefonia fixa, cablul si internetul foloseau aceste servicii de la un singur operator, procent sensibil mai mare fata de anul precedent, potrivit studiului res!com al Mercury Research. Iar potentialul de crestere ramane destul de mare: numai in ce priveste cablul TV, exista peste 2,5 milioane de abonati care nu folosesc serviciile de internet si telefonie de la furnizorul lor, potrivit calculelor lui Mircea Ciceo-Lucacel, directorul general al New Com, unul dintre principalii operatori de servicii triple play sub brandul Injoy, care a achizitionat in ultimul an in jur de 50 de retele de cartier. Compania estimeaza pentru anul acesta afaceri de 15 milioane de euro, urmand ca in 2009 sa atinga pragul de 20 de milioane de euro si un profit operational de cel putin 20%.
 
“Tendinta consumatorilor de a se orienta catre un singur operator care le poate oferi mai multe servicii pe aceeasi infrastructura este vizibila, motivatia fiind simpla: costuri mai reduse si timp alocat mai mic pentru relationarea cu un singur operator”, apreciaza Ciceo-Lucacel. Compania numara in prezent in jur de 135.000 de abonati, dintre care 75% la internet, dar se asteapta ca pana la finalul anului viitor sa atinga pragul de 250.000 de clienti, mai ales ca “avem in plan sa mai achizitionam alte retele de cartier cu cel mult 10.000 de abonati”, spune Ciceo-Lucacel. Planurile de achizitii sunt sustinute in principal de faptul ca in prezent exista cel putin 20 asemenea operatori care numara intre 5.000 si 20.000 de abonati fiecare.
 
Competitia in segmentul serviciilor integrate a intrat in ultima perioada tot mai mult pe piata pachetelor de quadruple play, mai ales dupa oferta RCS&RDS, care a lansat oficial la finalul anului trecut serviciul de telefonie mobila DigiMobil. Compania are 1,1 de milioane de abonati pentru acest serviciu, considerat un factor puternic de crestere pentru celelalte segmente de business ale RCS&RDS si de atragere a clientilor, potrivit declaratiilor recente ale lui Ovidiu Ghiman, directorul comercial al operatorului. “Desi este destul de greu de calculat, estimam ca aproximativ jumatate dintre clienti folosesc mai mult de un serviciu din oferta companiei”, spune Ghiman.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
internet,
telecom,
online,
mobil,
cablu TV,
servicii
/business-hi-tech/telecom/unul-din-trei-are-de-toate-3219561
3219561
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.