2008, anul mobilului cu GPS

Postat la 03 martie 2008 24 afişări

Cea mai noua tendinta in materie de telefoane mobile o reprezinta anul acesta navigarea prin GPS. Cel putin asa sustin producatorii mondiali de celulare, care prevad ca hartile de pe micul ecran vor deveni un lucru la fel de obisnuit pentru telefoane precum camerele foto.

2008, anul mobilului cu GPS
"Nu stiti unde este strada X?“ O intrebare urmata de cele mai multe ori de explicatii complicate, de genul „Mergeti inainte pana vedeti un semn pe dreapta, faceti stanga, traversati intersectia, mai mergeti putin, iar stanga prin spatele blocurilor si cand veti vedea o cladire inalta de sticla faceti dreapta si... mai intrebati acolo“.

Povestea este inca destul de frecventa, cu toate ca ar putea fi evitata cu ajutorul unui echipament de navigare prin satelit. Numai ca, daca in cazul posesorilor de automobile, necesitatea unui astfel de echipament este justificata, in cazul pietonilor nu este o solutie tocmai comoda, fapt care explica tendinta producatorilor de telefoane mobile de a incorpora pur si simplu in ele sisteme GPS (Global Positioning Sistem).

„Navigarea prin satelit pe telefoanele mobile va fi la fel de importanta pentru industrie cum au fost si serviciile de voce in urma cu 20 de ani“, crede Olli-Pekka Kallasvuo, presedintele si directorul executiv al celui mai mare producator de telefoane mobile din lume, Nokia.

Compania a lansat deja, anul trecut, un celular cu functii GPS incorporate si mizeaza pe faptul ca in viitor telefoanele echipate cu GPS vor deveni la fel de comune precum cele cu camera foto, foarte putine dintre modelele noi lansate de producatori avand lipsuri la acest capitol.

In cadrul World Mobile Congress, cel mai mare congres de telefonie mobila din lume, desfasurat acum cateva saptamani la Barcelona, Nokia a lansat alte patru modele de telefoane dotate cu sisteme de navigare prin satelit si o versiune 2.0 a serviciului Nokia Maps dedicata pietonilor.

Google ofera deja Google Maps pe micul ecran al telefoanelor mobile capabile sa se conecteze la internet, insa o problema principala a serviciului este aceea ca ecranele telefoanelor mobile sunt neincapatoare pentru harti de mari dimensiuni.

In varful gamei se afla modelul Nokia N96, care, pe langa functia de GPS, dispune de un ecran ceva mai mare decat al predecesorului N95 si are capacitatea de a reda imagini si continut video la o rezolutie foarte mare.

Mai mult, telefonul le permite consumatorilor sa posteze continutul foto sau video direct pe internet, pe site-uri de genul YouTube, prin intermediul portalului share.ovi.com detinut de producatorul finlandez de telefoane mobile.

„Este clar deci ca Nokia a intrat in competitie puternica cu Google“, observa Neil Mawston, director in cadrul companiei de cercetare de piata Strategy Analitics.

Producatorul finlandez de telefoane mobile estimeaza vanzari de aproximativ 35 de milioane de celulare echipate cu GPS in 2008, obiectiv justificat de faptul ca N95, modelul cu sistem de navigare lansat anul trecut, s-a vandut la nivel mondial in 6 milioane de exemplare.

Obiectivul Nokia nu este deloc imposibil de atins, mai ales in urma achizitiei recente a companiei de software Navtech si tinand cont ca specialis tii in industrie prevad un an bun pentru terminalele capabile sa scoata din impas utilizatorii rataciti in oras.

Tehnologia de pozitionare prin satelit nu este o noutate, dar cei ce au furnizat astfel de servicii pana acum nu au fost producatorii de echipamente de comunicare.

Mai multi operatori de servicii de telefonie mobila au gasit totusi diferite metode prin care sa ofere clientilor GPS pe mobil. Un exemplu in acest sens este Vodafone, cel mai mare operator de telecomunicatii din lume dupa venituri, care a lansat in mai multe tari europene, inclusiv in Romania, servicii de navigare prin satelit pentru telefoane.

Numai ca solutia presupune achizitionarea unui echipament special, care face legatura intre celular si satelit, iar serviciul nu este destinat pietonilor, ci mai degraba tot soferilor care folosesc GPS mai rar si nu au nevoie de un echipament dedicat.

O posibila explicatie pentru tendinta companiilor din domeniu de a se orienta catre telefoanele mobile cu GPS ar fi popularitatea echipamentelor de navigare prin satelit; potrivit „Telecommunications Predictions 2008“, un studiu realizat de Deloitte, numarul echipamentelor GPS care vor fi vandute in 2011 la nivel mondial va depasi 50 de milioane, fata de 20 de milioane in 2006.

Analistii Deloitte estimeaza ca pretul cipurilor GPS va scadea anul acesta semnificativ, la cativa dolari, ceea ce va determina o crestere a numarului de echipamente lansate pe piata cu sistem de navigare prin satelit incorporat.

„Peste cinci ani, mai mult de jumatate din telefoanele mobile care vor fi vandute la nivel mondial vor dispune si de functii GPS“, prevede Christian Lindholm, specialist in cadrul industriei telecomunicatiilor si directorul companiei londoneze de consultanta Fjord.

In afara de Nokia, HTC, Samsung, Samsung, Motorola sau LG, si producatorii tradit ionali de echipamente GPS au intrat in cursa: compania Garmin a anuntat, tot in cadrul World Mobile Congress, ca pregateste Nuvifone, un GPS cu functii de telefon mobil 3G.

In afara de GPS, o alta tendinta legata tot de localizare pentru telefoanele mobile ale anului 2008 o reprezinta retelele sociale. Mai multi specialisti din industrie sunt de parere ca posesorii de celulare le vor folosi pentru a se conecta la retele sociale precum Facebook sau MySpace, cu posibilitatea de a-si localiza prietenii conectati si ei pe aceleasi retele.

Un astfel de serviciu a fost lansat de compania GyPSii; fondatorul si directorul acesteia, Dan Harple, mizeaza pe faptul ca utilizatorii vor fi interesati sa afle in timp real unde sunt si ce fac prietenii lor.

Nu in ultimul rand, producatorii de telefoane mobile spun ca designul este in continuare un element extrem de important in ceea ce priveste noile modele de celulare.

De fapt, designul a devenit deja un scop in sine pentru creatorii de astfel de echipamente, dupa lansarea telefonului mobil iPhone al Apple, devenit un soi de simbol al frumusetii in materie de celulare. E adevarat, iPhone nu are GPS.

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/telecom/2008-anul-mobilului-cu-gps-2429609
2429609
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.