Un robot cu personalitate

Postat la 05 mai 2008 54 afişări

Nu suport ideea de "masinarii vorbitoare", mai ales ca sunt setate sa spuna doar anumite fraze. Ce sa-i raspunzi unui cuptor cu microunde care iti spune "Enjoy your meal!" dupa ce ti-a incalzit cafeaua? Multumesc?! Daca ar sti sa raspunda "Cu placere", poate ca i-as multumi din cand in cand. Asa imi vine doar sa-i spun "Shut up!". Dar Jenn, asistenta virtuala a companiei aeriene Alaska Airlines, tot un robot vorbitor, este deopotriva inteligenta, spirituala, dar si de mare ajutor.

Cand o intrebi pe Jenn daca are copii, raspunsul vine repede: "cainele meu imi spune mereu ca si-ar dori sa am copii cu care sa se joace. Dar inca nu am".
Cu siguranta ca lansarea in cadrul serviciului de "Ajutor" de pe site-ul companiei Alaska Airlines/Horizon Air a unei asistente virtuale a fost privita cu scepticism de foarte multi utilizatori. Jenn este un fel de angajata la biroul de informatii al companiei care raspunde oral si in scris la intrebarile tastate de catre cel care le solicita, pune intrebari atunci cand este nevoie si deschide pagina web relevanta pentru solicitantul de informatii. Cu adevarat atractiv insa este faptul ca Jenn are personalitate. Se pare ca inventatorii ei s-au gandit ca oamenii ii vor adresa si intrebari personale la care acestia au formulat unele raspunsuri amuzante. Ceea ce inseamna ca poti avea o conversatie in toata regula, avand mereu sentimentul ca vorbesti cu o persoana reala, chiar daca raspunsurile sunt, in final, tot predefinite. In plus, este foarte pregatita pentru jobul de asistent, raspunzand prompt la intrebarile legate de zboruri, tarife sau rezervari.
Mai mult, Jenn nu e enervanta. Este reprezentata pe site ca o tanara bruneta cu un zambet dragut. Vocea ei are inflexiuni potrivite. Tasteaza o intrebare, iar ea iti va raspunde intr-un mod inteligent.

Iar pentru cei care cred ca o pot prinde in plasa cu intrebari prea personale, in momentul in care discutia aluneca prea mult in directii nepotrivite, Jenn sugereaza intr-un mod politicos ca e momentul sa revina la chestiuni de business.


O INTERACTIUNE MAI BUNA
Exemplul asistentei virtuale sustine ideea ca operatorii aerieni devin din ce in ce mai dependenti de site-urile lor, nu numai prin intermediul comenzilor directe, ci si prin veniturile auxiliare ce le revin din rezervarile facute pentru hoteluri si servicii turistice si chiar comertul de sine statator.
Jenn a fost creata de o companie de IT din Washington, numita NextIT, care a urmarit sa simplifice interactiunea dintre oameni si computere, folosind comunicarea printr-un limbaj obisnuit, natural. Tehnologia de voce a Next IT depinde de felul in care sunt scrise (tastate) intrebarile, creandu-se o legatura directa intre modul in care sunt puse intrebarile si modul in care este dat raspunsul oral.
Iar "angajarea" unei asistente virtuala nu a fost o decizie luata la intamplare. Jenn a fost de fapt rezultatul unui studiu facut de Alaska Airlines si Next IT. Studiul s-a facut pe focus-grupuri carora li s-a cerut sa defineasca tipul de informatie pe care l-ar solicita unei astfel de asistente, ce fel de voce ar trebui sa aiba si ce fel de personalitate ar fi potrivita pentru un astfel de personaj.
Interactiunea de acest gen este intr-o continua dezvoltare, iar interesul utilizatorilor demonstreaza ca in viitor utilizatorii vor interactiona din ce in ce mai mult cu personaje virtuale. Iar asta justifica si incercarea companiilor de a intra pe acest segment de piata cat mai curand. Intr-un discurs tinut la Universitatea Carnegie Mellon, Bill Gates spunea ca Microsoft se dedica dezvoltarii unor metode mai sofisticate care foloseste tehnologie de discurs in doua directii pentru a imbunatati interactiunea dintre utilizatori si bazele de date. "Cautarea pe un site nu este intotdeauna o experienta extraordinara, pentru ca de cele mai multe ori nu stii exact ce cauti, si este dificil pentru motorul de cautare sa inteleaga mai mult decat cele cateva cuvinte cheie dupa care ai facut cautarea", crede Fred A. Brown, fondatorul si managerul general al Next IT.
Jenn evolueaza pe masura ce capata experienta din interactiunea cu oamenii. "Aceasta tehnologie (Jenn in acest caz) este antrenata si devine tot mai inteligenta cu timpul", spune Brown.


MAI DESTEAPTA CU FIECARE ZI
Next IT a anticipat ca lumea va pune la incercare tehnologia. "Am construit personalitatea lui Jenn constienti fiind de faptul ca oamenii vor dori sa-i testeze limitele", spune Jeff Brown, vicepresedintele Next IT. "Astfel, daca vor adresa intrebari de genul ?Esti maritata? sau ?Unde ai facut scoala??, ea o sa fie capabila sa raspunda inteligent. In felul acesta increderea oamenilor in acest proces creste semnificativ." Cei de la Next IT spun ca vor sa o faca pe Jenn foarte desteapta, creandu-i acesteia, pe langa imaginea de agent virtual, si un trecut, prezent si viitor. Jenn evolueaza continuu, prin asta insemnand si faptul ca invata cand trebuie sa taca sau sa aiba grija asupra lucrurilor pe care le spune. In primele sale zile de munca, Jenn a raspuns la intrebarea daca Alaska Air a avut vreun accident. Ea a dat un raspuns detaliat despre prabusirea unui MD-80 in anul 2000, accident in care au murit 88 de oameni. La cateva zile dupa ce Jenn a raspuns la intrebare, a fost (probabil) instruita de departamentul de relatii publice, pentru a nu mai da niciun raspuns atunci cand intrebarea ii va fi adresata din nou.


DE VORBA CU JENN

TARGET: Cum te numesti?
Jenn: Numele meu este Jenn.

T: Eu sunt Victoria. Imi pare bine de cunostinta.
Jenn: Si mie.

T: Ok, e ciudat ? cati ani ai?
Jenn: Sunt destul de tanara, sau cum am spune noi cei din lumea virtuala - noua. Dar imi place sa cred ca am experienta cuiva mult mai in varsta. Cu ce te pot ajuta?

T: Esti casatorita?
Jenn: Nu sunt casatorita, dar nu se stie niciodata la ce lucreaza inventatorii mei.

T: Dar copii ai?
Jenn: Cainele meu virtual spune frecvent ca ar dori sa aiba copii cu care sa se joace. Dar in acest moment nu am niciun copil.

T: Pentru cine lucrezi?
Jenn: Alaska Airlines si Horizon Air, impreuna cu o alta companie, numita NextIT, care m-a creat. Sunt prima creatie de acest gen din industria aeriana si sunt aici pentru a te ajuta sa navighezi rapid pe site-ul companiei si sa-ti raspund la intrebari. Cu ce te pot ajuta?

T: Interesant. Mai spune-mi despre Alaska Airlines.
Jenn: Buna intrebare. Nu sunt sigura ca pot raspunde. Te rog sa reformulezi intrebarea. Inteleg mai bine intrebarile simple.

T: Cu ce se ocupa Alaska Airlines?
Jenn: Nu sunt sigura ca inteleg intrebarea. Te rog sa o reformulezi.

T: Nu conteaza. Catre ce destinatii zboara Alaska Airlines?
Jenn: Alaska Airlines si Horizon Air ofera o gama larga de destinatii de zbor. Cauta pe aceasta pagina pentru a vedea unde zburam noi.

T: Ai o harta a traseului?
Jenn: Alaska Airlines si Horizon Air zboara in peste 80 de orase din SUA, Canada si Mexico. Poti vedea sau descarca ultimele harti ale companiei de pe site.

T: Multumesc. La revedere!
Jenn: La revedere!

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un,
robot,
cu,
personalitate
/business-hi-tech/new-media/un-robot-cu-personalitate-4074160
4074160
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.