Tanar si tehnologizat

Postat la 04 august 2008 23 afişări

Toata lumea stie ca un copil plange inainte de a invata sa vorbeasca sau ca tricicletele sunt folosite inaintea bicicletelor. Dar la ce varsta ar trebui copiii sa aiba propriul telefon mobil, laptop sau avatar?

Acestea sunt intrebarile cu care se confrunta parintii secolului 21, aflandu-se intr-o situatie in care exemplul personal nu functioneaza. Nu ii poti spune copilului ca la varsta lui tu nu aveai nici macar calculator. Ce sa mai vorbim de telefon mobil, PDA sau avatar pe Facebook? Argumentele nu sunt solide dintr-un simplu motiv - unele dintre aceste gadgeturi nu existau in urma cu 30 de ani, iar altele se gaseau in serie limitata si erau foarte scumpe. Este drept ca in prezent traim in era gadgeturilor, dar este oare bine sa-i lasam pe copiii nostri sa aiba acces la tehnologia secolului 21?

Cat de copil mai este un copil care dispune de la 5 ani de un telefon mobil si care isi creeaza amintirile prin intermediul computerului sau al unei lumi virtuale asemenea Second Life? Parintii sunt impartiti in doua tabere ? una in care gadgeturile sau internetul sunt permise de la varste foarte fragede, cand copiii abia stau in picioare; cealalta in care parintii sunt reticenti la ideea de tehnologizare a vietii copilului lor. Care este insa abordarea potrivita? Studii despre dezvoltarea copilului ofera o cale de mijloc.

Cu mult inaintea inventarii primului microprocesor, psihologul elvetian Jean Piaget a identificat 4 stadii ale dezvoltarii cognitive ale copilului prin observarea propriilor copii. Teoriile lui Piaget aduc elemente de logica in dezbaterea despre cum sa sustii dezvoltarea copilului tau cu ajutorul tehnologiei. Toate "jucariile" tehnologice sunt luminoase, galagioase si foarte atractive, dar folosirea unui gadget nepotrivit stadiului lui de dezvoltare poate avea consecinte grave asupra cresterii copilului si in special asupra dezvoltarii cognitive a acestuia.

Tehnologia dauneaza?

Anul 2006 a fost punctul de cotitura, cand industria IT a inceput sa se concentreze nu numai pe adolescenti si adulti, ci si pe copii cu varste cuprinse intre 5 si 12 ani si chiar mai mici. Telefoanele pentru copii au inceput sa apara pe piata, deosebindu-se de cele pentru adulti prin simplitate si numarul foarte mic al tastelor ? care au ca scop apelarea rapida a parintilor sau bunicilor.

Desi, la prima vedere, gadgeturile pentru copii sunt utile, membrii ministerelor de sanatate din diverse tari nu sunt de aceeasi parere. Spre exemplu, Ministerul Sanatatii din Franta a lansat un avertisment impotriva folosirii excesive a telefoanelor mobile de catre copii. Specialistii atrag atentia asupra efectelor nocive pe care folosirea indelungata, de la o varsta frageda, a telefoanelor mobile le poate avea asupra sanatatii copiilor. Dar institutia franceza ia in considerare si ipoteza conform careia copiii nu ar trebui lasati sa foloseasca deloc niciun fel de gadget.

Unii specialisti in dezvoltarea copiilor sunt de parere chiar ca industria telefoniei mobile actioneaza precum cea a tutunului, prin dezvoltarea produselor care ii atrag pe cei foarte tineri. In timp ce nu exista nicio dovada concreta ca telefoanele mobile ameninta sanatatea utilizatorilor cu varste fragede, cercetatorii sunt ingrijorati de faptul ca exista doar informatii stiintifice sumare cu privire la impactul pe care campurile cu frecventa electromagnetica emise de telefoanele mobile il au asupra dezvoltarii creierului sau tesuturilor la copii.

Semnale de alarma au fost trase si in Danemarca, Norvegia, Suedia sau Elvetia, printr-un program numit Cefalo, care cerceteaza daca utilizarea telefoanelor mobile creste riscul aparitiei tumorilor pe creier la copii. Potrivit unui analist de la IDC, o companie de cercetare a pietei IT, media de varsta a copiilor care folosesc gadgeturi a scazut la 10 ani, iar institutul este de parere ca piata copiilor cu varste mai mici de 9 ani va creste la 9 milioane de utilizatori in Statele Unite ale Americii si la o valoare de 1,6 miliarde de dolari pana in 2010. Aceasta tendinta se regaseste si in Europa, potrivit unui studiu facut de Eurobarometer pe un esantion de 1.000 de copii din 29 de tari. Rezultatul? Majoritatea copiilor peste 9 ani sunt posesorii unui telefon mobil.

Riscuri

In aceasta polemica despre pericolele utilizarii telefoanelor mobile de catre copii sau a gadgeturilor in general sunt 3 parti implicate: prima este reprezentata de specialistii in sanatate si psihologia copilului care sustin efectele nocive pe care tehnologia le are asupra copiilor.

A doua este reprezentata de producatori si operatori de telefonie mobila. Se pare ca acestia s-au concentrat mai mult asupra protejarii copiilor de materiale pornografice sau mesaje amenintatoare decat asupra sanatatii lor. Si in final, a treia parte implicata e reprezentata de parinti, unii dintre ei considerand ca gadgeturile dezvolta inteligenta copiilor, altii crezand contrariul. In Europa, oamenii de stiinta sunt pe cale sa incheie un studiu complex care dureaza de 7 ani, realizat cu adulti din 13 tari - incluzand Japonia, Israel si o mare parte din Europa de Vest ? care poate da un impuls pentru inceperea cercetarilor pe copii. In acest studiu, care se numeste Interphone, cercetatorii au evaluat mai mult de 6.000 de persoane cu diferite forme de cancer si tumori ale creierului, in ideea de a determina daca exista sau nu o legatura cu utilizarea telefoanelor mobile. Primele rezultate au aratat ca cei care utilizeaza telefonul mobil in exces si tin telefonul la aceeasi ureche mereu sunt expusi riscului de aparitie a cancerului. Dar cei care folosesc ponderat telefonul mobil nu au de ce sa se teama.

Romania, o piata in dezvoltare

Desi nu se poate vorbi inca de o piata a gadgeturilor pentru copii, exista si la noi diverse dispozitive electronice special create pentru copii. Spre e-xemplu, Flamingo a adus in Romania o gama de electronice destinata copiilor, al carei nume, Disney, te duce imediat cu gandul la povesti si desene animate. Aceasta linie de produse include televizoare cu ecran CRT/LCD, DVD playere sau camere video. "Suntem increzatori ca aceste produse pot fi integrate cu usurinta in clasa noastra normala de produse similare, adaugand o nisa care se dezvolta din ce in ce mai mult si in Romania", spune Jiri Rizek, CEO al Flamingo.

Adrian Olteanu, director de operatiuni al grupului, este de parere ca, desi piata romaneasca a gadgeturilor pentru copii abia isi pune bazele, parintii sunt dispusi sa cheltuiasca sume semnificative pe gadgeturi pentru copiii lor. "Daca va uitati la obiceiurile de cumparare ale oamenilor, in general, veti vedea ca majoritatea parintilor nu pot rezista tentatiei de a cumpara produse 'cool' pentru copii, fie ca vorbim despre haine, jucarii sau gadgeturi electronice", este de parere Olteanu.

Ceea ce ar putea inseamna ca piata romaneasca este pregatita din perspectiva consumatorilor. Lipsesc doar produsele, care intra incet-incet si pe aceasta piata. "Credem ca si piata romaneasca de gadgeturi pentru copii se va dezvolta semnificativ in anii urmatori. Este dificil sa estimezi acum valoarea totala, dar volumul ar trebui sa creasca in fiecare an cu un procent de cel putin 10%", spune Rizek. De cand a adus in Romania gama de produse Disney (decembrie 2007), Flamingo a vandut peste 3.000 de produse electronice pentru copii.

Produse Disney

Televizoare pentru copii cu ecran CRT sau LCD, Winnie The Pooh ? diagonala a ecranului de 37 cm, cu functie de cautare automata a canalelor, dar si cu protectie pentru copii ? 599 RON

Produse de bucatarie ? sandwich maker, aparat de popcorn, fantana de ciocolata, blender, milk shaker ? 149 RON

Dispozitive audio ? CD/DVD playere, mini sisteme audio ? 129 RON

Camera foto digitala, Pix Click Digital Camera ? 129 RON

Minifrigidere ? 349 RON

Vrsta si gadgeturile

Varsta: 0-2 ani

Copiii nu pot folosi un mouse pana la varsta de cel putin doi ani si jumatate, iar monitoarele nu sunt foarte potrivite pentru stimularea primului stadiu de dezvoltare cognitiva din teoria lui Piaget, stadiul senzorialo-motor, cand copilul este preocupat cu castigarea controlului motor si invatarea obiectelor fizice. Astfel, pentru a da rezultate la aceasta varsta, gadgeturile trebuie sa fie luminoase, zgomotoase pentru a atrage atentia copilului.

Varsta: 3-5 ani

La varsta aceasta se manifesta stadiul operational, cand copiii inteleg pentru prima data ca ei pot controla ceea ce se intampla pe monitor. La aceasta varsta pot face poze, se pot juca pe calculator sau pe consola.

Varsta: 6-11 ani

La varsta la care un copil poate merge pe bicicleta vine si abilitatea de a cauta pe internet, moment in care intreaga lume digitala i se deschide. Dintr-o data sunt foarte legati de jocurile preferate si incep sa se uite la clipuri video haioase pe YouTube. Dar Piaget a numit acest stadiu "concret operational", deoarece copiii au inca probleme cu ideile abstracte. Astfel, psihologii le amintesc parintilor ca gadgeturile trebuie sa fie folosite pentru a suplimenta, nu pentru a inlocui experientele reale, si ii incurajeaza sa se asigure ca exista un echilibru in activitatile proprii acestui stadiu.

Varsta: de la 12 ani

In afara de faptul ca le este mai greu sa se trezeasca de dimineata, adolescentii ating stadiul de functionare cognitiva a unui adult. Ei intra in stadiul formal-operational al lui Piaget, fiind capabili sa jongleze cu functiile tehnologice ale unui telefon mobil, MP3 player sau laptop. Comunicarea cu prietenii devine la fel de vitala ca si respiratia, spre incantarea furnizorului de internet. Daca Piaget ar fi trait, probabil ca le-ar fi spus parintilor ca, pentru un copil mic, orice ? fie ca are baterii sau nu ? inseamna o descoperire care asteapta sa se intample. Dar jucariile functioneaza cel mai bine cand ele se potrivesc nivelului de dezvoltare a copilului.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tanar,
si,
tehnologizat
/business-hi-tech/new-media/tanar-si-tehnologizat-4074297
4074297
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.