Zbor de milioane

Autor: Ioana Nita Postat la 28 octombrie 2020 168 afişări

Amintiţi-vă când aţi călătorit ultima dată la Londra sau într-o altă mare capitală a lumii şi aţi căutat informaţii pe ecranele din aeroport. Cu siguranţă nu v-aţi gândit că este foarte posibil ca o parte din sistemele de IT care gestionează întreg fluxul de pasageri să fi fost create la Cluj de un start-up fondat în urmă cu şase ani de un român. Pentru echipa condusă de Ligiu Uiorean, ambiţiile de expansiune merg dincolo de nori.

În momentul de faţă procesăm aproape 20% din traficul mondial de pasageri. Obiectivul nostru pe termen scurt este să avem o prezenţă în 50% din aeroporturile din orice zonă geografică, iar pe termen lung, pentru că ştim foarte multe despre aviaţie, înţelegem foarte multe din problemele aviaţiei, probabil că va trebui să dezvoltăm o nouă aripă a firmei şi anume una de consultanţă pentru că clienţii noştri cer deja lucrul acesta şi nu suntem capabili să îl oferim“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Ligiu Uiorean, fondator şi director AirportLabs.

Povestea AirportLabs începe în urmă cu şase ani, când Ligiu Uiorean, absolvent de Politehnică în Cluj-Napoca, s-a întors în ţară după aproape zece ani petrecuţi în străinătate, unde a acumulat experienţă în domeniul aviaţiei. Ultimul rol avut înainte de a se întoarce acasă pentru a pune bazele AirportLabs a fost în cadrul Abu Dhabi Airports, care operează cinci aeroporturi din Emiratele Arabe Unite. „Am lucrat pentru guvernul Emiratelor Arabe Unite timp de 6 ani şi jumătate, unde am creat designuri pentru aeroporturi, am îmbunătăţit aeroporturi existente şi am operat cinci aeroporturi, cu susţinerea echipei, bineînţeles. Ultimul meu proiect a fost un terminal mare de 720.000 mp pentru care am executat un design bun care se baza pe nişte produse pe care speram să le găsim pe piaţă. Fiind o organizaţie guvernamentală am organizat o licitaţie pentru acele produse, iar răspunsul din piaţă a fost foarte slab – pur şi simplu nu se găsea ceea ce ne doream noi şi atunci am hotărât că ar fi bine să umplu eu acest gol”, a relatat el cum i-a venit ideea demarării proiectului AirportLabs. De la idee până la punerea în practică a acesteia au trecut trei ani, timp în care Ligiu Uiorean a făcut toată partea de planificare a proiectului.  

„Am început cu primii clienţi în Marea Britanie unde am rezolvat probleme relativ minore pentru ei, iar apoi am fost lăsaţi ca firmă să abordăm probleme mai mari şi mai serioase. Astfel, de la nişte sisteme simpatice, sistemele noastre au devenit sisteme critice. Încetul cu încetul ne-am construit încrederea pe piaţă, o bază de clienţi care ne recomandă şi nu am avut nicio situaţie în care să ne dezmăgim clienţii în aceşti şase ani.”

Proiectul AirportLabs a pornit cu scopul de a face industria aviaţiei mai eficientă, acoperind tot spectrul problemelor legate de eficienţă - de la aeroporturi şi linii aeriene la operatorii de la sol (firmele care se ocupă cu mâncare, bagaje, combustibil).

„De la început am pornit cu ideea de a face lucrurile mai eficiente. Ne-am gândit cum putem face acest lucru şi am observat că prima problemă a fost cea a comunicării în timp real, astfel că prima noastră generaţie de produse a fost axată pe această direcţie”, a menţionat antreprenorul. Practic, AirporLabs a dezvoltat prima dată o platformă de comunicare în timp real pentru personalul din aeroport care este folosită de oricine este implicat în procesele aeroportuare - de la securitate până la oamenii de la liniile aeriene, soluţia fiind implementată în mod direct în 35 de aeroporturi şi în 140 indirect.

„Apoi am dezvoltat comunicarea cu pasagerii, am dezvoltat o soluţie de afişaj, care comunică date în timp real, alerte dar afişează şi reclame, care a fost adoptată în 11 aeroporturi. Între timp am dezvoltat şi o soluţie de comunicare M2M. În aeroporturi sunt foarte multe sisteme care în general folosesc fiecare în parte limbajul lor, formatul lor; noi am dezvoltat o platformă care preia aceste date, le transferă către sistemele noastre sau către alte sisteme în timp real, şi le translatează în ceva ce poate fi folosit. Aceasta a fost prima generaţie a soluţiei noastre”, a detaliat el.

După prima soluţie dezvoltată, echipa AirportLabs s-a concentrat pe eficientizarea fluxurilor de pasageri şi a realizat o alta care permite măsurarea cozilor, direcţionarea pasagerilor către cozile cele mai scurte, mai rapide, predicţia de cozi ş.a.m.d. „Pe partea de avioane am dezvoltat o platformă completă de management a ce se întâmplă în jurul unui avion din momentul în care a aterizat până când este pus din nou în aer. Aceasta a fost a doua generaţie a soluţiei.”

Astăzi, AirportLabs dezvoltă o soluţie de management complet al tuturor proceselor aeroportuare, care a ajuns să fie folosită în unele dintre cele mai mari aeroporturi din lume.

„Prin a treia generaţie de produse, adresăm managementul complet al tuturor proceselor aeroportuare, alocarea dinamică de resurse în timp real în funcţie de cum evoluează programul de zbor. Aici se vede ce se întâmpă într-un aeroport, ce se întâmplă cu procesele, cum se influenţează procesele unul pe altul, dar se vede şi creşterea de eficienţă care este adusă de platformele noastre.”

Tot ceea ce produc este furnizat ca software as a service ceea ce înseamnă că nu doar dezvoltă aceste produse, dar le şi operează pentru clienţii lor. „Sunt sisteme critice, este o largă plajă de responsabilităţi pe care o avem, nu numai software-ul în sine. În timp am devenit specialişti în aviaţie, înţelegem problemele clienţilor noştri câteodată mai bine decât ei. Deci suntem o firmă de tehnologie, dar cu o puternică specializare pe sectorul de aviaţie”, a subliniat Ligiu Uiorean.

Firma are un business de câteva milioane de euro pe an şi, spune el, nu este interesată să acceseze finanţări. „Nu publicăm cifra de afaceri pentru că ne pune într-o poziţie dificilă de negociere şi am avea atunci şi o atenţie nedorită din partea firmelor mari din industrie. Cifra de afaceri este de ordinul milioanelor de euro. (…) Am investit mulţi bani, nu aş putea spune o cifră exactă, cred că m-am oprit din numărat la 250.000 de euro, după aceea nu a mai contat. Banii au provenit de la mine, au fost economiile mele personale, nu am apelat niciodată la investitori şi aceasta este o abordare care ne oferă flexibilitate în decizii şi independenţă, care ne permite să lucrăm inclusiv cu firme concurente pentru că ei au încredere în noi şi poziţia noastră neutră ne permite să facem lucruri interesante. (…) Nu, nu ne interesează finanţări de la fonduri sau alte entităţi de acest tip, ne bazăm pe o creştere sustenabilă, nu avem un interes să avem o creştere explozivă, deci nu avem nevoie de cash disproporţionat faţă de ceea ce poate produce firma. Toţi banii pe care îi investim anul acesta sunt banii pe care i-am făcut anul trecut şi aşa mai departe, cred că asta înseamnă creştere sustenabilă.“

Invitat: Ligiu Uiorean, fondator şi director AirportLabs

Proiect: AirportLabs

Ce face? Soluţie de management complet al tuturor proceselor aeroportuare care acum este folosită în unele dintre cele mai mari aeroporturi din lume



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF împreună cu Banca Transilvania şi casa de avocatură Stratulat & Albulescu, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. În cadrul emisiunii sunt invitaţi şi antreprenori sau investitori care îşi povestesc experienţa în business şi dau sfaturi start-up-urilor.

Proiect: Themesberg şi Creative Tim

Ce fac? Două companii locale care dezvoltă „componente“ pentru site-uri şi aplicaţii mobile şi-au unit forţele pentru a ataca piaţa internaţională

InvitaŢI: Zoltán Szogyényi şi Alexandru Păduraru, Themesberg şi Creative Tim

Proiect: lizit.ro

Ce face? Platformă online pentru închiriere de gadgeturi

Ţintă de cifră de afaceri pentru primul an de funcţionare: 100.000 euro

Valoare stoc actual de gadget-uri: 75.000 euro

InvitaT: Paul Neagoe, fondator lizit.ro

Proiect: Yummdiet.com

Ce face? Platformă de diete şi wellbeing care îi ajută pe utilizatori să slăbească

Finanţare atrasă: 200.000 euro

Invitat: Cori Grămescu, fondator Yummdiet.com

Proiect: ServiFy

Ce face? Aplicaţie SaaS pentru managementul activităţii service-urilor auto

Invitat: Dragoş Stan, fondator şi CEO ServiFy

Proiect: SMSO

Ce face? Platformă de comunicare prin SMS

Necesar de finanţare: 2-5 milioane euro

Cifră de afaceri 2019: 1,7 mil. euro

Ţintă venituri 2025: 5 milioane euro

Invitat: Cătălin Sporiş, cofondator SMSO

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19,00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

ALEPH STORY: Muncitori, căutăm patrie. O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Irina Ursu, editor-prezentator STIU, despre afirmaţia lui Florin Cîţu, ministrul Finanţelor, că Ungaria ne fură forţă de muncă

ZF.ro
Este OFICIAL! Un nou brand de modă cu preţuri mici a intrat în România. Reduceri de 80% la peste 3.000 de mărci Este OFICIAL! Un nou brand de modă cu preţuri mici a intrat în România. Reduceri de 80% la peste 3.000 de mărci
Criza accelerează puternic aceste joburi. În ce zonă trebuie să vă uitaţi pentru viitor
Mediafax
Ales primar, fără să ştie. Un politician din Brazilia, aflat în comă indusă din cauza Covid-19, a câştigat alegerile cu 52,6% din voturi Ales primar, fără să ştie. Un politician din Brazilia, aflat în comă indusă din cauza Covid-19, a câştigat alegerile cu 52,6% din voturi
Află care este programul principalelor lanţuri de magazine, în perioada 30 noiembrie - 1 decembrie
MonitorulApararii
1 Decembrie, prin ani. Povestea continuă 1 Decembrie, prin ani. Povestea continuă
Summit al "Procesului de la Berlin" - Plan de creare a unei pieţe economice comune şi a unei Agende Verzi pentru Balcanii de Vest
MonitorulPartidelor
Deputat PNL: Inevitabilul s-a produs Deputat PNL: Inevitabilul s-a produs
Tomac: Nişte golani din politică promovează de câteva zile o mare minciună
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu Şuhan: Vinovaţii fără vină COMENTARIU Valeriu Şuhan: Vinovaţii fără vină
Victimă a violenţei domestice ne întoarcem la ei pentru că nu avem alte pârghii. Ce se află în spatele lui ”se va schimba”

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.