Care este industria care are cea mai mare nevoie de inteligenţa artificială?

Autor: Ioana Niţă Postat la 01 februarie 2024 228 afişări

Inteligenţa artificială poate fi utilizată şi pentru a scrie sonete în stilul lui Shakespeare sau pentru a traduce mai rapid texte dintr-o limbă în alta, dar un spaţiu în care această tehnologie poate să-şi arate cu adevărat utilitatea este cel al analizei de date şi al livrării de prognoze. industrie care are nevoie ca de aer de o asemenea soluţie este cea a utilităţilor.

Acesta este şi pariul făcut de start-up-ul local Ogre.AI, care a şi reuşit să dezvolte un produs dedicat furnizorilor de electricitate, proiect pentru care compania derulează în prezent o rundă de finanţare de 2 mil. euro. „Ideea a venit de la faptul că am avut legatură cu ceea ce înseamnă piaţa de echilibrare din România, unde am văzut care erau pierderile asociate unei prognoze de proastă calitate pe care le produceau toţi operatorii din piaţa de electricitate.

Cumva şi producătorii, furnizorii, dar şi distribuitorii au această reglementare prin care în fiecare zi trebuie să producă o prognoză pe care o notifică către OPCOM (Operatorul Pieţei de Energie Electrică şi de Gaze Naturale) şi pe baza acestei prognoze sunt sau nu penalizaţi în piaţa de echilibrare. Şi atunci cam de aici a pornit ideea iniţială. De asemenea am şi avut ocazia să iau parte la nişte proiecte care au implementat nişte soluţii similare şi am găsit câteva deficienţe în acele soluţii şi ne-am gândit că putem să facem un lucru mai bun“, a relatat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Matei Stratan, CEO şi cofondator al Ogre AI. El a pornit proiectul în 2020 în baza propriei experienţe avută în domeniul energiei.

Prima versiune a soluţiei Ogre AI a fost gata repede, însă a avut nevoie de îmbunătăţiri ulterior. „În 2020 am lucrat împreună cu un singur programator şi am dezvoltat o soluţie pentru prognoza producţiei de energie din fotovoltaice, iar în 2021 m-am asociat şi cu ceilalţi doi cofondatori şi am început să dezvoltăm mai serios şi bazat pe nişte principii importate din industria de hedge funds unde au soluţii foarte avansate de AI şi machine learning.“

Ce face însă concret soluţia Ogre AI? „Practic, clienţii ne pun la dispoziţie nişte date, în special date istorice, de exemplu despre consum, date istorice despre producţie, iar noi le cuplăm cu o serie de informaţii şi date pe care le avem «in house». De exemplu, am dezvoltat modele meteo <<in house>> pentru a face o prognoză mai bună şi, în funcţie de problema pe care dorim să o rezolvăm -  fie consum sau producţie, cuplăm cu alte tipuri de date, iar AI-ul hotărăşte singur ce date foloseşte pentru acea problemă pe care trebuie să o rezolvăm. Pentru partea de distribuţie, fiind şi proiecte puţin mai complicate, prognozăm consumul propriu tehnologic al acestor companii, care practic înseamnă câtă energie se pierde atunci când transportă electricitatea, de exemplu, pe infrastructura de reţea. Dar platforma funcţionează destul de simplu, adică nu vrem să aducem greutăţi pe umerii clienţilor şi practic le cerem cât mai puţin, iar restul de informaţii, de date, provin de la noi. Acest lucru este de altfel şi unul dintre deficienţele pe care le-am descoperit la competiţie - inţial rugau companiile să vină ei cu datele lor, neavând experienţă de data science sau de programare şi atunci nu ieşeau lucruri foarte bune din punct de vedere al matematicii“, a explicat Stratan.

Platforma Ogre AI se bazează pe AI (inteligenţă artificială) şi ML (machine learning), aceasta prognozând generarea de energie, consumul, pierderile tehnologice şi comerciale din reţea şi diferite anomalii din sistem. Reprezentanţii Ogre AI susţin că pot reduce pierderile financiare ale clienţilor săi din domeniul utilităţilor - energie electrică şi termică, apă şi salubritate - cu până la 30%. Până acum Ogre AI a implementat soluţiile sale pentru 12 companii mari, printre care se numără Enel, CEZ, Engie, PPC, DEER şi E.ON. Start-up-ul şi-a propus la finalul anului trecut să atragă în total o rundă de finanţare de circa 2 milioane de euro, sumă pe care să o investească atât în extinderea echipei, în special pe partea de marketing şi vânzări pentru a susţine intrarea pe noi pieţe, cât şi în partea de cercetare-dezvoltare pentru a îmbunătăţi în continuare produsul. Din suma ţintită pentru această rundă, start-up-ul a atras deja 625.000 de euro de la Soulmates Ventures şi a lansat în decembrie şi o campanie de strângere de fonduri pe platforma SeedBlink, prin care vrea să atragă circa 200.000 de euro.     

„Suntem în discuţii cu VC-uri din străinătate şi cu potenţiali business angels şi vrem să atragem finanţare şi prin crowdfunding - ne pregătim să ridicăm nişte bani în următoarea perioadă şi prin SeedBlink. Intenţionăm să ridicăm o rundă cât mai mare, având în vedere mediul, astfel încât să ne extindem «runway-ul» şi să putem să scalăm mai repede pentru că avem «product market fit» – suntem cu produsele acolo unde ne-am dorit şi credem că «time to market» e foarte important în special în acest domeniu“, a spus CEO-ul şi cofondatorul Ogre AI.

Până la această rundă, Ogre AI a mai obţinut o investiţie iniţială de 2 milioane de euro de la fondul local de investiţii Early Game Ventures (lead investor), fondul de venture capital londonez MMC şi de la mai mulţi investitori internaţionali de tip business angel.



Rubrica „Start-up Pitch”

1. Invitat: Matei Stratan, CEO şi cofondator al Ogre AI.

Ce face? A dezvoltat o platformă bazată pe inteligenţă artificială dedicată jucătorilor de pe piaţa de utilităţi.

„Suntem în discuţii cu VC-uri din străinătate şi cu potenţiali business angels şi vrem să atragem finanţare şi prin crowdfunding - ne pregătim să ridicăm nişte bani în următoarea perioadă şi prin SeedBlink. Intenţionăm să ridicăm o rundă cât mai mare, având în vedere mediul, astfel încât să ne extindem «runway-ul» şi să putem să scalăm mai repede pentru că avem «product market fit» – suntem cu produsele acolo unde ne-am dorit şi credem că «time to market» e foarte important în special în acest domeniu.“

2. Invitat: Elisa Rusu, CEO şi acţionar în cadrul Omnicredit

Ce face? A creat o platformă prin intermediul căreia persoanele juridice pot obţine o finanţare rapidă exclusiv online. În cei patru ani de activitate circa 600 de companii din România, iar în prezent are în portofoliul său 100 de companii active, finanţările acordate acestora ridicându-se la aproximativ 7 milioane de euro.

„Avem în portofoliu mulţi transportatori, multe companii care lucrează în zona de infrastructură, unde beneficiar final de foarte multe ori este statul, pentru că au fost foarte multe proiecte care s-au lansat în anii aceştia, proiecte finanţate şi cofinanţate pe diverse surse - cu bani româneşti sau din afară. De asemenea, avem în portofoliu mici producători, mici retaileri şi 2-3 companii de IT.“

3. Invitat: Şerban Jinga, fondator şi acţionar al Evo Beauty

Ce face? A dezvoltat o soluţie software care să ajute jucătorii din domeniul de beauty să îşi digitalizeze o parte din procese.

„Avem peste 250 de clienţi din zona de beauty şi wellness, majoritatea clienţilor fiind jucători mari, clinici mari, lanţuri mari de înfrumuseţare, însă lucrăm pe partea de educaţie IT chiar şi la saloane mici. Mare parte dintre clienţii Evo Beauty sunt în Bucureşti, dar avem clienţi în oraşele mari precum Cluj, Timişoara, Iaşi, Braşov, Sibiu. Dar ce ne propunem să facem în perioada următoare este să ne extindem mai mult în ţară, dorim să fim şi mai prezenţi şi să creştem acest nivel de awareness. Urmând acest principiu de extindere concentrică, pe viitor ne gândim să ieşim şi din România spre ţările vecine, precum Ungaria, Polonia, Bulgaria, Moldova.”



Rubrica „Start-up Update”

1. Invitat: Daniel Georgescu, cofondator al dMonitor – motor de căutare pentru persoane expuse politic.

Ce e nou? Start-up-ul local a lansat recent un produs nou, mult îmbunătăţit faţă de prima versiune, care îi va permite să scaleze businessul la nivel internaţional, primele pieţe vizate pentru extindere fiind Republica Moldova şi Serbia. Noul produs a fost dezvoltat cu ajutorul unui grant în valoare de 65.000 de euro de la Innovation Norway.

„Am pus pe picioare un produs nou de tehnologie care ne permite să ne extindem internaţional. Avem o nouă platformă de KYC (know your customer – n. red.). Acoperim acum un spectru mai larg din zona noastră de activitate, aceea de anti-money laundering software. Putem scana pentru sancţiuni internaţionale, liste de anti-money laundering, liste puse la dispoziţie de orice instituţie interna­ţională, plus lucrurile pe care le făceam şi înainte legate de persoanele expuse public din România. A fost un efort destul de complex pentru noi, dar suntem foarte mulţumiţi de rezultatul pe care l-am avut.“

2. Invitat: Cristian David, fondator şi CEO al Klap – platformă pentru dispozitive recondiţionate.

Ce e nou? Start-up-ul local se află în prezent în căutarea unei finanţări de circa 600.000 de euro pentru a susţine dezvoltarea unei platforme dedicate segmentului B2B prin intermediul căreia să digitalizeze şi automatizeze o serie de procese în relaţia cu clienţii de tip persoane juridice şi prin care să le ofere o serie de servicii.

„Pentru că ne dorim să scalăm şi să creştem mai repede, am început să verificăm şi să vedem care ar fi parteneriatele pe care le putem închide cu po­sibile surse de finanţare externe, astfel încât să creştem şi să scalăm mult mai rapid. Pentru început, necesarul nostru de finanţare este de circa 600.000 de euro, bani pe care îi vom folosi pentru diversificarea modelului de business în special în zona software şi pentru atragerea de noi talente în echipa noastră. Avem câteva segmente în care ne dorim să aducem cei mai buni profesionişti şi experţi în domeniile lor. În acelaşi timp, bineînţeles, pentru că am crescut capacitatea şi pentru că am diversificat portofoliul de produse ne dorim şi extinderea operaţională.“



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tehnologie,
energie,
electricitate,
industrie,
it

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.