Viata pe podium

Postat la 28 aprilie 2009 38 afişări

Privita de un supermodel care are acces la marile prezentari si lucreaza cu brandurile de lux, criza economica se vede in esenta la fel ca in orice alt domeniu: scaderi de costuri, bugete de promovare reduse, atentie mai mare a consumatorilor fata de ceea ce cumpara.

 

Top modelul Diana Dondoe aparea in septembrie anul trecut pe coperta primului numar al suplimentului de lifestyle al cotidianului Wall Street Journal. Titlurile din ziarele in care era imbracata anuntau recesiunea (Diana a purtat o rochie a designerului Roland Mouret confectionata in intregime din paginile Wall Street Journal), intr-un moment cand in Romania criza era inca doar un subiect de presa.

 

Cateva luni mai tarziu, in plina criza, Diana Dondoe a descris pentru BUSINESS Magazin actuala situatie economica, vazuta de la inaltimea podiumurilor de moda sau dincolo de stralucirea campaniilor publicitare ale marilor branduri. Si dupa ce, in culisele saptamanilor modei de la New York, Londra, Milano sau Paris cuvantul de ordine in ceea ce priveste onorariile modelelor a ajuns sa fie “la jumatate de pret”, designerii au angajat mai putine modele, iar brandurile au redus bugetele de promovare.

 

Pentru Diana Dondoe, activitatea in aria modei se imparte in doua domenii importante - prezentari si campanii publicitare. “Pot spune ca resimt din punct de vedere financiar o scadere a platii la campanii. Dar prefer sa lucrez mai putin si sa fac alte lucruri care nu au legatura cu moda, sa ma concentrez asupra altor interese, cum ar fi continuarea studiilor la New York University.”

 

Cat despre prezentari, top modelul roman, care a fost cotata anul trecut printre primele cinci ale lumii, spune ca nu mai fac parte din programul sau curent de trei sezoane si ca actualmente se rezuma la doua sau trei show-uri importante in fiecare sezon. Dupa ce a defilat pe marile podiumuri timp de sase ani, a decis sa se axeze pe campaniile publicitare, care sunt mai profitabile. In acest sezon a ales o singura prezentare, show-ul lui Marc Jacobs la saptamana modei de la New York.

 

Saptamana modei a fost insa printre evenimentele cel mai afectate de actuala situatie economica. Chiar inainte de sfarsitul lui 2008, designeri ca Vera Wang sau Betsey Johnson au anuntat ca nu vor participa la evenimentul din Bryant Park, unde un show poate costa pana la 750.000 de euro. In schimb au preferat o prezentare clasica si mult mai ieftina in showroom-ul personal. In total, la eveniment au participat cu 30 de designeri mai putin decat anul trecut.

 

Mai mult, in premiera pentru o industrie egocentrica precum este moda, trei designeri s-au unit pentru a face economie de costuri. Mara Hoffman, Sergio Davila si Nicholas K au realizat o prezentare comuna, fiecare dintre ei afisand intre 24 si 32 de look-uri, comparativ cu 32 pana la 42, cate erau in mod normal.

 

Costul pentru fiecare designer a scazut astfel cu 40%, din moment ce au impartit preturile spatiului, ale luminilor si ale productiei. Chiar si firma de PR care s-a ocupat de producerea show-urilor si-a scazut onorariul. People’s Revolution, care de obicei cere o taxa cuprinsa intre 15.000 si 40.000 de dolari pentru a se ocupa de tot, de la trimiterea invitatiilor si pana la coordonarea evenimentului, a anuntat ca a perceput o taxa de trei ori mai mica.

 

Diana Dondoe spune ca in culisele prezentarilor se discuta foarte mult despre bani, iar executivii se straduie sa pastreze imaginea stralucitoare a industriei. Cu toate acestea, de cele mai multe ori finantele primeaza. Chiar si la prezentarea Marc Jacobs, numarul jurnalistilor acreditati a scazut de la 1.500 la 500.

 

Primele umbre pe aura stralucitoare a industriei au aparut la finalul anului trecut, cand marile grupuri care vand lux, faimoase pentru petrecerile extravagante de sfarsit de an, au trimis o scrisoare partenerilor in care explicau ca acestea au fost anulate din motive financiare. De exemplu, Marc Jacobs, care in ultimii 18 ani a organizat in fiecare an o petrecere de sarbatori cu 800 de invitati alesi pe spranceana. In 2007, tema fusese inspirata de povestile din “O mie si una de nopti” - cinci baruri, spectacol cu contorsionisti si chiar o ploaie cu pudra de aur peste invitati. In 2008, tonul e-mail-ului lui Jacobs a fost exact la polul opus: “Din cauza situatiei financiare, am luat decizia sa anulez petrecerea”.

 

Reduceri de bugete au aparut pe toate fronturile. Casa de bijuterii londoneza Graff Diamonds a anuntat scaderea bugetului pentru anul acesta, iar purtatorul de cuvant, desi a refuzat sa precizeze un procent, a anuntat ca scaderile vor fi mai mari in Statele Unite decat in Marea Britanie. Casa italiana de moda Brioni a anuntat o scadere a bugetului de publicitate pentru Statele Unite cu 10-15%. Exista si cateva exceptii, ca de exemplu Audi, care in 2009 a crescut cu 20% suma alocata publicitatii in Statele Unite, sponsorizand evenimente importante, de la investirea presedintelui Obama pana la finala Super Bowl.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/lifestyle/viata-pe-podium-4252310
4252310
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.