Urmeaza statia de arta

Postat la 12 august 2008 17 afişări

Arta a inceput sa ii priveasca si pe calatorii inghesuiti si chinuiti ai metroului din Bucuresti, cel putin in Gara de Nord. Imbracata in haine de epoca, dar accesorizata modern, statia se lauda, incepand din aceasta luna, cu picturi murale colorate.

In urma cu cativa ani, cand Coca- Cola concepea o reclama vizibila in interiorul tunelului de metrou intre statiile Unirii si Universitate, calatorii se intrebau daca ceea ce vedeau era realitate sau halucinatie. Timp de 10 secunde, cat ursii polari rupeau monotonia din subteran, intreaga suflare inghesuita in vagon amutea, urmand ca apoi sa se declanseze o intreaga dezbatere: ai vazut, era real, ce este asta?

 

In 2008, printre sute de reclame si panouri publicitare, monotonia din subteran a fost in sfarsit perturbata si de arta. Cei care trec prin statia de metrou Gara de Nord au remarcat cu siguranta seria de picturi murale care coloreaza peretii gri. Picturile au fost realizate in cadrul proiectului de arta publica “Bucharest metroArt. Arta te priveste!” care si-a propus o schimbare de decor in spatiile statiilor de metrou. “Ne-am dorit o redecorare si reimaginare a metroului in sens artistic, astfel incat sa se creeze o atmosfera mai colorata, pentru ca metroul bucurestean are o atmosfera gri, apasatoare”, spune Mihaela Miron, care se ocupa de relatii publice si marketing in cadrul proiectului.

 

Conceptul picturilor a pornit de la ideea de Bucuresti nou si vechi si a fost adaptat in functie de parerea calatorilor. “Am avut o serie de chestionare pe care le-am aplicat calatorilor si pe baza rezultatelor, in acord cu Metrorex am ales tema si compozitia. In primul rand ideea a fost sa fie mai multa culoare. Gara de Nord este statia de intrare si de iesire din oras si este imaginea cu care vin si pleaca turistii din Bucuresti”, zice Miron. Astfel, incepand din 21 iulie, in fiecare noapte timp de doua saptamani, intre ultimul si primul metrou al zilei, 20 de artisti au decorat noua suprafete. In total, 120 de metri patrati de arta, pe ambele peroane ale statiei. Rezultatul - compozitii colorate, in nuante puternice de galben, verde crud, rosu, bleu sau alb. Imaginile cu siluete si cladiri alterneaza cu cele care infatiseaza calesti regale stilizate sau masini zburatoare. Totul constrasteaza cu peretii inca gri ai statiei. Ideea proiectului a inceput sa incolteasca inca de anul trecut. “A fost o lupta cu un sistem prin care patrunzi greu, dar am castigat. Am schimbat strategia de abordare de doua ori, dar in final am reusit. Am intalnit oameni in cadrul Metrorex care ne-au sustinut, dar din cauza sistemului a fost dificil sa punem lucrurile in miscare.”

 

Echipa “I love Bucharest” avea deja experienta unor proiecte de in­fru­musetare a orasului. “Primul proiect a fost redecorarea adapostului de noapte din Brancoveanu, care se afla intr-o fosta casa comunista. Am adunat o echipa de artisti romani si englezi, care, impreuna cu rezidentii de acolo, au infrumusetat cladirea. Ne-am intors dupa ceva vreme si am constatat ca nu era nicio urma de vandalism, asta in conditiile in care initial se semnalasera incidente serioase. Si ne-am dat seama ca astfel se pot antrena respectul si o anumita constiinta civica. Si, facand chestii mici si frumoase, se poate schimba mentalitatea. Asta ne-a motivat si ne-a facut sa mergem mai departe, astfel incat am ajuns la metrou.” Iar anul viitor urmeaza statia Piata Victoriei, o statie in preajma careia se afla 3 muzee - Muzeul Taranului Roman, Muzeul de Istorie Naturala “Grigore Antipa” si Muzeul National de Geologie. “Proiectul din Piata Victoriei a fost conceput in trei etape. Prima, care a constat in ateliere de creatie pentru copii in cadrul muzeelor s-a incheiat. In octombrie va urma o expozitie cu propuneri, pe care artistii le vor concepe pornind de la elementele create de copii. Lucrarile sunt atat de frumoase, incat cred ca unele dintre ele vor fi expuse direct, dar publicul va fi cel care va alege si de data aceasta.” Proiectul a aparut in contextul in care metroul este in continuare perceput ca un simplu mijloc de transport, potentialul cultural si de comunicare fiind aproape in totalitate ignorat. “In alte tari, metroul oscileaza intre veritabile opere de arta si solutii arhitecturale ingenioase, pastrand ca intr-un muzeu atmosfera unei epoci disparute (ex.: metroul din Paris, Londra, Atena) sau folosindu-se de cele mai noi tehnologii - in ambele cazuri, pentru a le oferi calatorilor nu doar o calatorie rapida, dar si una interesanta, eficienta si educativa, strans legata de cultura unui mare oras.”

 

Metroul din Londra, de exemplu, a fost transformat intr-un simbol pentru oras, fiind asezat in topul popularitatii pe acelasi loc cu celebrele “double-deckers”, Big Ben sau porumbeii din Trafalgar Square. Pe de o parte se afla statiile in stil victorian, precum High Street Kensington sau Baker Street care vorbesc despre istoria arhitecturii engleze, prin accente precum balustrazile din fier forjat ornate cu elemente victoriene sau ceasurile de epoca. Iar pe de alta parte este linia Jubilee, o combinatie de metal si sticla, care a fost extinsa pentru a ajunge in cartierul Canary Wharf. Despre linia Jubilee se spune ca a fost cea mai scumpa linie de metrou construita vreodata, 330 de milioane de lire pe mila (1,6 kilometri).

 

Pe site-ul metroului din Londra exista o sectiune speciala dedicata artei, unde este publicat programul evenimentelor artistice din “underground”. Amatorii de cultura britanica pot merge la metrou pentru o portie de arta, poezie sau muzica. De exemplu, de trei ori pe an pe locul panourilor publicitare sunt expuse seturi de colaje realizate din poeziile scriitorilor clasici si contemporani, tocmai pentru a populariza arta in randul celor trei milioane de calatori care folosesc zilnic metroul.

 

Si in Paris metroul este un simbol pentru cultura franceza si totul are legatura cu arta. O parte dintre intrarile la metrou au fost proiectate de Hector Guimard, in stil Art Nouveau, din bronz si sticla, iar indicatoarele “Metro” sunt realizate in stilul Belle Epoque. Interiorul unora dintre statii pare un muzeu in subteran. La Palais Royal, care se afla in apropierea muzeului Luvru, se afla replici ale operelor expuse in muzeu, precum Venus din Milo, iar statia Palais de Ville este decorata cu miniaturi ale cladirilor istorice din Paris.

 

Si reprezentantii metroului din Budapesta par a fi inspirati de arta. Studentii Facultatii de Arte din Budapesta au pictat panourile sitului de constructie al statiei de metrou Kalvin Square, care face parte din magistrala a 4-a a metroului. Conducerea metroului si-a propus sa transforme cea de-a patra linie in simbolul secolului XXI in Budapesta si a anuntat ca vor sustine astfel de proiecte si in viitor.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
lifestyle,
modernizare,
accesorii
/arta-si-societate/lifestyle/urmeaza-statia-de-arta-2918187
2918187
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.