Specialistii au decretat - tendintele din lifestyle in 2009 vor sta sub semnul crizei economice, fie ca este vorba de moda, de petrecerea timpului liber sau de piata luxului.
Regina Marii Britanii a vrut sa demonstreze ca tine cont de criza economica atunci cand a decis sa abordeze o garderoba mai putin costisitoare cu ocazia unei vizite de la finalul anului trecut in Slovenia si Slovacia. Pentru unul dintre banchetele oficiale organizate la Ljubljana, regina a purtat o rochie croita dintr-un material pe care l-a primit in urma cu 20 de ani, lucru total neobisnuit pentru casa regala in vremuri normale, mai ales ca este cunoscut procentul impresionant din bugetul de cheltuieli pe care aceasta il aloca vizitelor in strainatate.
Avand un asemenea exemplu in fata, specialistii sustin ca in 2009 consumatorii obisnuiti vor fi inca mult mai chibzuiti decat regina. Paige Newman si Anna D’Agrosa, proprietarii companiei de cercetare Zandl Group, spun ca in 2009 se vor reduce dramatic “cheltuielile toxice”, pentru produse de care oamenii nu au nevoie, in favoarea strictului necesar. “In ultima vreme s-a tot facut caz de faptul ca recesiunea a venit ca o binecuvantare, pentru ca populatia s-a vazut nevoita sa isi revizuiasca valorile si sa aleaga”, sustine Newman. Startul noii culturi a chibzuintei a fost deja dat: show-uri populare de genul celui al lui Oprah Winfrey au facut deja emisiuni speciale in care sa-i invete pe telespectatori cum sa economiseasca.
In acest context, pe piata modei, designerii care isi vand produsele la preturi mai accesibile vor tine prim-planul, sustine Jeremy Gutsche, directorul diviziei de trend hunting de la site-ul de tendinte TrendHunter.com. Un exemplu ar fi Vivienne Westwood, care a atras atentia prin faptul ca in colectia de primavara-vara 2009 s-a bazat pe produse care pot fi achizitionate cu buget limitat, ca de exemplu coliere facute din ace de siguranta sau saluri din fete de masa. Si tendintele in materie de culori vor fi influentate, se pare, de criza globala. David Wolfe, responsabil pentru previzionarea tendintelor in cadrul grupului The Doneger Group, spune ca se vor purta culorile prafuite si melancolice - o intoarcere de 180 de grade fata de stilul stralucitor promovat de celebritati in ultimul deceniu. “Este un fel de succesor al stilului grunge. Cred ca va fi ceva mult mai sofisticat si mai poetic”, spune Wolfe.
Criza ar urma sa inspire si idei de afaceri, astfel incat, din cauza problemelor de pe piata muncii si a nevoii de bani suplimentari, cei ce au un anumit hobby vor fi motivati sa faca din acesta un business. Pe piata este vehiculat si un termen nou, “upcycle”, inventat de autorii cartii “Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things”, William McDonough si Michael Braungart, care exprima reciclarea produselor vechi intr-un mod nou. Anul trecut, Etsy.com, un site unde se pot vinde si cumpara produse realizate manual, i-a provocat pe utilizatori sa creeze un obiect “upcycled” pe care sa il vanda pe site. De exemplu, unul dintre produsele care au avut cel mai mare succes a fost o perna pentru scaun realizata din cravate vechi. Si sunt foarte multe hoteluri si restaurante care au ales sa isi decoreze interioarele cu produse realizate dupa asemenea idei.
Totusi, specialistii insista ca nu vom avea de-a face cu o reducere a cheltuielilor pentru produsele de lux, doar ca acestea se vor face mult mai discret, iar imaginile cu soferi care ies din magazinul de lux Saks Fifth Avenue incarcati cu pungi de cumparaturi vor deveni, cel putin o perioada, o raritate. “Shoppingul a devenit aproape o rusine si un obicei vulgar in aceste vremuri”, spune Maggie Buckley, editor la revista Allure din New York. Astfel incat in 2009 cumparatorii de produse de lux se vor orienta catre evenimentele private de shopping, unde accesul este permis pe baza de invitatie (apartamente de hotel, showroom-uri private sau cu programare speciala).
Asemenea servicii personalizate au fost de mult timp apanajul celor care isi permiteau sa plateasca sute de mii de euro pentru un inel cu diamante, insa acum se va apela mai mult la ele. “Suntem precum un mic secret pe care consumatorii nu sunt dispusi sa il impartaseasca cu oricine”, spune Eve Goldberg, proprietarul William Goldberg, un dealer de diamante din Manhattan. Goldberg a deschis recent un salon pentru cei care vor sa faca achizitii discret. “Sunt multi cei care doresc sa faca o achizitie costisitoare, dar in noul context economic se simt un pic stingheri.”
Cat despre petrecerea timpului liber, Gerald Celente, directorul si fondatorul Trends Research Institute, spune ca in timpul Marii Recesiuni din anii ’30, artele si divertismentul au inflorit. “Cand timpurile sunt tulburi, oamenii cauta sa evadeze din starea de deprimare”, spune el, apreciind ca in ultimele decenii americanii au muncit mai mult si s-au distrat mai putin. El considera ca desi noile hituri muzicale vor promova probabil mesaje protestatare, va creste si popularitatea sound-ului swing, lansat in perioada Marii Recesiuni. Ar putea lua amploare si frecventarea salilor de dans. “Ultimul lucru pe care il vor face oamenii ar fi sa se ascunda intr-un cocon. Isi vor dori, dimpotriva, sa iasa si sa se distreze, la fel cum s-a intamplat in timpul Marii Recesiuni.”