SnaCKULTURA

Postat la 03 martie 2008 21 afişări

"Caaaaat? 5 minute intregi? N-am atata timp liber..." Iata o fraza care va face cariera cu siguranta in viitorul cat se poate de apropiat al celor mai multi dintre noi. Unde va incapea atunci cultura sau divertismentul in viata noastra? Oriunde avem 60 de secunde disponibile...

Frank Sinatra stia ce spunea atunci cand povestea, intr-una dintre cele mai cunoscute piese ale sale, despre momentele dificile in care a muscat mai mult decat putea mesteca. Insa momente ca acestea nu vor mai fi o problema pentru noi/omul contemporan, pentru simplul motiv ca portiile mari sunt o specie pe cale de disparitie. Fie ca e vorba de mancare, fie ca e vorba de muzica, televiziune sau chiar literatura, toate produsele de divertisment cad astazi victime culturii snack. Prima a fost revolutia industriala, dupa care a urmat in mod inevitabil revolutia informationala. Insa cea de-a treia revolutie, la fel de importanta si de insemnata in shimbarile pe care le-a antrenat, a venit pe neasteptate atunci cand un tip inspirat, dar foarte grabit, a inventat snacks-urile. Conceptul a prins atat de bine la omul contemporan, mereu pe fuga, incat in scurt timp mai toate produsele adresate acestuia s-au modelat dupa chipul si asemanarea snack-ului: hranitoare, concentrate si ambalate in pachete cat mai mici, astfel incat sa poata fi "inghitite" deodata. Muzica, televiziunea, jocurile video, filmele, moda, toate acestea vin drept marturie a noilor obiceiuri de consum ale omului de astazi. Ne-am obisnuit sa devoram cultura pop in acelasi mod in care mancam chipsurile si bomboanele - in convenabile bucatele mici, pregatite special pentru a fi rontaite cu o frecventa sporita si viteza maxima.

Asa a devenit "media snacking"-ul un stil de viata. Dimineata un ochi aruncat asupra principalelor titluri ale stirilor zilei, in timp ce ne verificam mail-ul in graba. La serviciu, urmarim cate un clip video pe YouTube intre doua telefoane si citim cate un blog intre doua e-mail-uri. Iar in restul zilei eventualele momente libere sunt punctate de un joc de 30 de secunde pe consola portabila Nintendo DS, un episod din serialul preferat privit pe telefonul mobil in metrou sau in trafic sau un podcast de trei minute ascultat pe MP3 player. Dar cultura de tip snack nu se opreste aici:

Burger-ul pe scobitoare
In Chicago un succes neasteptat l-a repurtat fast-food-ul Minnies responsabil pentru nasterea unui nou trend in domeniul culinar: curentul liliputan. Specialitatea casei sunt burgerii, insa un Big Mac n-ar avea niciodata ce cauta aici, printre sandwich-urile si burgerii de dimensiunea unui deget, numai bune de inghitit deodata. Doar dimensiunile sunt reduse la Minnies, diversitatea fiind mult sporita fata de fast-food-urile traditionale: de la clasicele sandwich-uri grilled cheese sau Reubens la mediteraneeanul Mykonos (roast chicken, tzatziki sauce and kalamata tapenade) sau Thanksgiving Delight (roast turkey, cranberries and wild rice gravy). Minnies si-a creat un renume international prin aplicarea portiilor liliputane la conceptul de fast-food.


Curatenie la tub
Cand timpul alocat indatoririlor gospodaresti lipseste cu desavarsire o solutie de tip snack se poate dovedi salvatoare. Swash (abreviere de la Snack Wash poate?), noua linie de produse lansata de Procter & Gamble, ofera studentilor, dar si altor categorii de consumatori lipsiti de timp, o gama intreaga de produse care vin ca o alternativa la spalatul rufelor. De la spray-urile care improspateaza la stilourile pentru petele razlete pana la solutiile impotriva hainelor botite, toate produsele din gama promit sa curete hainele preferate fara sa le apropie macar de apa.


Literatura portionata
Mai toata lumea se plange ca nu are suficient timp sa mai citeasca o carte. Dar este un fapt demonstrabil ca cei care inca se mai plang pe aceasta tema inca nu au descoperit DailyLit, un start-up online care pune gratuit la dispozitia cititorilor sai 500 de titluri clasice si contemporane in format e-book, alaturi de alte carti Pay-Per-Read, al caror pret se ridica la maximum 5 dolari. Inovatia propusa de Daily Lit este insa alta: cartile alese sunt trimise prin e-mail sau RSS abonatului in "rate", in zilele alese de acesta - sa zicem de luni pana vineri la ora 7:45 a.m. - fiecare bucata fiind suficient de mica pentru a fi citita in mai putin de cinci minute.


Brokeraj a la Youtube
Wallstrip, un website video, ofera sfaturi in ceea ce priveste evolutia pietei de brokeraj intr-un format ce aduce mai mult cu YouTube decat cu CNBC-ul. Videoclipurile zilnice ale Wallstrip sunt filmate in New York, fiind prezentate de actrita Lindsay Campbell, si au drept subiect cate o companie publica prezentata in cadrul unui filmulet lung de maxim 3 minute. Fondat in octombrie 2006 Wallstrip se vrea in acelasi timp jucaus ca forma dar serios ca si continut, propunandu-si sa invete o noua generatie cum sa investeasca pe piata de capital. Show-ul a fost creat de Howard Lindzon, care conduce o firma de investitii si un hedge fund in Arizona, precum si un venture capital fund in Toronto.


Haine pe fuga
Moda a fost mereu un taram al schimbarii, dar parca nu a apasat niciodata pe pedala de acceleratie mai tare decat acum. De vina sunt primii promotori ai conceptului de snack in cultura pop: Zara si H&M. Cei doi producatori de fast-fashion au adus odata cu ciclurile de productie reduse la jumatate si preturile scazute la hainele de designer o noua moda: garderoba snack altfel cunoscuta si ca "poart-o-doar-de-cateva-ori". Asa se face ca cifrele de afaceri ale celor doi trendsetteri sunt impresionante: in 2006 H&M a inregistrat venituri de 6,8 miliarde de euro, avand 1.400 de magazine deschise in 28 de tari, in timp ce Zara a inregistrat venituri de 3,5 miliarde de euro prin cele 990 de magazine ale sale din cele 62 de tari in care e prezenta.


Fericiti cei indecisi
...fiindca acestia vor fi surprinsi. Acesta ar putea fi motto-ul companiei singaporeze Out of the Box. Publicul-tinta al companiei care produce bauturi racoritoare este unul aparte chiar si in randul adeptilor culturii snack: aceia care nu au suficient timp nici macar pentru a se hotari ce fel de suc ar vrea sa bea si care raspund invariabil la aceasta dilema cotidiana cu "Orice" sau "Fie ce-o fi". Special pentru acestia Out of the Box a introdus doua noi marci in gama sa de bauturi racoritoare: "Orice", un suc carbogazos care vine in sase arome, si "Fie ce-o fi", varianta necarbonatata a lui "Orice". Partea cea mai amuzanta este ca indecisii nu vor sti pana cand vor deschide ambalajul si vor gusta sucul ce vor bea, deoarece cele doua marci nu sunt inscriptionate cu nicio aroma special pentru a nu ii obliga pe acestia sa ia vreo decizie.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
SnaCKULTURA
/arta-si-societate/lifestyle/snackultura-4074069
4074069
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.