Sa ne opreasca cinevaaa!

Postat la 04 februarie 2008 30 afişări

Motocicleta enduro, oricat ar fi ea de performanta, e inchisa in garaj. De acolo iese, pentru urmatoarele luni, snowmobilul. In rest, peisajul ramane neschimbat: aceiasi munti, aceiasi colegi si acelasi scop: descoperirea unor noi trasee si cucerirea altor pante, din ce in ce mai abrupte.

Noutatea este insa faptul ca anual in Romania se desfasoara un Campionat National de Snowmobile, care a debutat in 2007 si atrage si anul acesta riderii romani. Anul trecut, competitia organizata de austriacul Martin Freinademetz, a semanat foarte mult cu un concurs intre fostii si viitorii concurenti de la Paris-Dakar: la start s-au aliniat Romeo Dunca, Francois Vulliet, Marcel Butuza si chiar Freinademetz cu totii participanti la celebrul raliu raid, dar si Alexandru Garbacea, brasoveanul care ar fi semnat prima prezenta in Dakar anul acesta, daca competitia nu ar fi fost anulata in urma amenintarilor teroriste.
Comparatia cu Dakar-ul survine lesne, chiar daca nimeni nu strabate dune de nisip, ci mormane de zapada inghetata tun. La capatul celor trei etape din 2007, timisoreanul Dunca, singurul roman care a reusit pana acum sa termine raliul de la Dakar, a castigat titlul de campion. Anul acesta organizatorii au planuit un singur raliu de amploare, ce va conta ca titlu national. Asta se datoreaza indeosebi calendarului de off-road, ce prezenta in luna ianuarie Raliul Dakar, deci alte evenimente sportive organizate in acelasi timp ar fi fost private de prezenta numelor mari.


Intre business si pasiune
Pentru acesti sportivi, care si-au castigat faima traversand nesfarsitele nisipuri aurii din celebrul raliu Paris-Dakar sau in competitii de snowboarding, motocros ori, mai simplu, de off-road, "important e sa participi" inca mai este un motto valabil.

Pentru ei, termenul "off-road" are un sens aparte, deoarece ei ajung sa conduca pe sosele neasfaltate mai des decat si-ar inchipui un conducator auto obisnuit. Sunt oameni care iubesc sportul si natura intr-o asa masura in care solicita chiar ei autoritatilor sa inaspreasca reglementarile pentru sporturile motorizate in natura, spunand ca cea mai potrivita solutie ar fi nasterea mai multor competitii oficiale. Astfel, mai multe concursuri ar trebui organizate pe trasee special amenjate, ce tin cont in primul rand de protectia mediului. Si totusi, in afara goanei dupa adrenalina si a pasiunii pentru sporturile in natura, motorizate sau nu, ei mai au un lucru in comun. Un aspect mult mai practic, si anume businessul. Aproape toti participantii de calibru sunt oameni de afaceri cunoscuti, pentru ca participarile la Dakar nu sunt deloc ieftine. Timisoreanul Romeo Dunca, este un foarte abil om de business care, desi a transformat Dunca Expeditii intr-o afacere de succes (peste 10 milioane de euro cifra de afaceri si peste 1,5 milioane profit in 2006), ramane in continuare stapanul timpului sau liber.
E si cazul lui Marcel Butuza, patronul firmei de constructii brasovene Vectra, sau chiar a fostei legende a snowboarding-ului, Martin Freinademetz, care a reusit sa imbine utilul cu placutul prin organizarea de competitii enduro si rally-raid-uri.


De pe partie in dunele de nisip si inapoi
Austriacul Freinademetz, rezident la Sibiu, a participat la Dakar 2007 cu o licenta din partea Federatiei Romane de Motociclism si pare a fi motorul competitiilor oficiale de snowmobile din Romania. Dupa trei ani de scouting pentru titanicul "Red Bull Romaniacs", unul dintre cele mai respectate raliuri enduro pentru motociclete din lume, si alti 10 ani de motociclism prin muntii Romaniei, austriacul este o adevarata "harta" a traseelor din zona. El este responsabil si pentru competitia din februarie, alaturi de MC Crazy-Bike Sibiu, unde vor fi admisi maximum 60 de participanti, impartiti pe doua categorii: profesionisti si amatori.
Se stie deja unde se va inscrie Dunca, care practica sporturile cu motor de peste 8 ani si nu rateaza nicio ocazie sa iasa in natura. El este singurul roman care si-a dus motocicleta la linia de sosire a Dakar-ului, ocupand un onorant loc 79, si considera experienta africana unica, foarte intensa, o ambitie pe care trebuia sa si-o satisfaca, insa spune ca prima sa participare va fi si ultima. El crede acum ca familia si sanatatea sunt mai importante decat senzatiile pe care le traiesti atunci cand iti depasesti limitele, asa cum te obliga cea mai dura competitie din lume. Ca sa ramanem aproape de capitala Senegalului, anul acesta ar fi fost primul in care Romania ar fi contat si in competitia de autoturisme, insa din cauza anularii concursului pentru prima data in istoria sa de 30 de ani (amenintari teroriste), primele echipaje auto romanesti si-au amanat si ele prezenta.


Natura pe primul plan
Dar sporturile off-road sunt foarte apropiate unul de celalalt si probabil ca lunile de antrenament pentru nisipul african vor fi transpuse in favoarea competitiilor mai putin cunoscute, asa cum sunt si cursele de snowmobile din Romania.
Oricum, legaturi intre cele doua discipline exista: "sunt hainele noastre de iarna si cea mai simpla modalitate de a evada in locuri virgine si indepartate atunci cand muntele este alb". Asta simte Dunca pentru un sport pe care il practica de mai bine de sase ani pe absolut toti muntii Romaniei. Tot el spune insa ca snowmobilul este, totusi, periculos. Nu pentru rideri, ci mai ales pentru natura. "Nicaieri in lume nu poti sa te sui pur si simplu pe snowmobil si sa te plimbi pe unde vrei tu. Exista trasee speciale si principala grija a autoritatilor este conservarea mediului inconjurator."
El este unul dintre primii sustinatori ai reglementarilor acestui sport, chiar daca admite ca demersul sau este unul egoist. "Sunt egoist pentru ca eu m-am bucurat deja de frumusetile sportului, cu mentiunea ca in urma cu cativa ani eram mai putini practicanti." El crede ca asa cum skijet-urile au impanzit litoralul romanesc si plimbarea cu ele a fost, in cele din urma, restrictionata, la fel ar trebui sa se intample si cu snowmobilele, mai ales pentru ca sunt niste masini foarte performante, mult mai puternice decat o motocicleta de cros. "Cei care trebuie sa ne opreasca, sa o faca", spune Dunca, al carui urmator popas in calendar poate fi celebra cursa de 2.000 de mile prin salbaticia din Alaska. Pentru el, dar si pentru ceilalti rideri, va exista mereu un traseu virgin, o zapada necalcata inca de nimeni, deci, o noua provocare.


Red bull 1000trails
Locatie - Paltinis, langa Sibiu.
Perioada - 22-24 februarie 2008.
Concurenti - 60 de competitori, impartiti in profesionisti (echipe de doua persoane pe doua snowmobile) si amatori (unde echipele pot avea maxim 6 concurenti, pe trei snowmobile).
Traseu - portiuni rapide, unde se poate merge cu peste 120 km/h, dar si portiuni tehnice, o particularitate a competitiei din Carpatii Meridionali.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Sa,
ne,
opreasca,
cinevaaa!
/arta-si-societate/lifestyle/sa-ne-opreasca-cinevaaa-4074047
4074047
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.