Puzderie de straini la spectacolele sibiene

Autor: Ioana Mihai Postat la 17 iunie 2011 60 afişări

350 de spectacole in cele mai diverse spatii, participanti din 70 de tari, 70.000 de spectatori si toate biletele vandute din prima zi in care au fost puse in vanzare. Cam asa arata, pe scurt, cartea de vizita a Festivalului International de Teatru de la Sibiu, cel mai mare eveniment de acest gen din Europa.

Bibicu', Mangafaua, damele Mita si Didina, nea Iordache si chiar si candidatul la perceptura se veselesc la masa intinsa, dupa o efervescenta agitatie legata de "tradusul" in amor. Personajele sunt, desigur, din celebra piesa a lui Caragiale, "D'ale Carnavalului", jucata in finalul stagiunii Festivalului International de Teatru de la Sibiu (FITS). In zilele festivalului in zona pietonala din oras misunau straini din cele mai variate zone ale globului, de la japonezi si brazilieni pana la "vecinii" europeni. Iubitori de teatru din zeci de tari au ajuns in ultimele saptamani la Sibiu, atestat documentar inca de la 1191. Fericiti au fost cei care au fost suficient de inspirati pentru a-si cumpara un bilet inca din prima zi in care s-a dat startul in vanzarilor. "Toate biletele s-au vandut integral din prima zi in care au fost disponibile on-line", spune Constantin Chiriac, directorul FITS.

Sigur, un rol important in cartea de vizita a acestui festival il are chiar statutul de Capitala Culturala Europeana, pe care Sibiul l-a detinut in urma cu patru ani, spune Klaus Iohannis, primarul orasului. Tot el spune ca deocamdata nu se poate face o estimare a numarului de turisti pe care urbea i-a atras in perioada evenimentului, dar crede ca este "peste asteptari". In plus, Iohannis precizeaza ca Sibiul are "unul dintre cele mai rapide ritmuri de crestere economica la nivelul intregii tari". Fireste, la acest bilant pun umarul si turistii care aleg sa cheltuiasca aici tot mai multi bani de la an la an.

Ca urmare a statutului de Capitala Culturala Europeana, detinut in 2007, vizitatorii straini plaseaza Sibiul, conform unor studii, pe lista primelor cinci orase europene din perspectiva culturala. FITS nu este singura manifestare care atrage ca un magnet turisti. Doar in acest an a avut loc in februarie Carnavalul Lolelor, un vechi obicei sasesc; in mai s-a desfasurat, vreme de sapte zile, Sibiu Jazz Festival; in iunie are loc Festivalul International de Film Transilvania; raliul international de Hard Enduro si festivalul de muzica rock Artmania sunt programate in iulie, iar lista continua. Aproape lunar in Hermannstadt, vechiul nume al Sibiului, au loc evenimente culturale diverse.

Agenda de evenimente din acest an a reunit productii ale marilor companii din strainatate si din Romania, de la spectacole de strada in orasul vechi, flamenco, balet, dans contemporan, teatru de papusi, circ si pana la expozitii de fotografie si pictura sau lansari de carte. Spectacolele s-au desfasurat atat in spatii conventionale, cat si in zone mai putin obisnuite manifestarilor de cultura - de la cafenele, terase si pub-uri pana la scene puse in mijlocul strazilor pietonale din oras. De exemplu, in seara in care trupa Voltaj a tinut un concert, circa 40.000 de oameni au inundat Piata Mare.

10.000 de bilete s-au epuizat in aceeasi zi in care au fost scoase la vanzare pentru spectacolele desfasurate in perioada 27 mai - 5 iunie. Principalul sponsor al festivalului, Ambient, a rezervat 1.200 de bilete pentru invitatii pe care planuia sa-i aduca la spectacole inca din luna martie a acestui an. La acea vreme abia era in lucru primul draft al festivalului, povesteste Camelia Dragomirescu, director de marketing in cadrul Ambient, companie care a incheiat de 18 ani, cand era abia la primii pasi, un parteneriat cu Teatrul Radu Stanca. "Am stiut inca de la inceput ca Ambient trebuie si poate sa sustina Festivalul International de Teatru de la Sibiu", spune Ioan Ciolan, directorul general si fondatorul companiei.

De-atunci, cand sustinerea din partea companiei insemna adesea sponsorizarea cu materiale pentru construirea scenei, si compania si festivalul au parcurs drum lung. Firma a ajuns sa aiba o retea de 12 centre comerciale si doua depozite logistice, iar festivalul a ajuns in topul evenimentelor de profil la nivel international.

"Parteneriatul a fost gandit nu numai pentru festival, ci pentru teatrul Radu Stanca, in general. Suntem singura companie de teatru din Romania care face turnee in tara, si asta pentru ca avem sprijinul Ambient", spune Constantin Chiriac. Anul trecut compania pe care o coordoneaza a sustinut spectacole in 24 de orase. Intre teatrul sibian si afacerea construita de Ioan Ciolan sunt legaturi vechi, iar omul de afaceri isi aminteste ca "in urma cu 18 ani atat eu, cat si Constantin Chiriac aveam cate o viziune despre ceea ce vrem sa facem si, in timp, am reusit sa le punem in practica".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
lifestyle,
bilete,
spectacole
/arta-si-societate/lifestyle/puzderie-de-straini-la-spectacolele-sibiene-8344175
8344175
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.