Prima data in public

Postat la 04 februarie 2008 4 afişări

O oferta publica initiala de vanzare de actiuni (IPO) poate produce faima. Pe de o parte - companiei care s-a listat la bursa, iar pe de alta parte, brokerului care a dus-o acolo.

Se spune ca exista IPO-uri bune si IPO-uri si mai bune. Dar cea mai rara categorie este cea a IPO-urilor care infierbanta piata. O data la cativa ani, o companie se listeaza pe Bursa intr-o avalansa de titluri de prima pagina, de estimari si de subscrieri record.

Succesul inregistrat da nastere unui val de alte subscrieri si unei generatii noi de investitori pe Bursa, cum s-a si intamplat in cazul Intel in '71, Apple in '80 sau Google in 2004. Dar cea mai importanta imagine care se naste sub lumina reflectoarelor este a brokerului care a intermediat listarea.

O serie de intrebari trebuie ridicate inainte de decizia de listare: Este personalul pregatit sa faca fata conditiilor impuse? Care vor fi costurile listarii? Ce reglementari vor trebui respectate post-IPO? Dar inainte de toate, un lucru care trebuie luat in considerare in decizia de listare este personalitatea emitentului. Criteriul apare bizar, in conditiile in care un IPO este un proces mai degraba tehnic, iar abordarea soft nu pare sa isi gaseasca locul in discutie. Dar unii oameni sunt extrem de discreti si prefera sa isi tina afacerile departe de ochii lumii.

Pe langa posibilitati sporite de finantare, un IPO inseamna expunere. Practic, toata lumea are acces la informatii legate de businessul respectiv - salariile anuale, conflictele de interese, detalii despre membrii consiliului de administratie. De la investitori si pana la vecini, oricine poate intra in posesia acestor informatii. Nu degeaba spunem ca o companie listata la Bursa devine publica.

Bursa din Bucuresti a avut parte, anul trecut, de un astfel de IPO care a zguduit piata. Listarea Transgaz a fost un record istoric prin prisma numarului de subscriitori, 12.000, a fondurilor atrase -1,8 miliarde de euro si a gradului de suprasubscriere, de 27 de ori - suficient pentru a da un impuls altor companii romanesti sa vina pe Bursa. Intermediarul listarii, banca de investitii Raiffeisen Capital & Investment ocupa acum locul doi in topul brokerilor din Romania, dupa KBC Securities, iar meritele sunt atribuite listarii din decembrie 2007.

Dana Ionescu, presedintele RC&I, este vazuta acum drept unul dintre cei mai competenti brokeri din tara noastra, dar putini stiu ca este un om care prefera sa stea departe de lumina reflectoarelor. Sedintele foto pentru coperta au fost primele de acest gen la care a luat parte. Ea insasi a recunoscut ca "am prins-o intr-o pasa buna" cand a acceptat sa ne ofere un interviu pentru cover story-ul acestui numar. Asa am putut afla cum e sa muncesti 14 ore pe zi si sa ai timp si de sport, plimbari in parc, roller-skating sau rafting. Sau cum este sa fii singura femeie din boardul Bursei de Valori Bucuresti.

Tot in aceasta editie a revistei Target, cititi despre managerul de 29 de ani al unui business cu o traditie de doua milenii. Cosmin Popescu, administratorul produacatorului de vin Murfatlar, ne imbata cu cifre, in timp ce ne dezvaluie cam cati struguri incap intr-o sticla de vin.

La capatul firului, aflati informatii de culise din cariera pe fast-forward a avocatului de business Catalin Dima. La 30 de ani, Dima ocupa de cinci ani functia de director al departamentului juridic la Romtelecom. Dupa perioada in care, asa cum au zis reprezentantii companiei, Romtelecom a fost ca un elefant care invata sa danseze pe o scena noua, Dima este pregatit acum sa iasa in public cu propria companie pe piata avocaturii de business. Dar va face acest pas?

Daca ar fi o intrebare pe care mi-ar placea sa o adresez tuturor oamenilor de afaceri pe care avem ocazia sa ii intervievam, aceasta ar fi "Cand ati simtit ca sunteti o persoana de succes?". La urma urmei, singurul lucru mai dificil decat sa obtii un succes, este sa afli CE inseamna acesta pentru tine.

Va invit, asadar, sa descoperiti printre randurile din acest numar propriul raspuns la intrebare.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Prima,
data,
in,
public
/arta-si-societate/lifestyle/prima-data-in-public-4074024
4074024
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.