Intr-o lume roz bombon
La prima vedere, putini ar putea sesiza legatura dintre culoarea roz si tiranie, insa o scurta plimbare intr-un magazin pentru copii demonstreaza dominatia culorii Barbie.
Cand Elle Woods, o blonda rasfatata din California, a decis ca isi doreste sa se inscrie la Facultatea de Drept de la Harvard pentru a fi alaturi de fostul iubit, si-a scos din garderoba costumul de baie roz pentru a filma un material de prezentare. Desi profesorii uneia dintre cele mai renumite universitati din lume au fost initial socati, pana la final au fost impresionati de mesajul coloristic si au acceptat-o pe Elle ca studenta. De altfel, intregul univers al personajului din “Blonda de la Drept”, interpretat de Reese Whiterspoon, este roz. Vestimentatia ei e aproape in totalitate croita din materiale in nuante de roz, pantofii merg pe acelasi tipar, pixurile, creioanele si laptopul sunt roz, chiar si catelul chihuahua are haine roz. Filmul lansat pe piata in 2001, care a avut un buget de 18 milioane de dolari, a adus studiourilor MGM incasari de aproape 94 de milioane de dolari si a declansat o adevarata “manie roz”, iar milioane de tinere s-au regasit sau au facut eforturi sa semene cu personajul principal.
Rozul a devenit probabil cea mai populara (pentru consumatori) si mai profitabila (pentru comercianti) culoare din lume, fiind transformata de marketeri in instrument subtil de vanzare a produselor pentru copii, adolescenti si pentru femeile tinere.
Insa specialistii au inceput tot mai des sa atraga atentia ca linia dintre lumea de basm zugravita in mesajele publicitare si o inchisoare cu gratii roz este subtire, iar riscul de a trai intr-o lume limitata este mare, mai ales in ceea ce priveste copiii.
Marsul rozului spre mintea consumatorului a fost declansat de papusa Barbie. Papusa cu chip si trup de manechin, invesmantata in haine roz, a fost lansata pe piata in urma cu 50 de ani si a fost multa vreme cel mai bine vandut brand de jucarii din lume. Rafturile magazinelor pentru copii erau pline de accesorii pentru papusa minune, de la rochii si masini decapotabile roz, pana la genti si pantofi, toti roz-bombon.
Insa dincolo de nevinovatia unei simple papusi, Barbie a fost transformata intr-un instrument de marketing care a ajuns sa influenteze decisiv viata fetitelor, care visau la un trup perfect, o viata cu petreceri, ideal cu care a fost asociata culoarea pastelata.
Desi in anii 2000 Barbie si-a mai pierdut din atractie, iar pe piata au fost lansate tot mai multe materiale care ridiculizau lumea sa (un exemplu - cantecul-parodie al formatiei Aqua, “Barbie World”), managerii de la Mattel, realizatorii papusii, au inventat o adevarata telenovela “roz”, menita sa revitalizeze vanzarile. Astfel, Barbie a trecut printr-un divort de Ken, partenerul ei de cinci decenii, a avut o aventura cu un surfer australian, dupa care, tot de dragul vanzarilor, s-a impacat cu Ken si povestea a continuat.
Nina Cosac, proprietara atelierului de moda pentru copii Nina Balerina, spune ca fiica sa Eva nu se putea desparti de roz pana la cinci ani. “Imi amintesc ca traiam intr-o lume complet roz, cumparam haine, mancare, chiar si detergenti roz. Cred ca era foarte tare influentata de spoturile publicitare si de lumea care a fost creata special pentru fetite”, sustine Cosac. Faptul ca marile corporatii au inceput sa-si promoveze produsele catre copiii foarte mici folosind mesaje subliminale este cunoscut, mai ales dupa ce in anii ’90 s-a descoperit ca bebelusii recunosc logo-urile inainte sa implineasca un an.
“Am incercat sa nu-i mai permit sa se uite atat de mult la televizor si ii aleg cu grija emisiunile sau desenele animate”, spune designerul, care recunoaste insa ca in viata Evei sunt inca prezente elemente roz, dar cu limita. “Ii plac anumite rozuri, cuminti, murdare sau in combinatie cu alte culori. De altfel, tocmai ea m-a inspirat sa deschid atelierul, pentru ca era foarte greu sa gasesti pe piata rochite normale, care sa nu fie de printesa si croite din materiale complet roz.”
Este suficienta o singura privire in magazinele pentru copii pentru a constata puterea acestei culori, chiar si in cazul produselor premium si de lux. Una dintre imaginile care promoveaza colectia Armani pentru copii infatiseaza o fetita blonda cu parul lung si carliontat care poarta un costum de baie roz cu volane si se joaca pe plaja cu o minge ciclam. D&G Kids a inclus in colectia pentru fetite pantofi roz prafuit, cizme din cauciuc roz ciclam si rochii si bluze de vara roz-bombon. La Dior, biberoanele pentru fetite sunt obligatoriu roz deschis, iar bluzele, cu toate ca sunt in general albe, au totusi accente de ciclam pe post de accesorii. Iar Lacoste a realizat faimoasele tricouri cu logo-ul crocodilului, in varianta in miniatura, dintr-o combinatie de roz puternic si gri.
Rozul este la putere si in cazul accesoriilor pentru copii. “Cam a lansat o serie de imprimeuri speciale pe carucioare, niste desene abstracte care includ nuante de ciclam-mov”, spune Alina Al Khatib, director comercial al Loris Baby’s Land, importator si distribuitor in Romania al brandurilor premium Cam, Pali, Mibb, Feber, Shelcore, Picci sau Giordani. Directorul sustine ca, desi pe piata internationala bleumarinul este la moda in cazul accesoriilor pentru fetite, nu lipsesc logo-urile cu roz, cu sau fara cristale Swarovski. Psihologii spun ca succesul rozului la cei mici este explicabil prin mesajele transmise de aceasta culoare. “Este o culoare calda, delicata, inspira sentimente de dragoste si diminueaza usor tendintele agresive. Acest lucru rezoneaza cu principiul feminin, dar nedezvoltat, nematurizat”, spune psihologul Diana Lucia Vasile.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













