(Fre)Economia viitorului

Postat la 07 aprilie 2008 57 afişări

Cele mai bune lucruri in viata sunt gratis. Dar asta nu ne mai este de ajuns. La urma urmei, de ce sa ne rezumam doar la cele mai bune lucruri cand le putem avea pe toate: de la bilete de avion la carti si masini, toate pot fi gratuite pentru consumatorii care stiu ca inabordabilitatea e cea mai buna strategie in fata publicitatii.

Epoca de glorie a lui 9,99 in marketing a apus. Intra in scena o cifra care poate sa spuna ca nu a avut niciodata privilegiul de a trona pe o eticheta de pret. Faceti cunostinta cu 0 si cu sustinatorii lui: marketerii avizi dupa atentia atat de greu de obtinut a consumatorilor din ziua de azi. Conform definitiei date de trendwatching.com, FREE?CONOMIA se refera la un nou model de business, care acumuleaza un capital tot mai mare de popularitate in randul consumatorilor, dar si al publicitarilor. De la biletele de avion la Wikipedia, de la scutece la muzica, FREECONOMIA prospera pe fundalul unei lupte incrancenate pentru atentia tot mai greu de castigat a consumatorilor, dar isi trage seva si din fenomenul de micsorare continua a costurilor de productie ale produselor de toate felurile. In plus, internetul i-a invatat pe consumatori o lectie pretioasa, si anume ca nu trebuie sa depinda de producatori atunci cand isi doresc ceva cu tot dinadinsul: eBay a dat startul tranzactiilor consumer 2 consumer si in scurt timp o intreaga cultura a reciclarii a luat nastere, odata ce oamenii au redescoperit trocul, preferand sa schimbe in loc sa cheltuiasca. Arma cu care contraataca oamenii din business e tocmai FREECONOMIA, companiile oferind din ce in ce mai des bunuri, servicii sau experiente in mod gratuit consumatorilor lor, in schimbul expunerii acestora la mesajele publicitare. Cat despre cei care asteapta rabdatori ca acest trend sa isi piarda din avant, s-ar putea sa fie dezamagiti: era lui 0 abia incepe.

Si armele de marketing se adapteaza acestui nou trend. Afise publicitare la metrou? Ce strategie demna de secolul 20! Marketerii in pas cu vremurile ar recomanda mai degraba sponsorizarea intregii magistrale de metrou, astfel incat calatoria sa fie gratuita pentru potentialii consumatori care isi vor manifesta cu siguranta recunostinta in magazinele sponsorului.

CURSURI UNIVERSITARE, NOTITE SI FOTOCOPII

Studentii, chiar daca nu reprezinta unul dintre cele mai afluente publicuri ale unei companii, reprezinta unul dintre cele mai vanate segmente de catre marketeri, avand in vedere potentialul de fidelizare al acestora fata de un brand. Cum sa ajungi mai usor la ei decat oferindu-le exact ceea ce au nevoie?

Compania americana Freeload Press le pune la dispozitie studentilor stramtorati cursuri universitare gratuite in format electronic cu mesaje publicitare inserate la inceputul fiecarui capitol. Versiunile imprimate si fara publicitate pot fi de asemenea comandate pentru un pret de 30 de dolari. ?Clientii" start-up-ului numara o mare parte dintre studentii colegiilor americane si canadiene. Businessul principal al Freeload este acela de editare a cartilor din domeniul economic si al afacerilor, iar pentru aceasta noua ramura a afacerii compania a incheiat parteneriate cu Discover Card, PricewaterhouseCoopers si College Loan Corporation. In Europa, compania daneza Ventus Publishing opereaza un concept in cinci tari europene: Danemarca, Suedia, Germania, Olanda si Belgia. Ventus ofera titluri din domeniul economic, al stiintelor si ingineriei, inserand in text la fiecare patru pagini publicitate pentru companii precum T-Mobile, British Airways si Deutsche Bank.

FreeHand Advertising distribuie studentilor hartie pentru notite in drum spre cursuri. Fiecare pagina are in capul paginii cate un banner publicitar orizontal. Astfel, marketerii spera sa capteze atentia studentilor pe intreaga perioada a unui curs si, din nou pe o perioada mai lunga, atunci cand acestia incep sa isi invete cursurile pentru examene. Agentii FreeHand opereaza in 200 dintre cele mai mari campusuri universitatea din Statele Unite, avand astfel un public-tinta de 3.500.000 de studenti din 29 de state americane. Companiile isi pot alege campusurile in care isi doresc ca mesajele lor sa fie prezente sau chiar un segment demografic mai specific.

Compania japoneza Tadacopy ofera studentilor fotocopii gratuite. Mesajele publicitare sunt imprimate pe spatele hartiei, care este ceva mai groasa decat cea obisnuita. In schimbul a 2.560 de euro, marketerii isi pot distribui mesajul publicitar pe 10.000 de coli de hartie. Fotocopiatoarele Tadacopy sunt amplasate in cateva zeci de campusuri universitare din intreaga Japonie.

INCHIRIERILE DE MASINI

Norocosii soferi din Austria, Germania si Franta nu mai trebuie sa isi faca de acum griji decat pentru costul benzinei, deoarece ?inchirierile" de masini au devenit de fapt imprumuturi de masini. LaudaMotion le permite soferilor germani si austrieci sa inchirieze un automobil Smart acoperit de reclame, la un pret de fix un euro pe zi. Soferii trebuie insa sa conduca masina cel putin 30 de kilometri pe zi, astfel incat mesajele publicitare sa primeasca un maximum de expunere. Automobilele sunt disponibile pentru inchiriere numai de luni pana vineri, intre orele 11 am si 2 pm. Intreprinzatorul primar al Parisului, Bertrand Delano?, a propus introducerea serviciului Voiturelib (care inseamna ?masina gratuita"): 2.000 de masini electrice urmeaza sa poata fi imprumutate de parizieni fara o rezervare prealabila. Soferii ar urma sa poata ridica masinile din cateva zeci de locatii, 24 de ore pe zi, si apoi sa se indrepte cu ele inspre orice destinatie din interiorul orasului.

LINII AERIENE

Ne-am obisnuit cu low-cost, dar chiar no-cost?! Asta promite noua generatie de linii aeriene ULCC (Ultra-Low Cost Carriers): bilete de avion gratuite pentru un numar semnificativ din clientii lor. Intre 16 si 21 mai 2007, linia aeriana europeana ultra-low-cost Ryanair a impartit in randul pasagerilor sai nu mai putin de 1 milion de bilete de avion 100% gratuite, fara alte taxe. Website-ul Ryanair a fost accesat de patru milioane de utilizatori in primele cinci ore de la lansarea promotiei, cauzand dificultati tehnice. Acum, Ryanair ofera calatorii gratuite unui sfert dintre clientii sai, iar CEO-ul companiei, Michael O?Leary, promite ca in viitor, ?mai bine de jumatate dintre pasagerii nostri vor zbura pe gratis". Tot veniturile din publicitate vor acoperi aceasta generozitate a companiei: de la tavile cu mancare la reclame amplasate pe spatele scaunelor din avion, la acoperirea exteriorului aeronavelor Ryanair cu mesaje publicitare. Alte ULCC care ofera mii de calatorii gratuite sunt Wizz Air, Sky Bus, Spirit sau AirAsia. Ce urmeaza? Oficialii Ryanair explicau nu demult: poate urmeaza chiar bilete de avion gratuite si bani de buzunar pentru pasageri, toate acestea finantate de tarile de destinatie si partenerii din industria turismului.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
(Fre)Economia,
viitorului
/arta-si-societate/lifestyle/fre-economia-viitorului-4074112
4074112
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.