Fitness fără graniţe. Metoda ingenioasă găsită de o antreprenoare pentru a-şi păstra clienţii în pandemie

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 29 mai 2021 3217 afişări

În urma restricţiilor impuse în lunile de pandemie, nu doar munca s-a mutat din birourile special amenajate, ci şi sportul a devenit o activitate ce poate fi desfăşurată oriunde, de la distanţă. În aceste condiţii sportul în aer liber a început să prindă teren.

„Odată cu sosirea primăverii am adăugat o nouă opţiune, în afară de cea online, şi anume antrenamentele oudoor, pe un teren de fotbal închiriat, oferind participanţilor oportunitatea de a se antrena în aer liber, cu distanţare socială crescută. Aceste antrenamente au devenit în scurt timp foarte populare şi apreciate. Astfel că, până la redeschiderea sălilor, am ţinut zilnic grupe de antrenament outdoor în Bucureşti, atât dimineaţa, cât şi seara”, a spus într-un interviu acordat Business MAGAZIN Irina Alionte, fondatoarea centrului de fitness BodyShape Transformation din Bucureşti, business pe care l-a înfiinţat în 2015.

Dacă în martie 2020 peste 80% din membrii centrului de fitness BodyShape s-au mutat în mediul online, după redeschiderea şi repornirea activităţii offline aproximativ 40% dintre clienţi au ales antrenamentele outdoor sau cele desfăşurate în săli de fitness. La începutul lui 2020, BodyShape înregistra un număr de aproximativ 700 de membri. „Ca o privire de ansamblu, undeva la 5% dintre membri au renunţat să mai vină, atât în online cât şi în offline, în perioada pandemiei. Majoritatea membrilor Bodyshape ne-au rămas alături, ceea ce arată unitatea comunităţii pe care am creat-o. Cei care au rămas reticenţi să revină în sală au rămas în online alături de noi, iar ceilalţi au revenit în offline odată cu redeschiderea sălii în data de 15 iunie 2020.”

Principalii factori care au dus la schimbări majore şi la inovaţii în industria de fitness şi sport au fost restricţiile care au obligat jucătorii din acest sector să găsească soluţii pentru a supravieţui pe piaţă. „Restricţiile impuse de pandemie au fost principala cauză a modificărilor din industria de fitness. Aceste restricţii au dinamizat enorm serviciile online – antrenamente, clase live – care au crescut într-un an cât în ultimii cinci ani la un loc. Noi ne-am adaptat rapid la evoluţia pieţei, astfel încât să păstrăm bunele obiceiuri ale membrilor şi le-am oferit posibilitatea ca, în loc să-şi îngheţe abonamentul, să opteze pentru antrenamenele online.”

De asemenea, restricţiile au determinat şi o segmentare mai clară a membrilor, mai spune Irina Alionte. „Cei pasionaţi şi-au continuat activitatea. Cei care încă nu atinseseră pragul de motivaţie maximă au abandonat sau şi-au căutat motivare mai puternică prin intermediul antrenamentelor online. Pe perioada pandemiei au existat trei tipuri de clienţi: cei fideli, care şi-au continuat antrenamentele, cei precauţi, care au dorit să îşi reia antrenamentele dar au ezitat, şi cei nehotărâţi care momentan au pus pe pauză antrenamentele. În schimb, a apărut o a patra categorie: cei care nu au avut timp să se antreneze şi care au descoperit prin intermediul antrenamentelor online beneficiile sportului. Rămâne de văzut în următoarele luni, cât de numeroasă este această a patra categorie şi cum va influenţa dinamica serviciilor oferite de cluburile de fitness”, a explicat fondatoarea BodyShape. Munca în sistem remote a fost un alt factor care a influenţat activitatea jucătorilor din industria sportului. Astfel, faptul că oamenii nu mai merg la serviciu fizic a redus mult traficul în cluburile de fitness. „Cred că în următoarea perioadă vom vedea o revenire din ce în ce mai rapidă a oamenilor la lucrul la birou, atât din motive legate de rezultate cât şi din motive legate de socializare. Socializarea a fost o victimă a pandemiei în ultimul an. Noi, fiind fiinţe sociale, ne dorim să ne reluăm obiceiurile”, spune Irina Alionte.

 

20% din afaceri au fost generate de antrenamentele online

de la 20 la 8s-a redus anul trecut numărul de angajaţi

~40- 50% -scăderea înregistrată de piaţa de fitness în plan local, pe fondul pandemiei


BodyShape Transformation Centre deţinea două centre de fitness în Bucureşti înainte de pandemie şi avea 20 de angajaţi. Compania a înregistrat la finalul anului trecut afaceri în scădere cu 34% faţă de anul precedent, ajungând la circa 315.000 de euro, de la 500.000 în anul 2019. „Mediul online a reprezentat aproximativ 20% din cifra noastră de afaceri, având în vedere că am introdus rapid şi antrenamentele outdoor în aer liber, iar mulţi dintre membrii noştri deja îşi plătiseră abonamente în avans pe şase luni sau un an de zile.”

În prezent, în cadrul BodyShape Transformation lucrează opt persoane, care pot munci de oriunde şi pot oferi cursuri şi antrenamente de fitness online. „Pandemia a schimbat modul de lucru în sensul în care atât eu ca şi fondator, cât şi managerul de centru, putem să lucrăm online de oriunde am fi şi acest regim de lucru a devenit noua normalitate”, susţine antreprenoarea.

Ea spune că un alt avantaj adus de digitalizare şi trecerea în mediul online este faptul că astfel, această activitate, ca şi multe altele din economie, nu mai are graniţe iar antrenamentele pot ajunge la mai mulţi oameni. „Prin antrenamentele online ne putem extinde dincolo de graniţele ţării şi am fost bucuroşi să avem membri activi din cele mai variate colţuri, de la Statele Unite ale Americii, până la Spania şi Turcia. Momentan nu ne-am concentrat eforturile de promovare în mod specific pentru a targeta diaspora românească, toţi clienţii din străinătate au venit prin referinţe de la membrii existenţi.”

În ceea ce priveşte estimările pentru anul în curs, Irina Alionte spune că nu poate face evaluări sigure, deoarece contextul este încă incert şi orice schimbare poate influenţa radical activitatea centrului de fitness, ceea ce va avea impact asupra cifrei de afaceri. „Este greu de evaluat ce ţintă avem pentru anul în curs, având în vedere contextul incert, nu putem să facem previziuni mai mult decât per fiecare trimestru în parte. Planul nostru rămâne să ne extindem cu noi centre în Bucureşti şi în toată ţara, atunci când acest lucru va deveni posibil şi nu vom mai fi limitaţi de restricţiile în vigoare. Forţa de muncă se găseşte uşor în acest context în industria de fitness şi sunt convinsă că nu vom întâmpina probleme în a ne mări echipa.”

Proiect „doborât” de pandemie

În iulie 2019, Bodyshape Transformation Centre a devenit partenerul Groupe Renault România, unul dintre cei mai mari angajatori din România, pentru a opera o sală fitness cu circuit închis pentru cei 3.000 de angajaţi din cadrul companiei. „Am inaugurat o sală de fitness de 500 de metri pătraţi dedicată miilor de angajaţi care îşi desfăşurau activitatea în noul sediu, Renault Bucharest Connected, care includea: sală de fitness, studio de aerobic şi cabinete de masaj. Din păcate, în urma pandemiei, când rutina angajaţilor s-a schimbat şi a intervenit lucrul de acasă, am fost nevoiţi să sistăm activitatea din incinta companiei Renault pe o perioadă nedeterminată, având în vedere că nu mai avem clienţi membri care să lucreze în clădire”, a povestit Irina Alionte.

Piaţa de fitness „aleargă” spre recuperare

 Pandemia a lovit puternic industria de sport şi fitness în 2020, spune Irina Alionte, întreaga piaţă înregistrând o scădere de aproximativ 40-50% în plan local, iar 10% dintre jucători nu au supravieţuit, potrivit reprezentanţilor România Active, patronatul angajatorilor din health and fitness. „Studiile la nivel european estimau că piaţa de fitness îşi va recupera complet pierderile la începutul anului 2022, asta în cazul în care nu ar mai fi nicio altă închidere în 2021. După redeschiderea sălilor din 15 iunie 2020 a urmat o perioadă dificilă în care lumea a început să revină treptat la sală. Am fost însă limitaţi de capacitatea de persoane per grupa de antrenament, datorită restricţiilor în vigoare de a avea o persoană per 10 metri pătraţi. Au fost luni întregi cu  50-60% grad de funcţionare faţă de perioada similară din 2019”, a explicat antreprenoarea provocările cu care se confruntă jucătorii din domeniu în contextul pandemiei. Ea spune că în condiţiile în care costurile cu salariaţii şi chiria rămân la fel, nu este deloc suprinzător că 100 de săli din 1.000 nu au mai reuşit să se menţină pe linia de plutire. „S-au realizat petiţii online care au strâns mii de semnături cu nume grele din sectorul nostru, iar principala solicitare a fost întotdeauna deschiderea sălilor de fitness şi recunoaşterea lor ca serviciu esenţial. Sunt alte ţări europene unde sălile de fitness nu s-au închis şi nu au fost afectate de restricţii, pentru că au fost considerate serviciu de bază, precum mersul la supermarket sau farmacie.”

Pe termen scurt, în noul context, în industria de fitness vor fi implementate proceduri mult mai stricte, reguli şi operaţiuni clare. „Vom asista şi la tăieri de costuri, pe cât posibil. Bugetele de marketing vor fi folosite cu măsură, prudenţă şi vor avea parte de un audit constant, astfel încât să aducă rezultate cuantificabile. În procesul de optimizare a afacerilor de fitness, digitalizarea va juca un rol important.”

De asemenea, fondatoarea BodyShape consideră că nu sunt de neglijat nici antrenamentele virtuale care au prins teren fie prin video, fie prin clase live, în aer liber. „Chiar şi când sălile sunt deschise în interior, o parte din membri vor continua să opteze să se antreneze exclusiv online, sau vor alege un mix între antrenamentele online şi fizice. Consider că în industria de fitness e necesară şi educarea oamenilor, noi suntem cei din sectorul de prevenţie, întrucât sportul întăreşte sistemul imunitar, ridică moralul şi energizează organismul. Piaţa de fitness va avea o creştere mai rapidă în următorii 2-3 ani, atât ca şi volum, dar mai ales ca şi ofertă de servicii”, a conchis Irina Alionte.

În paralel cu businessul BodyShape Transformation Center, Irina Alionte este business mentor la Entrepreneurship Academy, facultate de antreprenoriat din România, şi fondatoare a unei asociaţii nonprofit – Asociaţia Românilor Întreprinzători din Andaluzia, prin care îşi propune să sprijine mediul de afaceri românesc din Spania. „Ca proiecte de viitor, tocmai ce am lansat prima mea carte – „Bucuria de a fi în formă” – despre transformarea corporală completă, pe trei piloni: antrenament, nutriţie şi tehnici motivaţionale.”

Ea şi-a început cariera de antreprenor în Anglia, pe când urma un program masteral în cadrul University of Warwick. Cu o finanţare de aproximativ 3.000 de lire primită de la guvernul britanic şi un board de mentori care au asistat-o şi au învăţat-o cum să transforme ideea în business, Irina Alionte a dezvoltat un concept de petreceri de fitness pe care l-a denumit Club Cardio, pe care l-a extins în mai multe universităţi din Anglia. Însă, în 2015, antreprenoarea s-a întors în România şi a înfiinţat centrul de fitness Bodyshape Transformation.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.