Afacerile impulsionate de promovarea dansului in media si in salile de spectacole au sanse de crestere, intr-o vreme in care societatea pare sa fi (re)descoperit placerea de a dansa.
In filmul “Pearl Harbour”, Rafe (Ben Affleck) se indragosteste de Evelyn (Kate Beckinsale) la clubul unde mergeau sa danseze in fiecare seara. Gatsby, personajul cartii lui John F. Fitzgerald “Marele Gatsby”, era faimos pentru petrecerile dansante pe care le organiza si unde se dezvolta principalele conflicte din roman. In aproape fiecare roman sau film a carui actiune se petrece in perioada interbelica sau in timpul Primului Razboi Mondial, serile dansante au un rol notabil. Fie ca personajele s-au cunoscut intr-o sala de dans, fie ca punctul culminant al actiunii se intampla la o reuniune cu dans, totul indica niste vremuri in care preocuparea pentru dans era o componenta nelipsita a vietii sociale.
La un secol distanta, o lume aflata din nou sub asediul crizei pare ca a redescoperit placerea de a dansa. Emisiuni de tipul “Dansez pentru tine” sau spectacolele de gen au proliferat din Australia pana in Marea Britanie, Germania sau Austria. Romania nu face exceptie. Cu doua saptamani inainte de premiera baletului “Femei” (1 martie), la Opera Nationala se epuizasera toate biletele, spectacolul “Un tango mas” cu Razvan Mazilu si Monica Petrica se joaca de fiecare data cu casa inchisa, iar emisiunea “Dansez pentru tine” de la PRO TV este urmarita in fiecare vineri de aproape doua milioane de telespectatori.
Toate acestea au creat o nisa de piata si pentru afacerile de profil, de la scoli de dans, lectii particulare pentru nunti si pana la agentii de turism. Numarul celor care viseaza sa danseze ca unul dintre concurentii de la “Dansez pentru tine” este in crestere. “Apetitul pentru dans a crescut odata cu emisiunile de televiziune sau cu spectacolele de dans care se promoveaza prin afisaj stradal. In ultima vreme au aparut foarte multe scoli de dans, care implicit promoveaza acest mod nou de distractie. In ultimul an am inregistrat o crestere a cererii de cursuri”, spune Sorin Radan, proprietarul scolii Let’s Dance. Radan, dansator profesionist, spune ca instructorii de la Let’s Dance lucreaza mereu cu casa plina. “Grupele noastre sunt pline. In jur de 300 de oameni urmeaza in acest moment cursurile si de obicei, pentru a te inscrie la noi, trebuie sa fii inclus mai intai pe o lista de asteptare.”
Scoala Let’s Dance, care s-a lansat in urma cu sase ani cu o investitie de 15.000 de lei, preda cursuri de dans sportiv, salsa, rumba sau jive. Radan spune ca cele mai populare dansuri sunt valsul vienez, salsa, bachata, cha cha cha sau tangoul argentinian. Exista 90 de dansatori fideli care participa constant la cursurile scolii.
Wilmark, proprietarul de la Academia de Baile Latino si membru in juriul “Dansez pentru tine”, a remarcat aceeasi tendinta. “De-a lungul a zece ani, numarul cursantilor a crescut de la luna la luna. Am inceput anul 2009 cu peste 350 de cursanti si cererile de inscrieri continua. Este firesc sa se intample asa, pentru ca si scoala de dans se extinde”, explica Wilmark, adaugand ca este suficienta o sedinta de o ora si jumatate pentru a prinde gustul dansurilor latino. “Un curs complet la o scoala de dans dureaza opt luni. In principiu, dupa terminarea lui, devii dependent de salsa si oricat de mult ai de lucru si oricat de incarcat ti-ar fi programul, macar o ora iti faci timp sa te relaxezi pe ritmuri latino.”
La Academia de Baile Latino, care are un spatiu de dans la Universitatea din Bucuresti, intr-o sala de 80 de metri patrati, se predau salsa, bachata, merengue, reggaeton si dansuri de grup. “Tinand cont ca scoala noastra se bazeaza in principiu pe salsa, pot spune ca acesta este cel mai cautat dintre toate.” Wilmark a remarcat si o noua nisa pe care a decis sa o exploateze “ vanzarea de echipament de dans: “Ne-am dat seama ca avem nevoie de aceasta in momentul in care instructorii isi comandau pantofi de dans din 4 in 4 luni, ceea ce nu era foarte rentabil, si atunci am considerat ca trebuie sa le oferim dansatorilor si cursantilor tot ceea ce au nevoie ca sa isi desfasoare activitatea in conditii optime - pantofi de dans, echipament pentru antrenament”.
La instructorii de dans apeleaza si cuplurile care isi doresc sa invete un dans special pentru seara nuntii, segment care se pare ca nu a fost insa ocolit de criza. “Anul trecut am avut peste 200 de perechi pe acest segment, dar anul acesta am resimtit criza si in acest moment lucram doar cu 10 perechi”, afirma Radan de la Let’s Dance. Instructorul spune ca in general este preferat valsul vienez, iar cea mai ceruta melodie este Anastasia, de pe coloana sonora a desenului animat cu acelasi nume.
Daca emisiunile TV sau spectacolele de dans ii inspira pe unii sa se inscrie la un curs de dans, instructorii spun ca tot ele le creeaza si senzatia ca totul este foarte usor. “Venind cu ideea total eronata ca perechile de la televizor au invatat dansurile intr-o saptamana, se asteapta ca in cateva ore sa devina profesionisti. Si de obicei intr-o buna parte din prima ora de curs, in cazul orelor private cu o pereche noua si incepatoare, trebuie sa le arati ca nu se poate imediat ce vor ei”, spune Radan.