Criza in culori vesele

Postat la 17 februarie 2009 24 afişări

Deasupra universului gri conturat de criza, casele de bijuterii si creatorii de moda incearca sa proiecteze cateva raze de lumina - diamante, fuste mai scurte, culori vii si materiale care sfideaza ideea de austeritate.

 

Cand casa de bijuterii Chopard lansa conceptul Happy Diamonds in 1976, lumea trecea printr-o criza economica de proportii. Pretul petrolului crescuse de patru ori, inflatia atingea cote record, iar somajul era in plin avant. Diamantele care se miscau liber intr-o “cusca” din materiale pretioase erau atunci un mic semn de optimism pentru o societate in criza. Intre timp, colectia respectiva a devenit bestseller, Chopard a dezvoltat trei linii Happy - Sport, Spirit si Diamonds, iar economia mondiala a iesit in cele din urma din criza.
Si in conditiile crizei actuale, pentru cei care s-au saturat de stirile cu disponibilizari, reduceri de costuri, scenarii rele de evolutie economica sau s-au plictisit sa gaseasca satisfactie in exemplele (foarte putine) de directori executivi ai bancilor americane care au fost penalizati pentru modul cum au condus afacerile, exista companii in cautare de metode de a ignora sau a sfida climatul general de pesimism.
 
Casa de bijuterii Boucheron a lansat o colectie cat se poate de vesela, denumita Gaieté Parisienne (Bucurie pariziana), inspirata de cele mai faimoase personaje care au influentat l’art de vivre in Paris. Mai exact, s-au folosit de acea perioada din Belle Epoque cand curtezanele erau reprezentate de infama Satine de la Moulin Rouge sau de celebra dansatoare de can-can Louise Weber.
O alta sursa de inspiratie a fost Jeanne Souchard, care a fondat Laduree, una dintre primele ceainarii din Paris, faimoasa pentru “macarons” (pricomigdale cu glazura colorata). Special pentru Souchard, Boucheron a imaginat linia Gourmandise, ce include bijuterii cu pietre colorate (safire, rubine sau coral). Spiritul Louisei Weber, dansatoare de la Moulin Rouge, faimoasa pentru ca avea obiceiul sa bea paharele de sampanie ale oaspetilor in timpul show-urilor, a fost evocat prin coliere cu smaralde si diamante dupa chipul si asemanarea bulelor de sampanie.
 
Intregul spectacol de lansare a colectiei a fost conceput pentru a transmite un mesaj optimist, intr-un moment cand apetitul pentru bijuterii de lux are o nevoie clara de un imbold. “Am abordat divertismentul din plin. Nu stiu daca ar fi bine sa vorbim despre o criza. Este o oportunitate sa ne redescoperim, sa inovam si sa inventam regulile unui nou joc. Nu trebuie sa fim cenusii si tristi”, sustine Jean-Christophe Bédos, directorul executiv al casei Boucheron.
 
Mesaje optimiste transmit si unele dintre colectiile de la saptamanile modei. Daca ar fi sa invocam teoriile care sustin ca evolutia economica generala influenteaza lungimea fustei si culorile aflate in voga intr-o anumita perioada, lucrurile ar trebui sa arate bine, atata vreme cat istoricii de moda sustin ca, pe masura ce fusta este mai scurta, cu atat lucrurile sunt percepute ca mergand spre bine. Avand in vedere ca lungimea fustei s-a mai scurtat acum, iar in voga sunt creatiile midi, concluziile s-ar putea desprinde de la sine.
 
Casa Dior a imaginat un spectacol opulent in colectia haute couture pentru primavara-vara 2009. Rochiile realizate din zeci de metri de materiale pretioase au parut desprinse din legendarul spectacol al casei din 1947. Mesajul Dior este clar - s-au dus zilele sicului auster si la moda sunt hainele care imbie la visare. 

Au existat voci care au spus ca prezentarea Dior a fost inspirata parca de celebra fraza a Mariei Antoaneta, care atunci cand a fost anuntata ca poporul nu mai are paine, ar fi replicat: “Sa manance cozonac”.
 
Cateva dintre creatiile Dior par sa fi coborat intr-adevar de pe rafturile unei cofetarii. Prezentarea a debutat cu un costum galben - fusta ampla, cu bucle imense din material, bluza cu guler de matase si dantela. Galliano a servit intregul spectacol pe podiumul ce aducea cu o tava alb-albastra impodobila cu lalele. De la rochia galbena de deschidere, scurta si accesorizata cu elemente care seamana cu un cornet de inghetata, pana la rochia de cocteil visinie din satin si la panglicile negre care accesorizau rochiile albe, totul a avut un aer romantic si relaxat. Galiano este un visator si a prezentat o varianta eleganta de poveste pentru aceste vremuri economice tulburi.
 
Asa ceva ar putea parea o nebunie in vreme de criza. “E un lucru la care oamenii pot visa”, a replicat Bernard Arnault, presedintele si directorul executiv al LVMH, prezicand totusi despre criza ca nu se va termina decat la finalul anului 2010.
 
Chiar si starurile hollywoodiene, despre care se spunea ca vor reduce bugetul anul acesta si se vor orienta spre creatii mai ieftine, au declarat ca vor face achizitii. Mischa Barton spunea ca i-a placut totul, iar Marion Cotillard, mai cumpatata, si-a ales o rochie alba.

Aflati in continuare de ce mizeaza Coca-Cola pe colaborari cu creatorii de moda

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
lux,
lifestyle,
high-life,
bijuterii,
moda
/arta-si-societate/lifestyle/criza-in-culori-vesele-3941449
3941449
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.