Arhicunoscutele povesti despre turistii japonezi care fotografiaza tot ce le iese in cale sau despre italienii galagiosi oriunde si oricand se vad concurate de cele despre opulenta turistilor rusi sau despre excesele bahice ale vilegiaturistilor britanici.
Orice mare destinatie turistica expune, pe langa opere de arta si monumente istorice, tipologii de turisti din cele mai diverse. Japonezii sau chinezii fotografi si italienii galagiosi au devenit de mult personaje clasice ale povestilor de vacanta. Vin insa tare din urma alte genuri de personaje, astfel incat amatorii de calatorii se intorc din vacanta cu istorii cu eroi precum Brad din Illinois care si-a propus sa viziteze, impreuna cu sotia supraponderala, intreaga Europa intr-o saptamana sau Ivan din Moscova, care nu poate renunta la bratara de aur masiv si tricoul cu inscriptii de branduri nici macar de dragul nisipului incins din Italia.
Astfel de tipologii s-au raspandit in toata Europa, din Marea Egee pana in Insulele Canare, dar fiecare natiune pare sa-si fi ales si o scena de predilectie pe care sa evolueze. Rusii se pare ca au un adevarat fetis pentru destinatiile din Italia (Milano pentru posibilitatile de shopping, Roma pentru aura de romantism), dar le place sa petreaca si in Thailanda, India, in Alpi iarna sau la Londra tot anul. Americanii sunt atrasi in special de Franta, Grecia sau Italia, iar francezii se orienteaza mai ales spre locuri din propria tara atunci cand e vorba de alegerea destinatiei de vacanta.
Denissa Scutaru, senior PR la divizia Wunderman a grupului Y&R Brands, isi aminteste de o intamplare de acum cativa ani cu turisti americani in Italia, pe cand vizita Palatul Pitti din Florenta.
In acea perioada erau expuse acolo tablouri de Tizian sau Rafael. “In timp ce ma plimbam prin sala si admiram in tacere, starea de contemplare mi-a fost bruiata de cativa americani care isi explicau unii altora semnificatia acestor tablouri. Nu sunt cine stie ce experta in domeniul picturii, dar informatiile pe care aceste persoane le detineau despre tablou sau despre autor mi s-au parut lipsite de orice substanta”, spune Scutaru. “Auzind platitudini precum <Aceasta lucrare este foarte cunoscuta si este pictata de un autor foarte cunoscut>, <Ce tablou dragut>, <Cat de interesant>, mi s-a confirmat parerea pe care o aveam cu privire la cunostintele reduse despre arta, istorie sau cultura ale americanilor de rand. Au totusi un plus pentru vizita la Palatul Pitti. Vorba americanilor: <it was like... so cool>.”
Daca astfel de intamplari consolideaza prejudecata europenilor ca americanii veniti sa viziteze vechiul continent sunt in general niste turisti lipsiti de substanta, cand vine vorba de comportament nepotrivit peste hotare, britanicii ocupa locul intai. Anul acesta, numarul de turisti britanici arestati in strainatate a fost cu 15% mai mare comparativ cu anul trecut. Ii gasesti oriunde, de la statiunile de schi din Austria pana pe plajele exotice din Grecia, cu sticla de bautura la cap si cu glume deocheate in arsenal. Oana Popa, economist, si-a petrecut vacanta in Insula Corfu din Grecia si isi aminteste de hoardele de britanici care au luat cu asalt insula.
“Multi dintre ei erau foarte tineri, unii adolescenti chiar, si ii vedeam cum cad in sant la iesirea din discoteca. Nu conta daca erau fete sau baieti. Acum inteleg reclamele din metrourile londoneze care promovau pastile contra mahmurelii, cu desene care infatisau o femeie cu capul sprijinit de hartia igienica.”
Rusii sunt insa pentru multi un subiect predilect de discutie gratie modului cum inteleg sa-si cheltuiasca banii in strainatate. Adina Vasii, consultant juridic, isi aminteste ca se afla in magazinul Harrod’s din Londra, una dintre destinatiile preferate de cumparaturi ale rusilor, cand a observat un cuplu de rusi care probau de zor haine si pantofi de la Dior. “Cred ca a trecut jumatate de ora si ei erau tot acolo, iar vanzatoarele roiau in jurul lor prezentandu-le colectiile de haine si de pantofi. La un moment dat am surprins o discutie dintre doua vanzatoare, una dintre ele glumind pe seama preferintei pentru opulenta a clientilor lor. “Sunt in stare sa cumpere orice poarta marca Dior, indiferent de pret, iar hainele sau pantofii pe care marca nu este vizibila nici macar nu conteaza”, spunea vanzatoarea.
Pe toata Mediterana, scena preferata pentru etalarea bogatiei recent acumulate, afluxul de turisti rusi ii nelinisteste pe unii. Sunt de ajuns chiar incidente marunte, precum faptul ca rusii rezerva sezloangele de pe plaja asezand pietre sau mere pe ele. “Statiunile sunt pline de rusi”, povesteste Emil Popescu, jurist, care s-a intors dintr-o vacanta de o saptamana la un hotel din Antalya. “Barbati cu pantaloni mulati, tinere de 16 ani care arata precum niste prostituate. Erau agresive, galagioase, fumau tigara de la tigara. Cat despre bautura, par sa-i fi batut pe britanici cu armele proprii: se imbata mai rapid si sunt mult mai agresivi pe urma.”
Asa s-a ajuns in alte parti la masuri radicale impotriva noilor veniti. In 2007, in statiunea austriaca Kitzbuhel s-a decis sa se impuna o cota pentru turistii rusi “numai 10% din numarul total sa fie de nationalitate rusa. Nici miliardarii rusi nu sunt la adapost de atitudinea ostila a occidentalilor fata de turistii din Rusia. Se zvoneste ca insusi Roman Abramovici a fost refuzat atunci cand a cerut o masa intr-un restaurant pe coasta toscana. I s-a spus sa se intoarca a doua zi pentru ca restaurantul este rezervat in totalitate, desi mesele nu erau ocupate. Cotidianul italian La Stampa scria ca “de la nord la sud s-a declansat o rebeliune impotriva celor care fac abuz de putere si bogatie”.