Agata-ma!, zise pantoful

Postat la 04 august 2008 13 afişări

Au fost odata un pantof si un carlig de rufe. In mod normal nu ar fi avut nicio sansa impreuna, dar cumva, cumva soarta i-a unit. Personalizarea pantofilor s-a nascut in Romania odata cu aceasta neasteptata uniune si se anunta a fi cea mai convenabila metoda de diferentiere in multime.

Ele ii spun Carligul. Pantoful care le-a facut cunoscute in doar cateva luni de la lansarea propriu-zisa a afacerii lor. Pantofii creati de Cristina Ivan, Oana Baciucu si Alexandra Simeonov, alias Atelier Aiurea, au castigat teren in cele doar patru luni de existenta, asta in conditiile in care nici piata, nici businessul lor nu existau in Romania inainte de luna martie a acestui an.

Marketerii, in frunte cu Jack Trout, au zis-o pana acum de nenumarate ori. "Diferentiaza-te sau mori!" Imperativ valabil atat pentru indivizi, cat si pentru companii. Nike si Converse au fost printre primii producatori de incaltaminte care au inteles ambele fete ale acestui indemn si au dat nastere personalizarii pantofilor. Astfel, clientii celor doua marci au posibilitatea de a-si alege singuri materialele, culorile, inscriptiile si chiar cusaturile de pe pantofii sport care le sunt apoi livrati acasa. Asta in afara de cazul in care locuiesti in Romania, situatie in care producatorilor le pare rau, dar "serviciul este deocamdata indisponibil in zona dumneavoastra". 

Pe acest fundal s-a nascut ideea atelierului Aiurea, initiativa a trei "corporatiste" satule de standardul hainelor de serie care s-au hotarat sa incerce sa abordeze designul de pantofi din perspectiva "upgradarii lor cu idei amuzante si materiale neconventionale.

Starurile personalizarii au fost dopurile de pluta, banda audio, ziarele vechi, rolele de film, carlige de rufe, confetti adunat de la petreceri, pliculetele de ceai, cheite de la lacate vechi.

"Ce incercam sa facem prin pantofii 'Aiurea' este sa dam o nota de umor si fantezie unor pantofi aparent banali, sa ii scoatem din anonimatul predestinat produselor de serie si, de ce nu, sa aducem un zambet pe fetele clientelor si chiar ale trecatorilor", spune Cristina Ivanciuc. "Nu ascundem ca este greu sa dai fuga de la serviciu la atelier, sa gandesti concepte de pantofi, sa manufacturezi sau sa alergi dupa furnizorii nu de putine ori neseriosi. Dar neajunsurile sunt surmontate de satisfactie si de reactiile clientilor mereu entuziasmati de ideile noastre: "Nu pot sa cred ca ati folosit un carlig de rufe!". "Uau! Este chiar un dop de pluta?" Dopuri pe care Alexandra, PR la Murfatlar, le-a adus de la serviciu. Cu sacul, zice ea in gluma.


Goana dupa unic
Toata ideea personalizarii a inceput in urma cu doi ani. "De Craciun am vrut sa facem altceva. Ne plictisiseram de cadourile pe care ni le faceam in fiecare an. Pana atunci, ne orientam spre cadouri destul de scumpe si din ce in ce mai pretentioase", isi amintesc ele. "Am venit cu ideea ca fiecare sa ii faca un cadou personalizat celeilalte. Putea sa fie absolut orice. Insa Cristina a facut atunci o pereche de pantofi nemaipomeniti si de aici a aparut ideea." Dar pana la designul de pantofi a mai fost o cale destul de lunga de batut, intinsa de-a lungul unui an intreg.

"Pe atunci, toate trei lucram in mediul corporatist si nu stiu cum se facea ca eram mereu implicate in sarcina de a cumpara cadouri pentru colegii din departament. Si fiindca tot facem asta de atata vreme, ne-a venit ideea sa facem un business din asta", povesteste Cristina. "Asa s-a nascut ideea primei noastre afaceri: goana dupa cadou. Ideea era ca oamenii care nu au timp sa bata orasul in cautarea unui cadou sa apeleze la noi. Stabileam o intalnire, discutam despre persoana careia urma sa ii facem cadou, cum este, ce ii place. Eram, daca vreti, consultanti in ceea ce priveste cadoul perfect. Nu cumparam ceva fara confirmarea clientului."

Insa acest procedeu s-a dovedit prea greoi in practica si marja de profit mult prea mica pentru niste antreprenori aflati la inceput de drum. "Consumam foarte multe resurse, in special timp, iar recompensa nu era chiar pe masura. Cat de mult am fi putut cere comision pentru serviciile noastre pana la urma? Asa ca, la un moment dat, ne-am luat cu altele si n-am mai dezvoltat acest business. Dar nu am renuntat la el, inca mai avem incredere in aceasta idee, asa ca o consideram a fi in standby."


Noroc cu bunica!
De pantofi s-au apucat in mod serios din luna martie a acestui an si asta fara sa-si traseze vreun business-plan sau alte obiective decat sa faca bine ceea ce fac. "Pur si simplu s-a intamplat", spun cele care, acum, dupa orele de program de la serviciu se opresc la atelier, unde se intampla sa zaboveasca pana la primele ore ale diminetii. "Primul targ 'My Grandma's Backyard' a fost organizat in octombrie anul trecut", povesteste Cristina. "Am citit despre el si m-am tinut de capul fetelor sa vina si ele neaparat cu mine. Am ajuns si noi acolo pe ultima suta de metri, inainte sa se inchida, si ne-a impresionat din primul moment atmosfera."

Cristina, care, impreuna cu Laura Chifiriuc, pusese de cateva saptamani bazele Naive Design, propria sa firma de design interior, era insa acolo cu afaceri, asa ca a mers direct la tinta. "Am vrut neaparat sa stim cine e organizatoarea, am reperat-o si m-am dus sa ii povestesc despre obiectele de design interior pe care eu le realizam la Naive Design. I-am dat link-ul blogului meu, iar ei i-au placut la nebunie si m-a invitat la urmatorul targ, la care urma sa particip cu cateva lampi."

Cu doua saptamani inainte de urmatoarea editie, din martie, a targului Grandma's Cristina le-a convocat pe prietenele ei. "Ea si Laura se pregateau sa participe cu o colectie de lampi si lustre si atunci ne-a intrebat si pe noi de ce n-am participa si cu pantofi", povesteste Oana. "Atunci am zis 'hai, fie, sa zicem...' si ne-am pus pe treaba si spre marea noastra mirare chiar a mers." Au avut la dispozitie doar doua saptamani sa gandeasca o linie, sa gaseasca furnizor si sa creeze pantofii. "Am mers doar cu vreo 8 perechi, oricum fiindca nu stiam care vor fi reactiile", spune Alexandra. "Nu le mai prezentasem decat prietenilor pana atunci si era ciudat sa mergem cu pantofii nostri undeva in public si sa mai cerem si bani pe ei."

La targ au fost insa foarte bine primite si si-au facut contacte pretioase, dar de vandut n-au reusit sa vanda decat trei perechi Cenusareselor care au avut norocul sa li se potriveasca pantofii. "Nu am avut decat cate un singur numar din fiecare model, asa ca a fost multa lume dezamagita atunci, pentru ca nu puteau sa cumpere modelul pe care pusesera ochii." Au impartit carti de vizita ca premiu de consolare si au preluat multe comenzi, facandu-si astfel prima baza de clienti. A urmat blogul, "dupa care s-au legat toate", spun fetele care cred ca tot succesul li se trage din blogosfera.

"Totul a fost foarte rapid. Fara ajutorul internetului si al aparitiilor in blogroll-urile unor personaje cu greutate in peisajul romanesc al internetului, nu am fi reusit sa ne facem produsele cunoscute atat de repede", crede Oana. Iar de la capitolul recunostinta nu poate lipsi Gabriela Maria Vlad, organizatoarea targului My Grandma's, care le-a stat alaturi de la inceput. "Daca nu ar fi fost 'My Grandma's', ne-ar fi fost foarte greu sa expunem undeva", spune Alexandra. "Unde sa faci asta? Intr-un magazin, nu? Dar ca sa ajungi sa expui intr-un magazin trebuie sa fii cunoscut, cautat. Nu iti ia nimeni creatiile in custodie daca nu exista cineva care sa le caute mai intai."

"Da, si mai ales ca in lipsa acestei experiente probabil ca nici nu am fi avut curajul sa mergem cu pantofii nostri la un magazin", spune Oana. "Grandma's asta a facut pentru noi. Ne-a dat incredere in ceea ce facem si ne-a facut cunostinta deopotriva cu clientii, dar si cu altii care fac cam ceea ce facem si noi. Aveam dubii, pentru ca ne gandeam ca este posibil ca oamenii sa nu fie pregatiti pentru asa ceva. Practic acest targ a creat o piata."


Pantofii in turneu
Acum au peste 50 de modele de pantofi, la care fetele mai adauga cateva noutati in fiecare luna. Au vandut in patru luni de cand si-au inceput activitatea in jur de 100 de perechi de pantofi. La un pret intre 140 si 160 de lei (40-45 euro), asta ar insemna ca au atins o cifra de afaceri de 4.300 de euro. "Noi luam produsul brut de la furnizori, apoi il personalizam", spune Cristina.

"Deocamdata avem un singur furnizor, dar suntem in tratative si cu un altul. Cred ca aceasta este cea mai grea parte a businessului nostru, deocamdata, deoarece ei lucreaza cu produse de serie si sunt de obicei interesati doar de comenzile mari. Noi nu avem inca un volum de vanzari de sute de perechi pe saptamana ca sa putem sa fim clientul de vis al unui asemenea furnizor si astfel ne este greu sa luam de la el cantitatile pe care le vrem. Nu putem sa luam 20 de perechi dintr-un singur model pana nu stim daca acesta se va vinde, daca va prinde la public."

Ultima lor comanda a fost de 150 de pantofi si asta deoarece fondatoarele "aiurea" se pregatesc de turneu. "Vara aceasta va fi foarte plina", spune Cristina. "Am fost invitate la o multime de evenimente. Au fost pana acum B'estfest-ul, unde cei de la Emagic ne-au invitat sa participam pe toata durata festivalului, acum vor urma targul HandMade organizat in Rasnov, urmatoarea editie My Grandma's Backyard din vara aceasta si StuffStock-ul." 

Pe langa modelele de pantofi "aiurea" pe care ii vand deja, la aceste targuri, in magazinul Ummagumma si online, pe blogul lor si alte doua site-uri, acorda si consultanta pentru cei care vor sa-si schimbe la fata pantofii pe care ii au deja in garderoba. "O pereche de pantofi care nu-ti mai plac, te-ai plictisit de ei sau pe care nu-i mai poti scoate din casa fiindca i-ai vazut la n prietene in picioare nu merita sa fie exilati. Cei care vin la noi cu ei pot pleca acasa cu o alta pereche. Noi venim cu o idee sau preluam ideile clientului si ii accesorizam, ii transformam in altceva."

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Agata-ma!,
,
zise,
pantoful
/arta-si-societate/lifestyle/agata-ma-zise-pantoful-4074295
4074295
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.