Cati romani fac cumparaturi pe internet ?

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 25 martie 2011 620 afişări

Pana in 2015, jumatate dintre europeni vor face cumparaturi pe internet, iar unul din cinci va achizitiona inclusiv din magazine online prezente in alte tari din Uniunea Europeana. Dintre romani insa, putini cumpara deocamdata de pe internet si chiar mai putini au incredere in magazinele din strainatate.

Cati romani fac cumparaturi pe internet ?

Doar 4% dintre locuitorii din Romania au cumparat anul trecut produse si servicii de pe internet. Raportat la populatie, inseamna mai putin de un milion de oameni care, la nivel teoretic, au generat o piata a comertului online cu electronice, electrocasnice si IT de 200 de milioane de euro sau de aproximativ cinci ori mai mult daca sunt luate in calcul toate cumparaturile facute de pe internet, de la bilete de calatorie si pana la servicii telecom.

Raportat la numarul de utilizatori de internet, ponderea este usor mai ridicata, de aproximativ 11%, dar chiar si asa, nivelul este la doar un sfert fata de media europeana.Cel putin doi din zece europeni au facut cumparaturi online in 2010, de doua ori mai multi fata de acum sase ani, potrivit unui raport realizat de Comisia Europeana, iar o treime dintre ei au cumparat macar o data in ultimul an din magazine din afara tarii in care locuiesc. Prin comparatie, doar cateva sute de mii de romani au cumparat din magazine online din Europa, conform statisticilor care nu iau insa in calcul cumparaturile facute din SUA sau din alte colturi ale lumii.

Numarul mic se justifica pe de-o parte prin lipsa de incredere a consumatorilor in plata cu cardul bancar, o metoda inca foarte putin folosita la noi si practic aproape singura acceptata pentru cumparaturile din afara granitelor. "Plata cu cardul pe internet este o chestiune de incredere, care vine treptat, odata cu dezvoltarea si maturizarea pietei online si a celei de acces la internet", crede Marius Ghenea, omul de afaceri care detine o serie de magazine online printre care PCFun si ElectroFun si presedintele Asociatiei Romane a Magazinelor Online. Pe de alta parte, si increderea in magazine pe care nu le cunosc si la care au acces mai greu decat ar avea la unul din tara este implicit mai scazuta.

Se intampla nu numai la noi, ci peste tot in Europa. Se vede, spre exemplu, in sumele tot mai mici cheltuite pentru asemenea achizitii. Anul trecut europenii au platit in medie 635 de euro pe tranzactie, in conditiile in care cu un an in urma suma se ridica la 785 de euro, iar in 2008 la putin sub 800 de euro.

Perceptia consumatorilor impiedica practic cresterea vanzarilor - 62% dintre cei care au cumparat online pana acum sunt preocupati de fraude, 59% nu cumpara din magazinele online din alte tari pentru ca nu stiu ce ar putea face in cazul in care ar aparea probleme, iar 49% sunt descurajati de posibile intarzieri la livrarea produselor. Atitudine care nu este complet nejustificata daca se ia in calcul faptul ca 16% dintre cumparaturile pe internet din alte tari europene au fost livrate cu intarziere. Totusi, doar in 5% din cazuri produsele nu au ajuns deloc la cumparator, risc la care se expun insa consumatorii si in cazul achizitiilor din tara unde locuiesc, in medie 6% din cumparaturile din UE nefiind livrate, conform statisticilor.

Totodata, nici politicile retailerilor nu sustin foarte mult comertul in afara granitelor si cei mai multi dintre comercianti nici nu par dispusi sa ia masuri. Peste 57% din magazinele online din Uniunea Europeana au in plan sa se adreseze in continuare doar locuitorilor tarii de provenienta, mai multi decat in urma cu doi ani, cand doar 41% se bazau pe acelasi principiu. Doar doua din zece magazine online se gandesc la strategii prin care sa se adreseze locuitorilor din cel putin alte zece tari europene, potrivit raportului Comisiei Europene.

Barierele pentru depasirea granitelor sunt in mare parte de natura fiscala sau legislativa, dar in calcul trebuie totodata luate si diferentele de limba. De regula, magazinele online din tari europene altele decat Marea Britanie nu au si o versiune in limba engleza si angajati dedicati care sa raspunda solicitarilor intrucat investitiile necesare nu sunt justificate de volumul cumparaturilor. Ca sa nu mai vorbim de versiuni personalizate diverselor nationalitati europene, iar astfel se adreseaza doar conationalilor de peste granite.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
IT,
online
/analize/comert/cati-romani-fac-cumparaturi-pe-internet-8074190
8074190
comments powered by Disqus
Ce milionari a produs IT-ul din România Ce milionari a produs IT-ul din România

Soţii Florin şi Măriuca Talpeş au fondat în 1991 firma Softwin, care în 2001 a devenit Bitdefender - cel mai de succes produs software românesc vândut în toată lumea. În paralel, Radu Georgescu a înfiinţat în 1992, împreună cu alţi parteneri, compania GeCAD Software, care doi ani mai târziu a scos pe piaţă antivirusul RAV, pe care l-a vândut în 2003 gigantului Microsoft pentru o sumă de peste 10 milioane de dolari. De atunci, industria IT din România s-a dezvoltat continuu, iar în ultimii ani s-a creat o adevărată efervescenţă pe această piaţă: start-up-uri vândute giganţilor străini şi tot mai multe idei de afaceri bazate pe tehnologie care atrag finanţări de ordinul sutelor de milioane de dolari.

vezi continuarea
ZF.ro
REVOLUŢIE la ANAF. Fiscul a dat startul REVOLUŢIE la ANAF. Fiscul a dat startul
ULTIMĂ ORĂ: Probleme pentru eMag de Black Friday!! Ce se întâmplă când clienţii încearcă să plătească
ProMotor.ro
Video : Și-a cumpărat o mașină SECOND-HAND, dar în service mecanicii i-au dat VESTEA Video : Și-a cumpărat o mașină SECOND-HAND, dar în service mecanicii i-au dat VESTEA
De câte benzi are nevoie șoferul unui BMW X6 pentru a face un viraj? VIDEO
Un bărbat a încercat să-și sune IUBITA în timp ce conducea dar a ajuns de RÂSUL internetului. Nu apăsa acest buton! VIDEO
Descopera.ro
MAŞINILE electrice sunt mai PERICULOASE decât s-a crezut. Ce nu spune niciunul dintre marii producători MAŞINILE electrice sunt mai PERICULOASE decât s-a crezut. Ce nu spune niciunul dintre marii producători
Japonezii au luat o decizie ULUITOARE care stârneşte PANICĂ la nivel mondial. ''Şi dacă îl scapă de sub control...'' - VIDEO
Misterul DISPARIŢIILOR din Triunghiul Bermudelor a fost REZOLVAT
Go4it.ro
Lupta 5G. Ce dispozitive pregătesc Apple, Samsung, Huawei, Xiaomi şi Nokia pentru 2020 Lupta 5G. Ce dispozitive pregătesc Apple, Samsung, Huawei, Xiaomi şi Nokia pentru 2020
TESLA ataca BMW, Audi şi VW chiar la ei acasă! Ce planuri are Elon Musk pentru piaţa din EUROPA
Telefoanele anului 2020! Care vor fi cele mai bune telefoane şi când se vor lansa
Csid.ro
Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime
Cum poţi ajuta o femeie care este abuzată
HOROSCOP AUGUST 2019: se anunţă noi câştiguri financiare şi multe relaţii pasagere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.