Povestea familiei care duce tradiţia la nivel de artă şi câştigă premii la nivel internaţional cu produsele noastre, pe care majoritatea românilor le iubesc

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 18 martie 2021 1153 afişări

George este economist, Silviu este medic veterinar, iar Ionuţ este dresor de cai şi cascador. Sunt trei dintre fraţii familiei Căţean. Le sunt alături Dana – soţia lui Silviu, şi părinţii – Leonţică şi Elena. Împreună dau viaţă şi energie fermei Căţean, pe care cei din urmă au preluat-o, de la părinţii lor. Sunt un tot unitar care nu se poate diviza, atâta timp cât Ferma Căţean există ca liant între generaţii.

Ferma Căţean este o afacere de familie care continuă activitatea neîntreruptă a mai multor generaţii, o modalitate de a duce mai departe tradiţia locală din zona de munte: creşterea animalelor şi producţia de brânzeturi. Am ales să creştem animale din rase locale – vaci Bălţată românească, oi Ţurcană şi Ţigaie de Bran. Începând din 2019, am început să dezvoltăm şi divizia de vaci de carne din rasă specializată”, povesteşte George Căţean, unul dintre responsabilii fermei din Rotbav, judeţul Braşov.

Ferma Căţean lucrează 150 de hectare de teren arabil şi 200 de hectare de păşuni cu înaltă valoare naturală (HNV – high nature value farming), certificate ecologic. Păşunile NHV sunt acele zone unde agricultura industrializată nu a reuşit să ajungă şi în care biodiversitatea este extrem de ridicată, ceea ce se traduce printr-un număr crescut de plante şi flori al căror gust se resimte în lapte şi, mai apoi, în brânzeturi.

Fiind o fermă integrată, are capacitatea de a produce aproximativ 90% din materia primă necesară creşterii animalelor – fân, lucernă, porumb, grâu. Acolo se obţine laptele, care este mai apoi prelucrat pentru obţinerea brânzeturilor tradiţionale, precum telemeaua de vacă, telemeaua de oaie, caşul, urda dulce, caşcavalul maturat, telemeaua maturată, brânza de burduf, brânza în scoarţă de brad, caşul şi caşcavalul afumat. Pentru toate acestea, contribuie zi de zi, pe lângă membrii familiei Căţean, şi cele 100 de vaci şi 1.500 de oi, la care se adaugă sacrificiul celor 40 de vaci de carne.

„Sănătatea animalelor joacă un rol extrem de important în calitatea materiei prime. Pe timpul verii, ele pasc pe păşunile din zonă, iar iarna sunt hrănite cu fân, lucernă şi alte nutreţuri produse pe timp de vară.”

Strategia de marketing a Fermei Căţean a urmat drumul interacţiunii directe cu oamenii: brunch-uri la faţa locului, organizate periodic, vizite desfăşurate la fermă, participări la târguri sau evenimente culinare.

„Totodată, această strategie a presupus şi participarea la evenimente care susţin şi promovează hrana sănătoasă şi competiţii internaţionale care atestă calitatea produselor. Brânzeturile Fermei Căţean au câştigat premii la nivel european, precum

O stea de Aur pentru brânza de burduf, acordată de Institutul pentru Gust şi Calitate Bruxelles, medalie de bronz pentru telemeaua proaspătă şi premiul special al juriului pentru telemeaua maturată, din partea International Taste Award.”

Cu atâtea premii la purtător, brânza din Braşov nu avea cum să nu-şi formeze un public fidel. Consumatorii sunt, de fapt, „co-producători”, aşa cum îi place lui George Căţean să spună, pentru că ei sunt motivaţia şi determinarea necesare pentru a produce lactate şi mai bune de fiecare dată. Dar contribuţii pentru dezvoltarea afacerii aduce şi colaborarea cu alţi producători zonali.


Strategia de marketing a Fermei Căţean a urmat drumul interacţiunii directe cu oamenii: brunch-uri la faţa locului, organizate periodic, vizite desfăşurate la fermă, participări la târguri sau evenimente culinare.


„În 2014, alături de încă patru producători de produse tradiţionale din zona Braşov şi o mare reţea de comercializare – Carrefour mai exact –, sprijiniţi şi de Direcţia Sanitar-Veterinară Braşov, am pus bazele primelor insule cu produse locale din hipermarket. Iniţial a fost Braşov, după care au urmat Ploieşti (în mallul AFI – n. red.) şi Bucureşti (în Carrefour Orhideea – n. red.).”

Astăzi, Ferma Căţean vinde aproximativ 70% din producţie prin intermediul acestor insule, restul fiind comercializat prin magazine proprii şi parteneri. Şi HoReCa este un client important, deşi 2020 a fost un an greu pentru acest sector. Asta a impulsionat însă familia Căţean să dezvolte sistemul de comerţ online.

Investiţii? Antreprenorii spun că le-ar fi greu să le adune pe toate într-un singur număr, istoria businessului având prea mulţi ani în spate.

„Tot venitul pe care l-am obţinut s-a reîntors în fermă sub formă de investiţie: utilaje agricole, achiziţii de terenuri, adăposturi pentru animale, depozite, procesare şi promovare. Faptul că este vorba despre o fermă integrată, aşadar produce materie primă pe care o şi procesează şi comercializează, ne-a oferit o siguranţă financiară consistentă. Bineînţeles, un rol important în zona financiară îl au şi subvenţiile destinate activităţilor agricole: de la cele la care au acces toţi fermierii, până la cele cu specificitate locală”, spune George Căţean.

Ferma are, pe lângă fondatorii care muncesc zi şi noapte, încă 24 de angajaţi implicaţi în diverse activităţi la fermă, indiferent că este vorba despre comercializare, producţie sau treburi administrative. O parte dintre ei sunt sezonieri, pentru că, de pildă, laptele de oaie este un produs care există doar în lunile de vară, nu tot timpul anului.

Oilor şi vacilor de la Ferma Căţean li se alătură şi caii din rasa PRE (Pura Raza Española”. Ei au un grajd dedicat şi sunt pe mâinile lui Ionuţ Căţean, dresor de cai şi cascador, aceste animale de rasă nobilă ajungând astfel să fie pregătite pentru competiţii de dresaj, spectacole şi, uneori, pentru a performa în industria cinematografică.

Dincolo de fascinaţia atâtor activităţi idilice, Ferma Căţean este însă un business, care a adus în 2020 venituri de 2,4 milioane de euro.

Într-un an în care au fost nevoiţi să se reinventeze şi să găsească noi metode pentru a fi mai aproape de clienţi, membrii familiei Căţean au reuşit să ţină afacerea în picioare.

„Brusc, spaţiile în care ne puteam întâlni în mod direct cu clienţii au devenit o sursă de spaimă sau locuri unde nu se mai putea sta la discuţii. Astfel, am luat decizia de a le da posibilitatea să se bucure în continuare de produse locale, creând un sistem de livrare la uşă, punând în practică expresia «de la fermă-n farfurie». Aşa am reuşit să ne menţinem nivelul vânzărilor, dar şi să dezvoltăm parteneriate durabile cu alţi mici producători din zonă.”


Oilor şi vacilor de la Ferma Căţean li se alătură şi caii din rasa PRE (Pura Raza Española”. Ei au un grajd dedicat şi sunt pe mâinile lui Ionuţ Căţean, dresor şi cascador de cai, aceste animale de rasă nobilă ajungând astfel să fie pregătite pentru competiţii de dresaj, spectacole şi, uneori, pentru a „performa” în industria cinematografică.


S-a dovedit a fi o soluţie bună, mai ales că târgurile şi evenimentele la care familia Căţean participa în trecut au fost anulate. În continuare, antreprenorii caută noi şi noi modalităţi pentru a fi mai aproape de clienţi.

„Suntem foarte aproape de relansarea website-ului nostru şi de definitivarea unui magazin online, prin care vom comercializa la nivel naţional nu doar brânzeturile noastre, ci şi produse de la alţi producători din zonă. În momentul de faţă, vindem online printr-un sistem de home delivery, dar, doar în zona Braşov.”

Produsele obţinute în unitatea de procesare de la Rotbav, Braşov, ajung în câteva magazine din Braşov, Ploieşti, Bucureşti şi în Măcelăria Ferma Căţean.

În plus, tot în 2021, familia Căţean se află în proces de implementare a unui proiect care prevede un nou adăpost pentru vacile de lapte şi gestionarea gunoiului de grajd.

„Tot anul acesta, am vrea să demarăm o nouă unitate de procesare a laptelui, care să aibă posibilitatea de a fi vizitată. Începând din 2020, alături de Colegiul pentru agricultură şi industrie alimentară, am început să fim implicaţi în sistemul de învăţământ dual, un sistem prin care elevii vin în fermă pentru a învăţa aplicat”, explică George Căţean.

Tot 2021 ar urma să aducă participarea la competiţii internaţionale, dar şi certificarea DOP (Denumire de Origine Protejată) pentru brânza de burduf de Bran.

„Mai avem în plan autorizarea unui punct gastronomic local la Rotbav, unde vom putea primi musafiri care vor putea savura bucate pregătite după reţete de familie, cu produse locale”, promite George Căţean.

Familia Căţean se află în proces de implementare a unui proiect care prevede un nou adăpost pentru vacile de lapte şi gestionarea gunoiului de grajd.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Agrobusiness,
ferma,
ferma Căţean

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.