Punctul de fierbere

Postat la 19 septembrie 2006 1 afişăre

Freamat mare pe piata farmaceutica din Romania. Cert este ca, de mai bine de doi ani, bancherii de investitii au luat in vizor marile companii din industrie. Cateva tranzactii au fost deja incheiate in aceasta perioada. Se apropie momentul zero al consolidarii?

Freamat mare pe piata farmaceutica din Romania. Cert este ca, de mai bine de doi ani, bancherii de investitii au luat in vizor marile companii din industrie. Cateva tranzactii au fost deja incheiate in aceasta perioada. Se apropie momentul zero al consolidarii?


Ce se intampla in piata?", este intrebarea la care mai toti managerii din industria farmaceutica ar da acelasi raspuns: "Agitatie!" Nu, nu va grabiti, nu este vorba despre noua lista a compensatelor, de noi propuneri legislative sau de mult prea obisnuitele cozi din farmacii, ci mai degraba de formarea unor cozi de investitori la usa actionarilor. Interesul pentru companiile farmaceutice romanesti este mai mare ca niciodata, iar zvonurile mai multe ca oricand. Miza este o pozitie puternica pe o piata care se apropie de 1,5 mld. euro, in care investitorii strategici inca mai au ce cumpara.


Agitatia in sine nu este o noutate. In ultimii doi ani, consultantii de afaceri au avut serios de lucru in sectorul farmaceutic. Nume mai mari sau mai mici au adulmecat piata, au purtat negocieri, ba chiar au incheiat tranzactii. Noua este totusi intensitatea acestei agitatii, unele voci aventurandu-se chiar sa vorbeasca despre o "fierbere". Cert este ca informatiile neoficiale se succed cu repeziciune si aproape ca nu exista un nume important care sa nu fie vehiculat ca tinta de preluare. "Informatii neoficiale", pentru ca aproape nici unul dintre jucatorii implicati nu confirma negocierile, desi toti recunosc ca au purtat discutii sau ca urmaresc cu atentie piata in vederea identificarii unor oportunitati. Iar pentru a intelege ce a provocat aceasta "fierbere", e oportuna o privire in trecut. In ultimii doi ani, industria farmaceutica a fost printre vedetele economiei romanesti. Nu atat prin cresterile spectaculoase, cat prin tranzactiile incheiate si sumele platite de cumparatori. Rand pe rand, marii producatori de medicamente din Romania si-au gasit cumparatori. Zentiva a preluat Sicomed, Terapia a fost cumparata de indienii de la Ranbaxy, iar Sindan a fost vanduta islandezilor de la Actavis. In schimb, privatizarea ultimei mari tinte, fabrica ieseana Antibiotice, se tot amana. De-abia saptamana trecuta a fost selectat evaluatorul - Darian -, la a treia licitatie. Obositi sa tot astepte hotararile AVAS, investitorii si-au intors privirile catre producatorii ceva mai mici, dar mult mai incisivi, de genul celor de la Labormed Pharma.

 

Mult mai interesanta este insa situatia in distributia de medicamente. Piata nu este foarte concentrata, iar cei mai multi dintre marii distribuitori sunt controlati de oameni de afaceri romani. Astfel ca, pe de-o parte, pot aparea fuziuni si achizitii din randul jucatorilor existenti, care ar dori sa-si consolideze pozitia pe piata. In al doilea rand, cei mai multi din primii zece distribuitori sunt foarte atractivi pentru investitorii strategici sau chiar fonduri de investitii. De altfel, potrivit unor surse din piata, cei mai importanti distribuitori au fost deja curtati.

 

Chiar mai mult, in prima parte a acestui an s-a anuntat cea mai importanta achizitie din distributie. Andreae-Noris Zahn AG (ANZAG), unul dintre cei mai importanti distribuitori de pe piata germana, a preluat de la omul de afaceri Eugen Banciu 60% din actiunile Farmexpert intr-o tranzactie evaluata de analistii din piata la aproximativ 30 de milioane de euro. Banciu a ramas cu restul de 40% din capitalul societatii, dar si director general al companiei, pe care o acrediteaza ca fiind numarul trei in distributia de medicamente din Romania.

 

Acest anunt pare sa fi readus in atentia investitorilor sectorul distributiei, oarecum eclipsat in aceasta primavara de marile sume platite in tranzactiile vedeta Ranbaxy-Terapia si Actavis-Sindan. Unele planuri fusesera deja date peste cap de proiectul de lege a farmaciei, propus in toamna anului trecut de ministrul sanatatii Eugen Nicolaescu. Proiectul in cauza - aspru criticat la vremea respectiva - limita drastic lanturile de farmacii si impunea reguli stricte pentru actionariatul din retailul cu medicamente. Marii distribuitori au asociate si lanturi de farmacii, iar propunerea ministerului a afectat cateva negocieri, spun surse din piata.

 

Intre timp, temerile legate de proiectul de lege s-au mai atenuat, iar discutiile s-au reluat. De cateva saptamani, pe piata se vorbeste despre negocierile pe care le poarta grupul Hedef Alliance, cel mai important distribuitor din Turcia, pentru achizitii in Romania. In presa internationala, au aparut informatii conform carora Hedef - care are un parteneriat cu concernul britanic Alliance Unichem - ar negocia achizitia celui mai mare distribuitor de pe piata romaneasca. Dar Mediplus - parte a grupului A&D Pharma -, care este numarul unu pe piata de distributie, a negat aceasta varianta, prin vocea directorului de relatii externe, Laura Florea. "Nu suntem in prezent in negocieri de vanzare", a declarat ea pentru BUSINESS Magazin.

 

Pe de alta parte, grupul A&D Pharma - care mai cuprinde si cea mai mare retea de farmacii din Romania, Sensiblu - a contractat in luna iulie o linie de credit de 100 de milioane de euro de la un sindicat de banci condus de Citigroup. Banii vor fi utilizati atat pentru finantarea capitalului rulant, cat si pentru investitii si achizitii. Totusi, Laura Florea a infirmat si faptul ca grupul ar fi in discutii pentru achizitia vreunui competitor. "De-a lungul timpului, am fost cautati de investitori si, la randul nostru, cautam oportunitati pe piata, dar in prezent nu suntem in negocieri", a declarat reprezentanta A&D Pharma.

 

Surse din piata afirma ca A&D, grup controlat de un vehicul financiar inregistrat in Olanda, a fost curtata inca de acum doi ani de investitori, dar actionarii au considerat ca ofertele primite au fost prea mici. La inceputul acestui an, grupul si-a evaluat afacerea la 300 de milioane de euro.

 

Alte voci din piata afirma ca, de fapt, Hedef ar fi interesat de Relad, care este numarul doi pe piata distributiei. "Nu pot nici sa confirm, nici sa infirm informatia, nu cunosc amanunte", a spus Cristina Munteanu, director de comunicare si imagine in cadrul Relad. Ea a adaugat ca in piata se discuta de mai mult timp atat despre posibila vanzare a Relad, cat si a altor competitori. "Nu ai cum sa stopezi zvonurile."

 

Poate doar confirmandu-le. Anca Vlad, bunaoara, proprietara distribuitorului Fildas Trading, recunoaste ca este in cautarea unui partener, insa adauga la fel de repede ca nu vrea sa lase din maini fraiele afacerii. "Fildas nu este de vanzare. Dar urmarim un parteneriat de idei si de finantare", a spus Anca Vlad pentru BUSINESS Magazin, adaugand ca nu s-a decis inca ce forma va avea acest parteneriat. "Cautam un partener care sa intre, daca vrea, si in actionariat", explica proprietara Fildas, care spune ca, in acest caz, nu ar ceda decat un pachet minoritar. "Poate este un pic ciudat, dar nu vreau sa vand." Anca Vlad sustine ca are "ambitia de a demonstra ca si o companie romaneasca poate fata cu succes concurentei in Europa".

 

Insa colaborarea poate lua si forma unei finantari acordate de banci, similara liniei de credit contractate de catre A&D Pharma. Pe de alta parte, indiferent de modalitatea prin care ar obtine finantarea, Fildas nu ar folosi fondurile pentru achizitia unor competitori. "Ne bazam foarte mult pe crestere organica", spune Anca Vlad.

 

Piata de medicamente este inca foarte redusa comparativ cu cele din Europa, inclusiv din regiune, si nu poate merge decat in sus, crede proprietara Fildas. "Mizez pe o crestere de 15% anual pana cand vom ajunge la un nivel comparabil cu pietele europene.  Adica in aproximativ 10 ani."

 

Anul trecut piata de medicamente din Romania a fost estimata de compania de cercetare Cegedim la circa 1,27 mil. euro. Pentru 2006 se preconizeaza o crestere de aproximativ 15%, ceea ce ar duce valoarea vanzarilor de medicamente din Romania la aproape 1,5 mld. euro. Cu toate acestea, cu circa 70 de euro/an, consumul de medicamente pe cap de locuitor este printre cele mai mici din intreaga Europa. Pentru comparatie, consumul per capita este de doua ori mai mic in Romania decat in Ungaria sau Croatia.

 

Revenind la lista posibilelor tinte de achizitii, un alt nume este cel al Europharm Distributie, controlat de producatorul britanic de medicamente GlaxoSmithKline (GSK). Romania este singura tara din lume in care GSK are afaceri de distributie si este de asteptat ca grupul sa vanda, mai ales ca reglementarile europene sunt foarte stricte in privinta diferentierii intre activitatea de productie si cea de distributie. De altfel, la sfarsitul anului trecut, Sensiblu a preluat de la Europharm lantul de farmacii, care cuprindea circa 30 de unitati, pentru o suma care nu a fost facuta publica. In curand ar putea urma si vanzarea firmei de distributie.

 

In vizor mai sunt si companii precum Montero - detinuta de familia Tudorache -  sau Farmexim. De altfel, omul de afaceri Ovidiu Buluc, proprietarul Farmexim, a intrat deja in contact cu potentiali cumparatori, chiar daca acestia au depus oferte pentru afacerea inrudita - lantul de farmacii Help Net.

 

Cine sunt insa cumparatorii? Alaturi de turcii de la Hedef, care beneficiaza si de sprijinul grupului britanic Alliance Unichem, in cursa pentru companiile romanesti au intrat si nemtii de la Phoenix si Celesio. Cele doua firme germane sunt cei mai mari distribuitori europeni si se afla intre primii cinci din lume. Pe langa cei trei, de industria farmaceutica mai sunt interesate si fonduri de investitii internationale, dar si firme de profil de anvergura mai mica. De altfel, Celesio - liderul european - este deja prezent, indirect, pe piata romaneasca, prin distribuitorul PharmaFarm, aflat pe locurile 8-9 in topul celor mai mari firme de profil. Celesio a preluat, in urma cu doi ani, compania slovena Kemofarmacija, actionarul majoritar al PharmaFarm. Intentia declarata a concernului german este de a fi in primele trei companii pe fiecare piata pe care activeaza, lucru care nu mai este posibil in Romania decat prin achizitii.

 

Ce urmaresc insa toti acesti giganti in Romania? Marjele de profit din distributie sunt mult mai mici decat in cazul productiei, mai ales pentru ca adaosurile comerciale maximale sunt reglementate de stat. O firma de distributie poate ajunge la un profit net de 2-3% din cifra de afaceri, apreciaza analistii. Dar atractivitatea pietei nu se datoreaza atat profiturilor potentiale, cat faptului ca aceasta este inca in faza de consolidare. Si chiar daca acum marjele sunt reduse, concentrarea va duce la profituri cu mai multe zerouri, pentru ca procentul se va aplica unui volum mult mai mare. "Industria s-a schimbat. Viitorul pe termen lung este al companiilor internationale", apreciaza Ioana Filipescu, managing director al Raiffeisen Investment, institutie ce a consiliat ANZAG in procesul de achizitie al Farmexpert.

 

Este posibil ca in acest an sa nu se mai incheie nici o tranzactie, dupa cum e la fel de posibil sa aiba loc cateva in urmatoarele luni. Fierberea de acum se poate stinge, iar multe negocieri ar putea ramane fara un rezultat concret. In acelasi timp insa, pentru toata lumea este clar ca o consolidare a pietei farmaceutice este doar o chestiune de timp.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Punctul de fierbere
/actualitate/punctul-de-fierbere-1006915
1006915
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.