Povestea antreprenorului din judeţul Covasna care caută să aducă în cele 40 de magazine ale sale multe mărci românesti. “Sunt patriot. E important să rămână banii la noi, nu să plece în străinătate“

Autor: Alexandra Matei Postat la 10 iunie 2024 55 afişări

Povestea antreprenorului din judeţul Covasna care caută să aducă în cele 40 de magazine ale sale multe mărci românesti. “Sunt patriot. E important să rămână banii la noi, nu să plece în străinătate“

Fondurile europene sunt un motor pentru trecerea către industriile inteligente, crede Tibor Berszany, proprietarul grupului Bertis, un producător şi distribuitor de produse alimentare din judeţul Covasna, iar astăzi, în mai toate proiectele, una dintre componentele de care se ţine cont este cea a digitalizării.

Bertis activează în domeniul alimentar şi produce mezeluri, produse din carne, de brutărie şi cofetărie Grupul deţine şi magazine şi supermarketuri, precum şi restaurante, săli de evenimente şi mici hoteluri şi, în plus, are două fabrici de preparate din carne, la Sfântu Gheorghe şi Gheorgheni, un punct de lucru, un hotel şi un restaurant la Odorheiu Secuiesc şi peste 40 de magazine proprii, sub numele de Benedek, în mai multe judeţe.

Fondurile europene sunt un motor pentru trecerea către industriile inteligente, crede Tibor Berszany, proprietarul grupului Bertis, un producător şi distribuitor de produse alimentare din judeţul Covasna, iar astăzi, în mai toate proiectele, una dintre componentele de care se ţine cont este cea a digitalizării.

Totuşi, subliniază el, deşi digitalizarea este prezentă în producţie, nevoia de forţă umană în industria alimentară rămâne cât se poate de actuală.

„Fondurile europene contribuie la accelerarea către industriile inteligente. Este o măsură imperativă la această depunere, de a avea componenta de digitalizare şi sustenabilitate. Pe partea de digitalizare noi lucrăm de mult timp în producţie. Trebuie să avem o monitorizare foarte strictă a produselor, a tratamentelor termice. Trebuie să asigurăm o trasabilitate a produselor, care se poate rezolva doar prin digitalizare. Avem tablete, scannere, prin care urmărim toată producţia. Sunt anumite lucruri care sunt tehnologizate, dar, în industria alimentară, avem nevoie şi de forţă umană“, a spus Tibor Berszany, în cadrul summitului Industrii Inteligente, Braşov, organizat de Concordia în parteneriat cu BCR şi cu susţinerea ZF.

Bertis activează în domeniul alimentar şi produce mezeluri, produse din carne, de brutărie şi cofetărie. Grupul deţine şi magazine şi supermarketuri, precum şi restaurante, săli de evenimente şi mici hoteluri. În plus, are două fabrici de preparate din carne, la Sfântu Gheorghe şi Gheorgheni, un punct de lucru, un hotel şi un restaurant la Odorheiu Secuiesc şi peste 40 de magazine proprii, sub numele de Benedek, în mai multe judeţe.

De-a lungul timpului, afirmă antreprenorul, dezvoltarea grupului Bertis s-a bazat şi pe fonduri europene.

La Arterimpex, una dintre firmele din grup, precizează el, s-au folosit fonduri europene pentru două proiecte, pe măsura 4.2, pentru dezvoltarea a două clădiri: una de logistică şi una de depozitare şi de congelare.

„Anul acesta am depus pentru ambele firme proiecte. Ne dorim să retehnologizăm fabrica de la Sfântu Gheorghe, să schim­băm instalaţiile frigorifice vechi de 20 de ani, care sunt foarte mari consumatori de energie şi am depus proiecte pentru 4,5 mil. euro la fiecare fabrică. Încă nu avem un răspuns. La Gheorgheni avem în plan construcţia unei fabrici noi specializată pe produsele ready meal pentru HoReCa“, a detaliat Tibor Berszany.

Proprietarul grupului Bertis spune că dincolo de preocupările generale în business – proiecte, ţeluri şi challenge-uri –, există însă o reţinere pe partea de resurse umane, căci oamenii care ies la pensie sunt greu de înlocuit.

Pe tot parcursul anului, mai adaugă el, vin circa 50-60 de elevi din şcolile profesionale care fac practică în cadrul grupului, însă cei mai mulţi dintre ei pleacă ulterior.

„Problema este că degeaba investim în elevi şi studenţi şi ne place să arătăm cum se lucrează aici, dacă ei nu rămân la noi. Din acest punct de vedere avem o deficienţă.“

Grupul Bertis colaborează cu alte companii româneşti în activita­tea sa, fie ele din HoReCa sau din alimentaţia pu­blică. Antre­prenorul se consideră un patriot şi încearcă, pe cât posibil, să păstreze colaborările local, mergând pe ideea că „e important să rămână banii la noi, nu să plece în străinătate“.

Pentru grupul Bertis, una dintre cele mai mari provocări pe care le-a depăşit a fost pandemia, când toţi cei 150 de angajaţi din HoReCa au reuşit să îşi păstreze locurile de muncă. Însă, antreprenoriatul în industria alimentară vine zilnic cu câte un nou challenge, spune Tibor Berszany.

„Am trecut prin foarte multe schimbări în aceşti 32 de ani, legislative şi nu numai. (...) În fiecare an avem un challenge peste care trebuie să trecem. Începem fiecare an cu gândul că este cel mai greu, dar în final  este cel mai bun şi ne bucurăm de fiecare dată că am reuşit.“

Proprietarul grupului Bertis consideră că cea mai mare nevoie a antreprenorului în raport cu statul este predictibilitatea.

Producătorul şi distribuitorul de produse alimentare „Bertis“’ din Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna, controlat de familia Berszány, a raportat pentru 2023 afaceri de aproape 305 mil. lei, plus 6% şi un profit  care s-a apropiat de 7 mil. lei, acesta fiind însă în scădere cu 19% faţă de anul precedent, potrivit datelor publice.

Fondată în urmă cu mai bine de trei decenii ca o afacere de familie în domeniul comercializării produselor alimentare, Bertis s-a consolidat ca un grup care operează preponderent în domeniul industriei cărnii, comercializării produselor alimentare şi alimentaţiei publice. În vederea diversificării activităţii, Bertis a investit într-o fabrică de prelucrare a cărnii (2006-2010), un atelier de brutărie-patiserie (2012), o bucătărie industrială (2015), dar şi în depozite frigorifice.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.