Lovitură în plin pentru Dedeman, după certificatul verde. "Impactul va fi devastator"

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 04 noiembrie 2021 4160 afişări

Certificatul verde, o normă im­pusă de aproximativ două săp­tămâni, care restricţio­nează accesul persoanelor nevac­cinate în malluri, maga­zine de modă sau cos­metice, are efecte şi pe pia­ţa distribuţiei de materiale de construcţii, unde retai­lerii de bricolaj spun că resimt scăderi impor­tante ale traficului de cumpărători şi, implicit, ale vânzărilor.

Lovitură în plin pentru Dedeman, după certificatul verde. "Impactul va fi devastator"

Certificatul verde, o normă im­pusă de aproximativ două săp­tămâni, care restricţio­nează accesul persoanelor nevac­cinate în malluri, maga­zine de modă sau cos­metice, are efecte şi pe pia­ţa distribuţiei de materiale de construcţii, unde retai­lerii de bricolaj spun că resimt scăderi impor­tante ale traficului de cumpărători şi, implicit, ale vânzărilor.

„În acest moment, suntem nevoiţi să per­mitem accesul în magazine doar clien­ţilor care deţin un certificat verde. Înţele­gem să respectăm deciziile autorităţilor, nu avem alternativă. De când au intrat în vi­goare noile dispoziţii legale, traficul în ma­ga­zinele noastre a scăzut cu circa 45% şi, drept rezultat, am fost obligaţi să reducem co­menzile de aprovizionare la furnizori, care sunt în proporţie de peste 85% compa­nii româneşti. Dacă această situaţie se pre­lun­geşte, impactul în industrie va fi devas­ta­tor şi îi va afecta în mod egal atât pe retai­leri, cât şi pe producători, atât pe funcţio­narii care lucrează pentru stat, cât şi pe toţi cole­gii din mediul privat, atât pe cei vacci­naţi, cât şi pe cei nevaccinaţi“, spune Dragoş Pavăl, acţionar al Dedeman, liderul pie­ţei de bricolaj din România, cu 56 de ma­gazine şi afaceri de 9,1 miliarde de lei în 2020.

Fondatorul Dedeman adaugă şi că mă­su­ra este o formă de responsabilitate socială în­tr-un context atât de dificil precum cel actual.

„Este limpede că niciun business şi nici­un antreprenor nu-şi doreşte să fie con­strâns să aleagă între clienţii săi, pentru că fie­care dintre aceştia este important în ega­lă măsură. Însă totodată, fiecare dintre noi trebuie să contribuie pentru ca un număr cât mai mic de oameni să fie expuşi şi să-şi pună sănătatea în pericol“, mai spune Dragoş Pavăl.

Şi în magazinele francezilor de la Leroy Merlin certificatul verde este obligatoriu pentru a putea face cumpărături. Efectele s-au văzut în comerţul online.

„Numărul comenzilor de pe Internet a crescut de patru ori în cinci zile. Găsim soluţii pentru clienţii noştri astfel încât să-şi poată face cumpărăturile de pe site, chiar dacă nu sunt vaccinaţi“, spune Frédéric Lamy, CEO-ul Leroy Merlin România.

Francezii au 19 magazine pe piaţa locală, cel mai recent fiind deschis la jumătatea lunii mai, la Târgovişte. Leroy Merlin a avut în 2020 o cifră de afaceri de aproape 2,2 miliarde de lei, iar estimările lui Frédéric Lamy în primăvară arătau că businessul va depăşi 3 miliarde de lei în 2021.

„Şi la noi, intrarea se face doar în baza certificatului verde, iar vânzările au mult de suferit din păcate“, spune Cătălin Dumitru, acţionar al Max SRL, o companie din Murfatlar, judeţul Constanţa, care deţine o reţea cu 11 magazine de materiale de construcţii şi afaceri de aproape 100 de milioane de lei în 2020.

Accesul în magazinele de bricolaj este condiţionat de prezentarea certificatului verde, o măsură asupra căreia nu există dubii, spre deosebire de accesul în magazinele alimentare, fie ele hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate sau discount, care a devenit în ultima perioadă un subiect de discuţie în contextul în care noile reguli impuse de autorităţi se aplică diferit în funcţie de amplasarea acestor unităţi de retail şi de modalitatea de acces în interiorul acestora. În supermarketurile şi hipermarketurile din malluri şi centre comerciale, accesul se face doar pe baza unui certificat verde ce atestă vaccinarea sau trecerea prin boală. În rest, intrarea este liberă.

Cel puţin zece magazine de bricolaj ar urma să se deschidă în perioada următoare în România dacă planurile anunţate de jucători vor fi duse la îndeplinire, potrivit unei analize ZF. Trei deschideri vor fi doar sub numele Hornbach, germanii care şi anul acesta au mai deschis o unitate, la Cluj-Napoca. MAM Bricolaj şi Brick sunt alte două reţele care vor să se extindă pe piaţa locală, iar francezii de la Leroy Merlin şi românii de la Dedeman completează peisajul cu câte un magazin la Braşov. Orizontul de timp al tuturor deschiderilor este de circa patru ani. În total, peste 90 de milioane de euro ar urma să fie puse la bătaie, potrivit datelor din piaţă.

Retailerii de bricolaj prezenţi în România concurează pe o piaţă a cărei valoare este estimată între 3 şi 4 miliarde de euro anual. Jucători de talie internaţională precum Hornbach, Leroy Merlin şi Brico Depot au, în magazinele lor, suprafeţe cuprinse între 7.500 şi 23.000 de metri pătraţi. Între ele, un nume local - Dedeman - se înscrie cu o medie de aproximativ 12.750 de metri pătraţi, potrivit unei analize ZF.

În 2020, piaţa de bricolaj a fost în creştere, susţinută de valul de renovări pe care românii le-au făcut, cu precădere în timpul celor două luni de stare de urgenţă, când deplasările au fost limitate la minimum. Tendinţa s-a văzut şi în cifre, care arată că reparaţiile capitale au avut în 2020 cea mai mare creştere din ultimii patru ani, cele mai îndepărtate date disponibile pe site-ul INS fiind din 2017. An la an, avansul reparaţiilor capitale a fost de 46%, faţă de doar 1% în anul precedent. Nici întreţinerea şi reparaţiile curente nu au fost cu mult mai prejos, creşterea lor fiind de 24,4%, foarte aproape de cea din 2019.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
trafic,
magazine,
bricolaj,
dedeman,
piata

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.