Inflatie de stele hoteliere

Postat la 13 aprilie 2006 1 afişăre

Numarul hotelurilor de trei stele care se construiesc in acest an este cel mai mare din ultimul deceniu si jumatate. Concurenta tot mai acerba va duce la scaderea tarifelor, in urmatorii cativa ani, cu circa 25%.

Numarul hotelurilor de trei stele care se construiesc in acest an este cel mai mare din ultimul deceniu si jumatate. Concurenta tot mai acerba va duce la scaderea tarifelor, in urmatorii cativa ani, cu circa 25%.

Acum 10 ani, cand s-a deschis hotelul Caro in Baneasa, zona de nord a Bucurestiului figura pe harti ca fiind Platforma Industriala Pipera. Si cum pe orice harta exista o legenda, aplicata in zona cel mai putin importanta, pe harta Bucurestiului, aceasta era pozitionata peste Platforma. Mai exact, peste locul care ar fi trebuit sa marcheze pe harta hotelul Caro. 

"In momentul in care clientii straini veneau la receptie, cu harta in mana, si intrebau unde se situeaza hotelul, le explicam cu jena ca este «sub» legenda", isi aminteste Octavian Lazar, directorul general al hotelului. Intre timp, harta Capitalei s-a marit, si zona de nord a devenit de mare interes pentru investitori. 

Pe locul vechii legende, care se apropie tot mai mult de Ploiesti, astazi apar pe harti cartiere rezidentiale, cladiri de birouri si, mai nou, hoteluri. Peste 10 hoteluri, aproape toate de trei stele, s-au construit in ultimii ani in zona Baneasa-Otopeni. Alte trei sunt in constructie, urmand ca inca doua proiecte sa inceapa in aceasta primavara, tot in zona de nord. 

Nordul nu mai este insa "singur". Si in restul Capitalei se construiesc tot mai multe hoteluri, 2004 fiind varful ultimilor 15 ani. 

"Putem vorbi deja de un efort investitional privat fara precedent in Romania, in domeniul hotelier", apreciaza Paul Marasoiu, presedintele firmei de consultanta hoteliera Peacock Global Hotel Management.

Studiile Peacock estimeaza numai pentru acest an deschiderea a cel putin noua hoteluri noi de trei stele, cu o capacitate totala de circa 480 de camere. Pe plansete sunt in lucru proiecte pentru inca 12 noi hoteluri, care isi vor putea caza primii clienti in maxim doi ani.

Adevarata explozie investitionala in domeniu, estimeaza Marasoiu, se va declansa incepand cu anul 2006, o data cu deschiderea a cel putin patru hoteluri de peste 250-300 de camere fiecare. Aparent, logica acestei "explozii" este greu de identificat, in conditiile in care gradul mediu de ocupare al hotelurilor din Bucuresti nu depaseste 60%. De ce investesc, totusi, oamenii de afaceri romani in hoteluri? 

"Primul motiv pentru cresterea acestor investitii este ca o cere piata, iar al doilea este faptul ca un hotel este si o investitie imobiliara, al carei pret creste an de an", considera George Turna, prim-vicepresedintele Federatiei Industriei Hoteliere din Romania si directorul general al hotelului Ambasador. 

In Bucuresti, exista acum circa 2.750 de camere in hoteluri de trei, patru si cinci stele. Prin comparatie, Praga si Budapesta au fiecare peste 20.000 de locuri de cazare in structurile hoteliere superioare. Cu alte cuvinte, pe piata mai este, inca, foarte mult loc. Ca in majoritatea sectoarelor economiei, principala speranta se leaga de aderarea tarii noastre la UE in 2007.

Dupa aceasta data, hotelierii se asteapta ca numarul oamenilor de afaceri care vor veni in Romania sa creasca. Asa au vazut ca s-a intamplat in Ungaria, Cehia sau Polonia si nu au motive sa creada ca in Romania s-ar intampla altfel.

In plus, este probabil ca Bucurestiul sa se transforme dintr-un oras in care nu se intampla aproape nimic din punct de vedere al evenimentelor internationale (congrese, conferinte), intr-o capitala activa. 

Pana la previziuni, exista insa si o motivatie "la zi" foarte solida: rentabilitatea industriei pe segmentul de trei stele.

In momentul de fata, spune Octavian Lazar de la Caro, sectorul hotelier are o rentabilitate mult peste a altor sectoare. Pentru Caro, de exemplu, la o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro in primele noua luni ale acestui an, profitul brut a fost de 54%.  "Parerea mea este ca hotelurile de trei stele din Bucuresti «lucreaza» cu o rata medie de rentabilitate de 40%", apreciaza Lazar. Rentabilitate suficient de mare pentru a determina o companie care pana anul trecut se ocupa doar de importul si comercializarea de mocheta sa investeasca in hoteluri. Este vorba de Pro Confort, unul din cei mai dinamici investitori din ultimii doi ani pe segmentul de trei stele. Compania a deschis doua hoteluri in Bucuresti, unul anul trecut, iar al doilea in urma cu o luna. Un al treilea hotel al companiei, tot de trei stele, care va avea 180 de camere si va fi situat in zona Colentina, urmeaza sa fie inaugurat la sfarsitul anului viitor. 

"Este o afacere profitabila deoarece exista un deficit in Bucuresti pe acest segment, iar tarifele sunt foarte mari acum. Un hotel de trei stele cu preturi mici poate avea un foarte mare succes", spune Ionut Negoita, unul dintre actionarii companiei. 

Regulile economiei de piata vor functiona insa cu siguranta si pentru hotelieri: acolo unde rentabilitatea este mare investitiile cresc si o data cu ele si oferta. Iar cand oferta este mai mare, iar cererea nu tine pasul, preturile scad.

Lucru nu tocmai rau pentru clienti hotelurilor de trei stele, care trebuie sa plateasca acum in Bucuresti cu 30 - 50% mai mult decat in Praga, de exemplu. 

Tariful mediu la hotelurile de trei stele din Bucuresti este in prezent de 55-58 de euro pe camera, record pentru capitalele tarilor din Europa Centrala si de Est. 

"Daca vom putea fi oaspeti intr-un hotel de trei stele cu 30-35 euro/camera/noapte vom putea vorbi in sfarsit de competitivitate", apreciaza Paul Marasoiu, seful Peacock Global Hotel Management.

Pe harta Capitalei, legenda isi va gasi loc din ce in ce mai greu. In cativa ani, vor deveni legenda si tarifele foarte mari, si camerele goale, cum erau cele 12 ale hotelului Caro acum 10 ani.

Pe atunci, Octavian Lazar, fiul unuia dintre actionari, avea 21 de ani, era student si lucra la receptie. La un moment dat, un om de afaceri francez, singurul client al hotelului din ziua respectiva, a sunat la receptie si a cerut un taxi. 

"L-am intrebat daca nu vrea cumva sa mearga cu masina hotelului. A acceptat si a coborat in hol, moment in care eu am iesit si, spre surprinderea lui, am incuiat hotelul si  l-am condus la destinatie", isi aminteste Lazar.

Dupa un deceniu, hotelul Caro are aproape de zece ori mai multe camere, adica 112. Octavian Lazar, receptionerul, e acum director general. Iar Michel Vignon, francezul, a devenit unul dintre actionarii hotelului.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Inflatie de stele hoteliere
/actualitate/inflatie-de-stele-hoteliere-1005601
1005601
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.