GfK: Romanii, cei mai afectati de criza dintre europeni

Autor: Ana Raduta Postat la 08 februarie 2011 9 afişări

Anul trecut, consumatorii din Romania si Grecia au simtit cel mai intens efectele crizei financiare si nivelul ridicat al datoriei tarilor lor.

Produsul intern brut a scazut in Grecia cu 4,2%, iar in Romania cu 1,9%. In consecinta, asteptarile economice ale consumatorilor au fost tot negative: romanii au fost in coada clasamentului in Europa, urmati de greci. Guvernele din ambele tari se afla sub o mare presiune internationala pentru a-si reduce deficitele bugetare, deoarece ei au primit ajutor financiar din partea Fondului Monetar International, Banca Centrala Europeana si UE.

Rezultatul este reprezentat de reducerile drastice in domeniul serviciilor sociale si cresterile de taxe si impozite. In conformitate cu aceasta, asteptarile consumatorilor din ambele tari privind veniturile au fost negative in anul 2010. Dispozitia de a cumpara, de asemenea, a fost afectata de temerile consumatorilor privind viitorul. Romania si Grecia, impreuna cu Portugalia, s-au clasat pe ultimele pozitii intr-un studiu comparativ la nivel european pentru 2010, GfK Euro climate.

"Desi s-a scris si s-a vorbit destul de mult inainte de criza ca Romania nu va avea de suferit, iata ca suntem, impreuna cu Grecia, cei mai afectati. Si 2011 se anunta un an foarte dificil, cu venituri reduse pentru populatie si un nivel al pesimismului deasupra mediei europene", declara Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.

Germania a dat dovada de o mobilizare impresionanta pentru revenirea din criza financiara si economica. Potrivit calculelor GfK, punctele de vanzare cu amanuntul a produselor alimentare si farmaciile din Germania au inregistrat o crestere a vanzarilor pentru anul trecut. Cu o crestere de 1,2%, aceasta a realizat un volum de vanzari de 154 de miliarde de euro, ceea ce reprezinta un nou record. Segmentul de produse nealimentare a inregistrat, de asemenea, o imbunatatire vizibila in vanzari.

Optimismul germanilor privind consumul a crescut si mai mult la inceputul anului 2011. Tendinta de a cumpara a urcat in ianuarie la cel mai inalt nivel din decembrie 2006 si pana acum, in ciuda asteptarilor privind recenta crestere a preturilor. In plus, perspectivele pozitive pe piata fortei de munca imbunatatesc si mai mult increderea consumatorilor.

In comparatie cu Germania, platile mai mari pentru asigurarile sociale si orele de lucru mai putin numeroase, ca urmare a saptamanii de lucru de 35 de ore impuse legal, isi pun amprenta asupra competitivitatii economiei in Franta.

Consumatorii francezi se tem in prezent de o reducere majora a nivelului lor de trai. Acest lucru se reflecta in indicele asteptarilor privind nivelul mediu al venitului in 2010 si predispozitia pentru a cumpara a poporului francez, ambele scazute.

In Marea Britanie, sfarsitul lungului boom imobiliar si masurile guvernului vizand consolidarea bugetului au avut un impact semnificativ. Anul trecut, tendinta de a cumpara a atins o valoare scazuta si valoarea medie a indicelui asteptarilor privind venitul a fost, de asemenea, negativa. Sectorul public este cel mai mare angajator in Marea Britanie. Prin urmare, masurile de austeritate ale Guvernului au un efect important aici. In plus, inghetarea salariilor si o rata ridicata a inflatiei in comparatie cu Germania au redus nivelul de trai al poporului britanic.

Consumatorii italieni au, de asemenea, o viziune pesimista asupra perspectivelor economice in tara lor, anul trecut. Cresterea economica era deja foarte scazuta inainte de criza financiara, datoria nationala fiind masiva si somajul atingand anul trecut cel mai inalt punct din anul 2001 si pana acum. Clasa de mijloc a tarii se micsoreaza, iar italienii reactioneaza consumand cu prudenta, ceea ce arata un nivel ridicat de sensibilitate la preturi.

Spania este puternic afectata de criza sa imobiliara. Rata somajului este mai mult decat dubla din 2007 pana in 2010, din cauza ponderii enorme a sectorului imobiliar in economia tarii. Valoarea medie a indicelui privind asteptarile economice ale consumatorilor spanioli in 2010 a fost negativa si perspectivele legate de veniturile personale au fost evaluate chiar si mai sumbru.

Produsul intern brut in Polonia a crescut cu 3,5% in 2010 si a fost, prin urmare, aproape la fel de mare ca rata de crestere a Germaniei. Cu toate acestea, cresterea economica pozitiva inregistrata anul trecut a fost resimtita de consumatorii polonezi intr-o masura limitata.

GfK Euro Climate este un studiu realizat lunar in toate cele 27 de tari ale Uniunii Europene pe un esantion total de 39.900 de persoane si urmareste perspectivele populatiei asupra veniturilor familiei, a situatiei economice generale sau a inflatiei, precum si disponibilitatea de a cumpara sau de a economisi.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
GfK,
criza,
europeni

Citeşte pe Gandul.ro

/actualitate/gfk-romanii-cei-mai-afectati-de-criza-dintre-europeni-7963680
7963680
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.