Este oficial: Un nou mare retailer intră pe piaţa din România şi se ia la "trântă" cu Profi, Mega Image şi LaDoiPaşi

Autor: Cristina Roşca Postat la 12 iunie 2024 137 afişări

Este oficial: Un nou mare retailer intră pe piaţa din România şi se ia la "trântă" cu Profi, Mega Image şi LaDoiPaşi

Grupul polonez Zabka, un gigant care pe piaţa-mamă are peste 10.000 de magazine, a deschis recent primele unităţi de pe plan local, iar planul vizează o expansiune accelerată. În România, astăzi, sunt cinci unităţi deja deschise, iar alte şase sunt în curs de amenajare.

“Pentru noi, România este prima piaţă internaţională pe care pătrundem. În Polonia, avem 10.500 de magazine şi deschidem, în medie, alte trei magazine pe zi. În România, momentan avem cinci unităţi, dar ne extindem. Vrem să ne dezvoltăm cu aceeaşi viteză ca în Polonia şi ţinând cont de mărimea pieţei, putem face asta. Înainte de toate însă, trebuie să înţelegem consumatorul pentru a ne putea adapta business-ul. Acum încă învăţăm”, spune Anna Grabowska, CEO al Zabka International şi vice-preşedinte şi membru în boardul grupului cu afaceri anuale de 5 mld. euro anual. Acestea sunt primele declaraţii oficiale ale retailerului de la pătrunderea pe piaţă.

Zabka, o companie cu o istorie de circa 25 de ani, este unul dintre cei mai puternici retaileri din Polonia, având 3,6 milioane de clienţi pe zi. Circa 17 milioane de polonezi (aproape jumătate din populaţie) au un Jabka la mai puţin de 500 de metri de locul unde locuiesc, spune Anna Grabowska. Ea adaugă că în continuare mai e loc de expansiune în Polonia pentru grupul ce are în spate fondul american de investiţii CVC.

Retailerul a intrat pe piaţa din România la finalul anului trecut prin achiziţia pachetului majoritar de acţiuni în cadrul companiei de distribuţie DRIM Daniel Distributie FMCG. Deal-ul a primit deja acordul Consiliului Concurenţei. Vânzătorul în acest acord a fost familia de antreprenori locali Trandafir, care a dezvoltat compania DRIM Daniel Distribuţie pe parcursul a circa trei decenii, până la afaceri de peste 650 mil. lei în 2023, plus 26%.

De altfel, Radu Trandafir, reprezentantul celei de-a doua generaţii a familiei Trandafir, este şi rămâne general manager pentru firma de distribuţie chiar şi după intrarea Zabka în acţionariat. Mai mult, el conduce din aceeaşi poziţie şi Froo România, compania de retail.

Zabka a venit în România oficial printr-o tranzacţie pe piaţa de distribuţie, dar acesta a fost doar primul pas, ţinta fiind să dezvolte atât distribuţia, cât şi retailul, lucru care acum se întâmplă.

“Avem cinci magazine, alte şase în amenajare, mai multe spaţii sunt în pregătire şi şi mai multe în negociere. Amenajarea unei unităţi durează, în medie 5-8 săptămâni”, explică Radu Trandafir.

Magazinele Froo, brandul pe care Zabka îl foloseşte în România, au, în medie, 50-70 mp. Ele vând în special produse de consum imediat, ţinta fiind clientul tânăr, din mediul urban.

“Avem şi câteva produse de băcănie, spre exemplu, sau de curăţenie a locuinţei, dar aceste categorii nu sunt în focus. În medie, avem 2.500 de SKU-uri într-un magazin. La noi, clientul găseşte câte ceva din orice categorie dacă, spre exemplu, a uitat să cumpere sau are nevoie imediat”, afirmă Anna Grabowska.
O bună parte din produse sunt însă de consum imediat, precum cafea caldă, hot-dog sau gheaţă. Compania are în frigider pahare cu gheaţă, acesta fiind unul dintre produsele fanion din Polonia.

Executivul adaugă că, în medie, mărcile private reprezintă cam 20% din oferta din magazin, dar cele mai multe sunt în zona casei de marcat, în zona de bistro, unde se găsesc cafeaua sau sandvişurile şi hot-dogii.

“Circa 80% din produsele din magazin provin de la furnizori locali. O să avem şi produse pe care le veţi găsi doar la noi în magazine, fie că ele provin din Polonia, fie din România”, spune Radu Trandafir.

În Polonia, retailerul funcţionează în regim de franciză, toate magazinele fiind operate în acest sistem, existând peste 9.000 de parteneri. În România, compania mizează pe contracte de management (tip agent). Asta înseamnă că retailerul face investiţia şi se ocupă de stoc, pe când agentul se ocupă de operare şi management.

“Am ales acest model pentru că investiţia iniţială putea fi o piedică. Căutăm parteneri din comunitatea locală, oameni care cunosc piaţa”, spune Radu Trandafir, care însă nu înaintează cifre.

El nu oferă nici date privind numărul de magazine pe care grupul le ţinteşte în România, deşi într-o prezentare iniţială către furnizori a fost vehiculat ca număr 200 de magazine în 2024.

“Suntem la început şi testăm. Mergem în zone cu trafic pietonal intens, mergem în zone rezidenţiale. Vedem ce ni se potriveşte. Nu vrem să fim peste tot, mergem după client.”

În Polonia, spre exemplu, 90% din populaţie ştie brandul Zabka, iar spaţiu de dezvoltare şi extindere există încă. Totuşi, grupul a ales să vină şi în România pentru că e a doua piaţă ca mărime din regiune.

“Am studiat ani de zile piaţa din România. Vedem ce se întâmplă, vedem schimbările sociale”, spune Anna Grabowska. Ea adaugă că pentru clienţii companiei contează mai mult proximitatea decât preţul. Mai exact, 30% dintre oameni sunt dispuşi să plătească mai mult pentru proximitate. Nu oferă însă cifre referitoare la cât mai mult.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
piata,
romania

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.