Efectul pandemiei asupra angajaţilor români: cheltuie mai puţin şi economisesc mai mult. Ce produse au tăiat de pe lista de cumpărături

Autor: Andra Stroe Postat la 15 iulie 2020 87 afişări

Efectul pandemiei asupra angajaţilor români: cheltuie mai puţin şi economisesc mai mult. Ce produse au tăiat de pe lista de cumpărături

Criza sanitară provocată de răspândirea pandemiei de coronavirus i-a determinat pe angajaţii români să-şi drămuiască banii cât mai bine, limitându-şi cheltuielile la strictul necesar, şi să încerce să economisească mai mult, arată datele unui sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs. Doi din trei vor să păstreze acest obicei căpătat în perioada stării de urgenţă şi după pandemie.

Printre obiceiurile dobândite în ultima perioadă pe care angajaţii au în plan să le păstreze se numără şi grija mai mare pentru sănătate şi timpul petrecut în natură, alături de cei apropiaţi (60%). Alţi 48% s-au obişnuit, totodată, să evite zonele aglomerate şi să facă mai mult sport (39%), să gătească mai des acasă (35%), dar şi să continue să lucreze remote cât mai mult posibil (32%) şi să cumpere preponderent online (25%). De altfel, 65,5% dintre cei chestionaţi afirmă că vor să menţină un echilibru mai bun între viaţa personală şi cea profesională, motiv pentru care intenţionează să pună mai puţină presiune pe ei (32%) şi să prioritizeze viaţa personală în locul carierei (27%).

La capitolul achiziţii pe care le-au amânat sau redus în pandemie şi vor continua să le limiteze şi în perioada următoare, 48% dintre respondenţii la sondajul BestJobs menţionează hainele, 45% au renunţat la călătorii şi vacanţe, alţi 44% s-au abţinut să cumpere electronice şi electrocasnice, iar 33% spun că au limitat achiziţiile pentru hobby-uri. Totuşi, în perioada următoare, 33% dintre angajaţii românii au în plan să crească cheltuielile pentru concedii şi 28% pentru serviciile de îngrijire personală.

Din perioada izolării, 30% dintre cei chestionaţi spun că le lipseşte timpul petrecut alături de cei apropiaţi, în timp ce 27,6% menţionează starea de siguranţă pe care au simţit-o, fiind mai puţin expuşi riscului de infectare.

Recrutarea noilor angajaţi se mută tot mai mult online

Starea de urgenţă a topit şi nişte idei preconcepute. 33% dintre angajaţii români şi 40% dintre angajatorii care au răspuns sondajului BestJobs consideră că recrutarea post-Covid 19 se va face aproape în totalitate online. În acelaşi timp, 29% dintre angajaţi şi 15% dintre angajatori cred că în procesul de recrutare va fi necesar, pe lângă CV, şi un video de prezentare, iar un sfert dintre angajaţi şi 35% dintre angajatori se aşteaptă să fie introduse şi teste mai amănunţite de aptitudini. În plus, firmele respondente subliniază că recrutarea se va face în principal pe bază de recomandări de la angajaţii existenţi (22,5%).

De altfel, mai mult de jumătate dintre angajatorii români (55%) se pregătesc să reziste într-un mediu de afaceri post-Covid 19 mai ostil, dar afirmă că vor menţine un mix între promovări interne în poziţii de management şi recrutare de candidaţi din extern (50%). Totodată, cei mai mulţi (35%) spun că vor păstra în mare parte stilul de muncă remote din ultimele luni şi vor continua să dezvolte componenta online a businessului (34%).

Când vine vorba de impactul pandemiei asupra pieţei muncii din România, şi angajaţii (82%) şi angajatorii (70%) pun pe primul loc creşterea numărului şomerilor, urmată de scăderea salariilor şi reducerea beneficiilor extrasalariale. Dacă angajatorii au observat că a crescut numărul celor care vor să-şi schimbe jobul (25%) şi candidaţii sunt mai uşor de găsit (30%), 65% dintre angajaţii care au răspuns sondajului Bestjobs au constatat că joburile sunt mai greu de găsit.

Sondajul a fost efectuat în perioada 26 iunie - 2 iulie 2020, pe un eşantion de 969 de utilizatori de internet şi 142 de companii mici şi medii din România.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
angajati,
romani,
cheltuieli

Citeşte pe comedymall.ro

Cum supravietuiesc afacerile mici în criză? Cum supravietuiesc afacerile mici în criză?

Decalogul unui mic antreprenor: Pentru noi în toată această perioadă a contat să nu ne pierdem cumpătul. Să rămânem atenţi. Să vorbim sincer şi deschis cu echipa. Să fim creativi şi să pivotăm rapid atunci când se arată posibilităţi. Să fim optimişti. Să avem încredere. Să fim îndrăzneţi. Să ştim la ce să renunţăm. Să fim recunoscători. Să ne agăţăm de orice ni se oferă.

vezi continuarea
ZF.ro
Una dintre industriile din România care riscă să intre în colaps. Situaţia este critică Una dintre industriile din România care riscă să intre în colaps. Situaţia este critică
Trei tendinţe care dau tonul în industria de servicii financiare post-Covid19
Mediafax
Şeful Programului Alimentar Mondial, ONU, îi îndeamnă pe miliardarii lumii să doneze bani pentru cei aflaţi în criză Şeful Programului Alimentar Mondial, ONU, îi îndeamnă pe miliardarii lumii să doneze bani pentru cei aflaţi în criză
Preşedintele Belarusului închide graniţele cu Occidentul şi pune armata în stare de alertă
MonitorulApararii
Dispute pe tema ingerinţelor în alegerile din SUA. Cine e mai periculoasă: Rusia sau China? Dispute pe tema ingerinţelor în alegerile din SUA. Cine e mai periculoasă: Rusia sau China?
Refuz categoric al Chinei de a intra în aranjamente de control al armelor strategice nucleare cu SUA şi Rusia
MonitorulPartidelor
Senatul a aprobat ca profesorii şi personalul auxiliar să primească stimulente ca medicii Senatul a aprobat ca profesorii şi personalul auxiliar să primească stimulente ca medicii
Provocarea lui Tăriceanu pentru Iohannis şi Orban
MonitorulSiguranteiCetateanului
Cine este Laurenţiu Baranga, noul şef al Oficiului pentru Combaterea Spălării Banilor, numit în funcţie de premierul Orban Cine este Laurenţiu Baranga, noul şef al Oficiului pentru Combaterea Spălării Banilor, numit în funcţie de premierul Orban
COMENTARIU Valeriu Şuhan Interviu cu un strigoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.