Curatenia generala“ tine doar sapte ani intr-un hotel de lux

Postat la 17 aprilie 2006 3 afişări

Dupa 6-7 ani, investitia intr-un hotel de categorie superioara se apropie de varsta a treia, moment in care o reimprospatare a aerului e binevenita.

Dupa 6-7 ani, investitia intr-un hotel de categorie superioara se apropie de varsta a treia, moment in care o reimprospatare a aerului e binevenita.

 

Anul trecut, lantul Marriott investea aproape 190 de milioane de dolari in "asternuturi mai fine, saltele mai moi, pilote mai elegante si mult mai multe perne", dupa cum spun reprezentantii JW Marriott Bucuresti. O operatiune care a inghitit peste 27.300 km de material, adica o cantitate suficienta pentru a "inveli" doua treimi din circumferinta pamantului, in urma careia aproximativ 628.000 de paturi din peste 2.400 de hoteluri Marriott din intreaga lume au capatat o noua infatisare. Chiar daca hotelul din Bucuresti nu este inca programat sa intre in renovare, dotarea paturilor dupa noile standarde a fost obligatorie si in cazul sau.

 

Practic, alinierea unui hotel la standar-dele grupului din care face parte este un imperativ categoric, oricare ar fi natura schimbarilor impuse sau costurile pe care acestea le presupun. O reteta care ajuta ca investitia sa se mentina nealterata cativa ani buni, pana cand uzura fotoliilor sau densitatea redusa a perdelelor reclama schimbarea totala a "atmosferei". Iar schimbarile impuse hotelierilor sunt verificate atent de asa-numitii "mystery guest" (oaspete misterios), care se cazeaza ca si simpli vizitatori pentru a urmari "din interior" serviciile si standardele hotelului, pentru ca apoi sa se deconspire si sa-si continue investigatiile in sectoarele interzise oaspetilor.

 

"La Crowne Plaza am avut anul trecut un astfel de oaspete. Cam o data sau de doua ori pe an, companiile hoteliere fac aceste procese de control si isi verifica oamenii pe care i-au numit la conducerea hotelului", explica Simona Constantinescu, director general al Ana Hotels - lantul hotelier care detine in Bucuresti hotelurile Crowne Plaza si, din iunie anul trecut, Athénée Palace Hilton.

 

In ceea ce priveste costurile, Constantinescu spune ca numai lucrarile de inlocuire a "obiectelor de inventar" uzate inghit cel putin 4% din veniturile anuale ale unui hotelier. "Este foarte important ca echipa de tehnic si de mentenanta sa fie foarte buna si performanta, pentru ca ei mentin investitia in picioare." Pentru cat timp?

 

Parerile celor din piata inclina spre aceeasi concluzie: un hotel de categorie supe-rioara (4-5 stele) poate rezista "la standarde" aproximativ sapte ani, pentru ca abia apoi managementul acestuia sa-si puna problema unei renovari capitale.

 

Un termen de gratie care s-a scurs si de la ultima renovare generala a Athénée Palace - mai exact din 1999, an in care a avut loc preluarea hotelului de catre fostul actionar majoritar, Athénée Phenix Group - si care a necesitat lucrari in valoare de 42 de milioane de dolari. Momentan, Athénée Palace Hilton trece printr-un "refurbish complet".

 

"Mai exact, se schimba complet mochetele, perdelele, saltelele, lenjeriile, mare parte din echipamentele sanitare, iar mobila care nu se schimba este curatata si lacuita", explica Simona Constantinescu. Lucrarile au demarat la inceputul anului - s-a lucrat in lunile ianuarie si februarie la etajele superioare, sase si sapte -, vor continua in vara, urmand sa fie finalizate anul viitor, astfel incat activitatea hotelului sa nu fie afectata.

 

Investitiile pentru renovarea Hilton se vor ridica la 2,5 si 3 milioane de euro, potrivit directorului general al Ana Hotels. Tot in acest an, grupul va mai investi alte doua milioane de euro si in Crowne Plaza, bani din care aproximativ 1,5 milioane de euro vor fi alocati numai pentru largirea bucatariei si procurarea echipamentelor necesare.

 

O decizie care, spune  Constantinescu, a venit firesc, pe fondul cresterii continue a cererii pe segmentul de catering si evenimente, care a adus aproximativ 40% din veniturile  hotelului. Daca Ana Hotels a optat pentru o renovare "graduala", etaj cu etaj, exista si hoteluri care nu doar ca prefera varianta sistarii oricarei activitati, dar isi si redeschid portile cu o imagine radical schimbata, standarde noi sau chiar alt nume. Inchis de aproape un an, hotelul Bucuresti isi va relua activitatea sub umbrela lantului Radisson, cu o clasificare de cinci stele, in loc de patru cate a avut pana acum.

 

Un alt hotel care a mers pe mana unei renovari generale este Lebada, care si-a inchis toate cele peste 160 de camere inca din luna septembrie a anului trecut. Situat in zona lacului Pantelimon, imobilul a fost preluat de la Patriarhia Romana de firma britanica Escape (controlata de omul de afaceri roman Nicolae Ratiu) printr-un contract de concesiune pe 49 de ani.

 

"Lucrarile vor incepe in toamna, desi preconizam initial sa le demaram mai devreme. Este vorba de renovarea totala, incluzand si schimbarile radicale: redimensionarea camerelor si a restaurantului, schimbarea mobilierului si a accesoriilor, dar si alte schimbari pe care acum le definitivam", explica Nicolae Opris, directorul executiv al hotelului construit in 1950.

 

Finalizarea lucrarilor presupune o investitie de 15 milioane de euro, hotelul urmand sa fie redeschis in 2008, cu o clasificare de cinci stele si sub numele unui lant hotelier international, cu care actionarii Escape se afla inca in negocieri.

 

Printr-un proces masiv de renovare trece si lantul hotelier Continental, care va lansa de anul viitor doua noi standarde: un hotel de cinci stele marca Continental si un Continental Express, de doua stele, langa Gara de Nord. "Hotelul Continental de pe Calea Victoriei a intrat in renovare capitala, va fi cu totul schimbat si modernizat, iar investitia totala va fi de 5,5 milioane de euro", explica Radu Enache, actionar majoritar si director general al lantului hotelier.

 

Lantul va investi intre 120.000 si 150.000 de euro pe camera, echivalentul sumei necesare pentru constructia de la zero a unei camere de hotel. "Suntem incorsetati de mai multe restrictii, dat fiind ca e vorba de o cladire cu regim de monument istoric", spune Radu Enache, care a declarat pentru BUSINESS Magazin ca nu va pune un nume strain lantului pe care il conduce.

 

"Cred ca brandul Continental este bine situat pe piata romaneasca, mai ales in provincie, asa ca vom pastra numele si dupa redeschiderea hotelului la inceputul anului viitor, lansand cu aceasta ocazie si standardul Continental de cinci stele." Revenind la cei "7 ani de-acasa", media de rezistenta  a investitiei intr-un hotel este valabila mai ales in cazul hotelurilor din orasele mari si, eventual, in pentru cele din zona montana. Aceasta perioada se reduce considerabil in cazul hotelurilor de pe litoral.

 

"Marea consuma imens", spune Constantinescu, care da ca exemplu unul dintre hotelurile grupului Ana Hotels de la Eforie Nord - Europa. Renovat integral in 2003, in aceeasi perioada cu un alt hotel al grupului, Bradul, din Poiana Brasov, a necesitat intr-un timp relativ scurt noi investitii. "Romanii inca fac lucruri de genul: mananca  in pat si pateaza salteaua, care trebuie inlocuita; intra cu nisip in camera, iar aceasta trebuie inlocuita; ca sa nu mai spunem ca exteriorul se deterioreaza mult mai repede din cauza vantului intens si a sarii."

 

Un "contraexemplu" ar fi cel al hotelului Sportul (tot al Ana Hotels si tot din Poiana Brasov), care a fost renovat la preluare, in 1997, si va trece printr-un proces similar abia anul viitor. "In acest an facem proiectul si il vom implementa la vara, cu o investitie care speram sa nu depaseasca 7 mil. euro." Daca e adevarat ca obrazul subtire cu cheltuiala se tine, atunci nici hotelurile nu fac exceptie de la regula. Iar in cazul lor, obrazul subtire inseamna o "gura de aer" care face toti banii.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/curatenia-generala-tine-doar-sapte-ani-intr-un-hotel-de-lux-1005651
1005651
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.