Cel mai mare port din Europa se pregăteşte pentru un potenţial conflict cu Rusia. Portul din Rotterdam rezervă spaţiu pentru navele care transportă echipament militar şi planifică redirecţionarea mărfurilor în caz de război

Autor: Ştefan Stan Postat la 08 iulie 2025 47 afişări

Cel mai mare port din Europa se pregăteşte pentru un potenţial conflict cu Rusia. Portul din Rotterdam rezervă spaţiu pentru navele care transportă echipament militar şi planifică redirecţionarea mărfurilor în caz de război

Cel mai mare port din Europa se pregăteşte pentru un potenţial conflict cu Rusia prin rezervarea de spaţiu pentru nave care transportă echipament militar şi planificarea redirecţionării mărfurilor în cazul izbucnirii unui război, scrie Financial Times. 

Boudewijn Siemons, directorul general al Autorităţii Portuare Rotterdam, a declarat că portul se coordonează cu vecinul său, Antwerp, pentru a gestiona sosirea vehiculelor şi echipamentelor militare din Marea Britanie, SUA şi Canada.

„Nu fiecare terminal este potrivit pentru manipularea mărfurilor militare”, a declarat el pentru Financial Times. „Dacă volume mari de bunuri militare ar trebui transportate, ne-am orienta spre Antwerp sau alte porturi pentru a prelua o parte din capacitate, şi invers. Ne percepem din ce în ce mai puţin ca şi concurenţi. Evident că ne aflăm în competiţie acolo unde trebuie, dar colaborăm oriunde putem.”

Măsurile luate de Rotterdam fac parte dintr-o serie de pregătiri pentru război la nivel continental. Uniunea Europeană pregăteşte un plan de reînarmare de până la 800 miliarde EUR pentru a deveni mai autonomă în apărare, ca răspuns la cerinţele preşedintelui american Donald Trump şi pentru a descuraja agresiunea Rusiei, în contextul în care invazia Ucrainei lansată de Vladimir Putin intră în al patrulea an.

Ţările de Jos, alături de aliaţii săi din NATO, s-au angajat să crească cheltuielile pentru apărare la 5% din PIB. În luna mai, ministerul olandez al apărării a anunţat că Rotterdam trebuie să pună la dispoziţie spaţiu pentru manipularea mai multor nave cu încărcătură militară, la solicitarea NATO.

Siemons a spus că una sau mai multe nave ar urma să fie andocate la chei timp de câteva săptămâni, de patru sau cinci ori pe an, deşi locaţia exactă ar putea varia. Terminalul de containere din Rotterdam este singurul loc din port unde poate fi efectuat în siguranţă transferul muniţiilor de pe o navă pe alta.

De asemenea, se vor desfăşura exerciţii militare amfibii de câteva ori pe an.

Portul a manipulat şi în trecut echipamente militare, având un vârf în timpul războiului din Golf din 2003, însă chiar şi în perioada de vârf a Războiului Rece nu a existat un chei dedicat special în acest scop.

Antwerp primeşte regulat provizii destinate trupelor americane staţionate în Europa.

Secretarul general al NATO, Mark Rutte, a avertizat membrii alianţei în luna iunie că Rusia ar putea ataca unul dintre ei până în anul 2030.

Portul Rotterdam se întinde pe 42 de kilometri de-a lungul râului Meuse din Ţările de Jos. Manipulează aproximativ 436 milioane de tone de mărfuri anual, primind 28.000 de nave maritime şi 91.000 de nave fluviale dinspre Germania şi hinterland-ul european.

Portul a pierdut aproximativ 8% din volumul comercial, în principal petrol, după ce UE a impus sancţiuni împotriva Rusiei.

Antwerp manipulează anual 240 milioane de tone de mărfuri, fiind al doilea cel mai mare port din UE.

Siemons a subliniat că cele două porturi lucrează împreună şi pentru îmbunătăţirea autosuficienţei Europei. „Echipele noastre colaborează din ce în ce mai strâns pe o serie de teme, inclusiv rezilienţa.”

Pandemia COVID-19, care a obligat ţările europene să se zbată pentru echipamente de protecţie şi medicamente, a evidenţiat dependenţa acestora faţă de câţiva furnizori, precum China şi India.

 

 

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
aparare,
port

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.