Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO): 7 din 10 firme româneşti estimează scăderea vânzărilor din cauza concurenţei neloiale a platformelor asiatice. În 2024, comerţul electronic a generat în România o cifră de afaceri echivalentă cu 3,4 % din PIB

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 10 iunie 2025 28 afişări

Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO): 7 din 10 firme româneşti estimează scăderea vânzărilor din cauza concurenţei neloiale a platformelor asiatice. În 2024, comerţul electronic a generat în România o cifră de afaceri echivalentă cu 3,4 % din PIB

Aproximativ 77% dintre firmele româneşti se aşteaptă ca în următoarele 12 luni activitatea comercială să le fie afectată de platformele internaţionale în principal prin scăderea vânzărilor, arată un studiu de piaţă al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO), realizat în rândul firmelor de comerţ româneşti, offline şi online, privind efectele extinderii marilor platforme internaţionale de comerţ electronic asupra mediului de afaceri autohton.

„Mesajul antreprenorilor locali consultaţi prin acest studiu este clar: vrem condiţii nediscriminatorii pentru toţi jucătorii. Atât timp cât comercianţii români plătesc integral TVA, taxe vamale, taxe pe muncă şi respectă standardele UE şi legislaţia naţională, nu putem accepta ca aceleaşi reguli să fie opţionale pentru platformele din afara Uniunii”, a spus Cristi Movilă, preşedintele ARMO.

Potrivit studiului, 75% dintre respondenţi avertizează că micii producători români riscă falimentul din cauza presiunii exercitate de Temu, AliExpress, Trendyol şi Shein, 73% dintre respondenţi anticipează diminuarea profitului, iar 43% confirmă scăderea numărului de clienţi. În acelaşi timp, 71% semnalează o posibilă creştere a produselor de slabă calitate pe piaţă, afectând experienţa consumatorilor şi imaginea întregului sector de comerţ online românesc.

Conform ARMO, în 2024, comerţul electronic a generat în România o cifră de afaceri echivalentă cu 3,4 % din PIB, cu potenţial de convergenţă spre media europeană de 4,2%.

„Peste 72% dintre internauţi au cumpărat online anul trecut, evoluţie susţinută de creşterea conectivităţii în mediul rural (67,3% rată de adopţie). Pentru ca acest motor de digitalizare şi venituri fiscale să continue să funcţioneze, este nevoie de un „level playing field” real, nu doar declarativ.”

Antreprenorii români se aşteaptă la continuarea declinului: 32% din totalul comercianţilor afectaţi previzionează scăderea vânzărilor şi în acest an, iar aproape 1 din 4 producători locali care îşi comercializează produsele acuză concurenţa neloială a platformelor asiatice prin preţurile de „dumping” practicate şi neplata taxelor datorate bugetului naţional.

Cercetarea arată că peste jumătate dintre companiile româneşti consultate aşteaptă măsuri concrete de la autorităţile naţionale şi europene: 65% cer programe dedicate IMM-urilor pentru adaptarea la transformarea digitală şi inovare; 62% solicită obligarea platformelor asiatice să respecte integral legislaţia naţională şi UE de protecţie a consumatorilor; 61% vor aplicarea aceloraşi impozite pe care le achită firmele româneşti; 55% susţin introducerea taxelor vamale pentru toate bunurile importate din afara UE, indiferent de valoarea coletului.

„Fiecare euro pierdut prin neplata taxelor de către platformele non-UE este un euro pe care statul îl recuperează de la antreprenorii români corecţi. Dacă nu închidem aceste portiţe, riscăm să pierdem un ecosistem digital care astăzi contribuie decisiv la modernizarea economiei româneşti”, a mai spus Cristian Pelivan, Director Executiv ARMO.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
firme,
online,
extindere,
estimare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.