Mioc, CEO PSI Industries: Guvernul ne spune iar povestea cu autostrăzi. Azi, în versiunea cu personajul MTO

Postat la 05 martie 2015 1012 afişări

George Mioc este un antreprenor român care a emigrat în anul 1975 şi s-a stabilit în SUA. Este proprietarul unei fabrici care produce profile de aluminiu.

Mioc, CEO PSI Industries: Guvernul ne spune iar povestea cu autostrăzi. Azi, în versiunea cu personajul MTO

Eu cred că domnul ministru de Finanţe, Darius Vâlcov, vrea să ne testeze memoria atunci când ne spune că se duce la Bruxelles pentru a renegocia celebrul MTO şi vrea să obţină un deficit mai mare, astfel încât să poată creşte cheltuielile şi să construiască mai multe autostrăzi. Când am mai auzit povestea aceasta? Poate în primăvara 2014, când domnul Dan Şova, pe atunci ministru al Transporturilor ne spunea: „S-a născut din partea jurnaliştilor sau din partea societăţii civile, din partea colegilor din Parlament, întrebarea legitimă referitoare la ce se va finanţa din acciză. În primul rând aş lămuri faptul că se vor construi autostrăzi şi acum aş vrea să pun la dispoziţia dumneavoastră să vedeţi cei 697 de kilometri, la care ne-am gândit noi într-o primă variantă că ar putea fi finanţaţi din acciză”. Rezultatul supra-accizării carburanţilor îl cunoaşteţi: anul trecut s-au inaugurat vreo 50 de kilometri de autostradă (inclusiv un tronson deschis prematur, în ultima zi a campaniei prezidenţiale, aflat în permanente reparaţii), iar în 2015 se vor finaliza mai puţin de 50 de kilometri.

Cât de puţin credibilă este afirmaţia domnului Vâlcov se vede şi din situaţia ridicolă în care se află Master Planul pe Transporturi.

Un minister cu sute sau mii de angajaţi, plus experţii Companiei Naţionale de Drumuri, plus consultanţii externi, au produs un document care conţine greşeli descoperite în câteva ore de jurnalişti. Prioritizarea autostrăzilor se bate cap în cap, de la o anexă la alta. De exemplu, autostrada Braşov-Bacău ar trebui să fie construită ultima, potrivit memorandumului adoptat de Guvern. Însă, potrivit uneia din anexe, este pe locul cinci în topul priorităţilor. Autostrada Ploieşti-Comarnic este ba pe locul patru de pe lista de priorităţi, ba pe locul şase, ba pe locul 11, depinde dacă te uiţi în scenariile memorandumului sau în anexe. Ştiţi că, fără Master Plan, nu ni se aprobă Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM). Doamna Corina Creţu, comisar european pentru dezvoltarea regională, a anunţat deja că în cel mai optimist scenariu POIM va trece de Bruxelles abia în mai-iunie. Practic, am pierdut aproape doi ani din perioada în care puteam accesa fondurile de coeziune accesibile în exerciţiul bugetar 2014-2020. Nu am învăţat nimic din eşecul din exerciţiul bugetar 2007-2013.

Sentimentul meu este că guvernul Ponta pur şi simplu nu este interesat de dezvoltarea infrastructurii. Nu aduce voturi. Simplu. Preferă să dirijeze aceşti bani în orice altă direcţie. Nu ştiu dacă v-aţi uitat pe execuţia bugetară pe luna ianuarie: cheltuielile de capital au scăzut cu 15% faţă de luna similară a lui 2014. Sigur că este prematur să speculăm, dar totuşi...Unde se duc însă banii alocaţi Transporturilor? După opinia mea mulţi bani ajung în studii de fezabilitate inutile, dirijate către firme prietene. Nu reiau acum povestea studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Piteşti, pe mine m-a amuzat în aceste zile ce s-a întâmplat la Aeroportul Baia Mare. Ani întregi s-au dat banii pe astfel de studii – vreo 200.000 de euro. Când s-a ajuns în situaţia de a fi folosite, s-a descoperit că ele erau făcute de nişte amatori, care nu aveau autorizaţie în domeniul aeroportuar, iar acum Aeroportul Baia Mare nu poate începe lucrările de prelungire a pistei.

Nu vreau să intru într-o concluzie politică, dar este evident că fiecare zi pierdută înseamnă că vom pierde sume importante din fondurile de coeziune alocate pentru perioada 2014-2020 şi vom ţine departe investitorii străini care au nevoie legături rapide pentru a-şi exporta produsele.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinie,
George Mioc,
PSI Industries
/opinii/mioc-ceo-psi-industries-guvernul-ne-spune-iar-povestea-cu-autostrazi-azi-in-versiunea-cu-personajul-mto-13935213
13935213
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.