Romania, tara de test

Autor: Ioana Mihai, Razvan Muresan Postat la 19 iunie 2011 532 afişări

Toate datele oficiale arata ca exportul inclina balanta economica in directia buna. In afara de masini, telefoane si produse metalice, exporturile de pe piata romaneasca au Si o fateta mai rafinata: idei si modele care sunt inventate, testate si extinse mai intai aici. Apoi, aceleasi retete sunt aplicate si in alte tari. Romania nu mai este doar un loc in care sunt replicate sabloanele de pe alte meleaguri, ci si unul unde inovatiile isi sapa o matca tot mai vizibila.

"Din momentul ideii pana la deschiderea cafenelei au trecut numai patru luni", povesteste Ovidiu Tunaru, country manager al Nestlé Professional Romania. Nescafé Milano este prima cafenea pe care compania a deschis-o in acest format, iar ideea s-a nascut si a prins contur in Romania, a fost aprobata la Vevey, in Elvetia, iar apoi a fost pusa in practica din nou aici. Rezultatul se vede cu ochiul liber: o cafenea cu 80 de locuri in interior si inca 110 pe terasa din apropierea gurii de metrou din piata Romana a Capitalei, unul dintre locurile cu cel mai mare trafic din intreaga tara. Valoarea investitiei s-a plasat in jurul a 200.000 de euro, iar gaselnita in acest caz este pachetul complet pe care compania il pune pe masa partenerilor. Desi nu Nestlé este operatorul afacerii, compania a inventat, pentru HoReCa, o solutie integrata de business ce include atat produse (cafea, cappuccino, ciocolata), aparatura de ultima generatie, cat si servicii de suport destinate partenerilor - de la trainingul personalului, mentenanta aparaturii si pana la strategia de marketing si comunicare.

Nescafé Milano este doar unul dintre cele mai recente exemple. Lista este insa mai lunga, iar alte modele, in diferite faze de dezvoltare, sunt retete precum Metro Punct, iaurturile Activia Gustare de Seara, reteaua de Self'Bank a ING sau reclamele la Orange. Toate aceste idei au prins contur pe piata romaneasca, iar apoi au depasit granitele, mergand sa cucereasca lumea.

Conceptele inovative au intotdeauna un risc mai ridicat decat ideile clasice, care au fost deja incercate si validate in piata, spune Remus Laes, managing partner in cadrul Contrast Management-Consulting Romania. "Gradul de acceptanta si incurajare al inovatiei este intotdeauna direct proportional cu apetitul de risc al unei tari, companii sau echipe de management", spune Laes, care are zece ani de experienta in consultanta pentru companii din sectoare precum petrol si gaze, finante banci, FMCG, constructii si solutii IT. In linie cu zicala autohtona care spune "cine nu munceste nu greseste", stilul de management romanesc este orientat, considera Laes, catre evitarea "greselilor" si incurajeaza mult prea putin asumarea de riscuri, si, implicit, inovatia. In ciuda acestei stari de fapt, "apetitul pentru inovatie al mediului de business romanesc este in crestere", apreciaza consultantul.

Un exemplu cat se poate de relevant este povestea Metro Punct, o retea de magazine dezvoltata de Metro Cash & Carry Romania (MCCR). "Punctele" au o suprafata de cateva ori mai mica decat spatiile cu care Metro a impanzit lumea. In plus, "sortimentul este mai restrans decat in cazul unui magazin clasic, dar acopera 80% dintre nevoile de cumparare ale clientilor vizati de noi, adica revanzatori de produse alimentare si unitati horeca", spune Bogdan Popescu, head of strategic management al Metro Cash & Carry Romania, cel care a coordonat proiectul si care a preluat, din luna mai, responsabilitatea dezvoltarii acestuia la nivel regional, pentru Europa Centrala si de Est.

Primul astfel de spatiu a fost inaugurat la Satu Mare, in aprilie 2010, si in numai noua luni compania a mai deschis inca trei, la Piatra Neamt, Buzau si Targoviste. In regiunea est-europeana au fost deschise pana acum inca 10 alte magazine, in Polonia, Bulgaria, Ucraina si Serbia. Pe piata poloneza modelul a fost dezvoltat in paralel si independent de cel autohton, declara Dusan Wilms, directorul general al MCCR, la momentul inaugurarii primului spatiu.

Bogdan Popescu detine acum fraiele pentru toate magazinele Metro Punct din regiune. Mai mult, echipa pe care o coordoneaza pe acest proiect si care cuprinde angajati din Europa Centrala si de Est este in contact cu colegi din tari europene si asiatice care si-au manifestat interesul pentru o expansiune bazata pe acest format. Altfel spus, inventia romaneasca face cu ochiul si directorilor care coordoneaza afacerile Metro in alte tari.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
romania,
teste,
economie
/cover-story/romania-tara-de-test-8353921
8353921
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.