Executivul care face bine din business

Autor: Andra Stroe Postat la 20 decembrie 2021 5841 afişări

Când are ceva de spus, Marco Hoessl, CEO Kaufland România şi Republica Moldova, aduce invariabil în discuţie şi subiectul responsabilităţii sociale, căreia îi acordă o atenţie deosebită atât în plan personal, cât şi profesional. Compania pe care o reprezintă are, de altfel, la activ o serie întreagă de iniţiative în direcţia sustenabilităţii. Cum se traduc acestea în cifre?

Ştim cu toţii care sunt costurile sustenabilităţii. Da, performanţa de business, financiară, este importantă pentru că fără ea nu ai putea fi sustenabil”, este de părere executivul. În opinia sa, în activitatea unei companii sustenabilitatea este obligatorie. Executivul consideră că este de datoria tuturor, de la individ, la organizaţie, de la părinte la copil să se implice. „Nu e greu. Trebuie doar să aibă dorinţa de a face bine. Şi de a privi puţin lucrurile dincolo de acum şi aici. Un business durabil este un business cu viziune.” El spune că îi este peste mână să vorbească în numele altora despre modul în care marile lanţuri de retail ar trebui să se implice în zona de CSR.

„Cu toţii ne cunoaştem piaţa, consumatorii, contextul. Îmi permit să dau Kaufland ca exemplu pentru că suntem reprezentativi. Jucăm în liga mare a retailului. Suntem într-o cursă continuă de Formula 1. În genul asta de competiţii nu stagnezi. Ţii piciorul înfipt pe acceleraţie. Eşti agil, dar şi strateg. Da, ne bazăm pe consum, dar vrem clienţi care să ne provoace să fim mai buni.” Dacă te ghidezi în cursă doar după cel care ar putea să te depăşească, adaugă executivul, sunt şanse mari să te loveşti de parapeţi. „La fel, dacă obiectivul tău e doar performanţa financiară, câştigi pe termen scurt. Dar pierzi campionatul. Nu faci nici măcar jumătate din cursa următoare.”

Vin generaţii responsabile

„Cum a amplificat pandemia nevoia de implicare a companiilor în această direcţie?”, a fost una dintre întrebările pe care i le-am adresat lui Marco Hoessl. „Ştiţi vorba aia românească, prietenii la nevoie se cunosc? Pandemia i-a cernut bine. Am trăit şi încă trăim vremuri aparte. Nu avem termen de comparaţie. Dar ştim unde sunt nevoile. Se văd cu ochiul liber. Vedem cui îi trebuie o masă caldă. Care sunt copiii care se luptă pentru dreptul la educaţie. Trecem pe lângă bătrâni vulnerabili zi de zi. Cunoaştem producătorii locali care au nevoie de ajutor ca să-şi ţină afacerile deschise. Lista e lungă şi deschisă.” Iar la nivel de consum, clienţii au fost cea mai bună busolă, adaugă el.

„Ne-au arătat imediat cum li s-au schimbat priorităţile şi ce vor de la noi. Şi-au dorit siguranţă, calitate, produse locale. Ne-au cerut să fim mai mult decât un magazin. Au întrebat ce facem pentru «casa» noastră, a tuturor. Ce le dăm înapoi? E bun pentru ei, pentru comunitate sau pentru mediul înconjurător?” Românii, adaugă el, sunt mai mult decât conştienţi de importanţa unui consum responsabil „şi ne şi cer şi nouă asta”. Valorile s-au resetat, spune Hoessl. „Actuala criză sanitară a accelerat această realitate. Calitatea bate preţul. Sănătatea primează.” La rândul său, modul în care magazinul de la care clientul îşi face cumpărăturile înţelege să fie implicat în comunitate, societate, mediu, poate fi mai important decât sortimentaţia.


”Ce îi pot spune oricărui tânăr, cu mâna pe inimă, este că trebuie să se implice şi să pună pasiune în fiecare activitate. Cu siguranţă va creşte. Să parcurgă fiecare etapă cu paşi mici şi obiceiuri bune şi să gândească sustenabil. Să fie curios şi să profite cât mai mult de cunoştinţele colegilor mai experimentaţi. Să nu îi fie teamă de greşeală. Singura greşeală reală este cea din care nu ai învăţat nimic.”


„Consumatorii de azi vor să ştie cum te implici pentru o lume mai bună. Ce faci pentru comunitate? Cum ajuţi societatea să evolueze? Cum protejezi resursele, natura? Cum te îngrijeşti de copiii de azi, pe care cu toţii îi proiectăm în adulţii responsabili de mâine?”, sunt, potrivit lui, întrebările care se ridică acum în rândul consumatorilor. Tot în sfera modului în care iniţiativele de CSR ale unei companii contribuie la imaginea brandului respectiv, executivul oferă drept exemplu „o cercetare fascinantă” despre generaţia Z, care reflectă modul în care tinerii de 16-24 ani, „fix consumatorii noştri de mâine”, se raportează la retail. Mai bine de 60% dintre respondenţi, susţine Hoessl, spun că îşi bazează decizia de cumpărare pe cum înţelege brandul să fie sustenabil. „Apropo de risipă, evitarea risipei de mâncare îi preocupă cel mai mult. Peste 50% dintre ei refolosesc şi recicleză ambalaje.

Asta spune esenţa despre viitor. Şi ne confirmă că responsabilitatea nu este un trend. Copiii noştri au început să ne ceară şi să ne înveţe să fim sustenabili. Pentru noi, este cea mai bună veste. Ne confirmă că facem treabă bună. Şi nu de ieri, de azi. Da, implicarea este o investiţie pe termen lung. La fel şi impactul ei. Resurse avem cu toţii, trebuie doar să ne propunem să facem diferenţa.” Şi în ceea ce-l priveşte, faptele contează când alege să dezvolte un nou parteneriat. „Cred că am mai menţionat şi în alte contexte. Înainte de a decide cu ce parteneri lucrăm, verific personal cum s-au implicat. Ce buget de donaţii au, cum au făcut diferenţa.

Aşa că da, cred sincer că sustenabilitatea este calea cea mai sigură pentru o societate echilibrată şi o economie trainică.” În viziunea lui Marco Hoessl şi a echipei pe care o conduce, o economie circulară este una bazată 100% pe principii de dezvoltare durabilă. „De unde şi «încăpăţânarea» noastră de a cerne toate deciziile de business prin sita sustenabilităţii.” Anul 2021 şi, cu siguranţă, şi următorii, înseamnă pentru retail nu doar investiţii pentru expansiune şi servicii, ci şi asumarea unui rol strategic la nivel de societate, comunitate sau mediu, subliniază el. „Pentru Kaufland este un rol esenţial. Şi vrem să dovedim în timp că suntem un pilon de bază al comunităţii. Investim foarte multe resurse, energie şi creativitate în sustenabilitate. Este ingredientul cheie al reţetei de business Kaufland. Ni s-a dovedit că este calea sigură către o economie circulară, cea mai eficientă pe termen lung.”

Cifrele vorbesc

Când e întrebat despre investiţiile anuale ale companiei în iniţiativele de CSR, Marco Hoessl spune că i se ridică mingea la la fileu. „Cel mai recent raport de sustenabilitate arată munca unei echipe de peste 35 de colegi care au luat la mână tot ce am făcut pentru a deveni mai sustenabili din martie 2020 şi până în februarie 2021. Noi ne-am imaginat raportul acesta ca pe o poveste. Povestea celor care au muncit preţ de un an de zile ca să facă diferenţa pentru angajaţi, consumatori, parteneri şi comunitate. Şi o să zic aşa: doar la nivel de buget, am avut investiţii cu impact comunitar care au depăşit 34,7 milioane de lei.” În plus, Kaufland, susţine executivul, pune preţ pe resurse şi caută să folosească cele mai eficiente şi inovative surse de energie regenerabilă. „Investiţiile în proiecte de reducere a consumului de energie au depăşit 8 milioane de lei anul trecut. Reciclăm şi îi încurajăm şi pe români să o facă, în toate magazinele din ţară.  Şi aici, investiţiile în instalaţii de reciclare pentru clienţi au depăşit suma de 31 de milioane lei”, exemplifică el modul în care aceste iniţiative se traduc în cifre. O prioritate o reprezintă şi comunitatea, incluzând parteneriatele cu producătorii locali. Astfel, dintr-un total de 2.900 de furnizori Kaufland, 2.400 sunt români. Anul trecut, peste 80% din cheltuielile cu furnizorii au fost direcţionate către cei din ţară, iar cheltuielile directe cu ei au fost de 1,9 miliarde de euro. „Acestea sunt doar o parte din eforturile noastre pentru o cultură organizaţională sustenabilă. Şi mă mândresc cu ele. Odată în plus pentru că se regăsesc în cel mai recent raport de sustenabilitate pregătit de colegii mei, aferent anului financiar 2020. Realizarea lui se traduce în a avea o viziune strategică, a desfăşura o muncă de luni întregi pentru colectarea datelor, o echipă de peste 35 de oameni implicaţi direct, zeci de analize şi ore de discuţii. La final ne bucurăm de rezultat, pentru că acest demers anual ne-au adus, pentru al patrulea an la rând, titlul de cea mai sustenabilă companie din România, conform CST Index 2021”, susţine Marco Hoessl. În anul financiar 2020, compania a încheiat parteneriate cu aproape 80 de ONG-uri din ţară, alături de care a susţinut şi implementat peste 125 de proiecte de responsabilitate socială. „Mai mult, am continuat cele două programe de finanţare, prin care oferim granturi nerambursabile organizaţiilor neguvernamentale din România.” Sumarizând, executivul precizează că numărul total al beneficiarilor direcţi şi indirecţi ai tuturor proiectelor companiei a depăşit totalul de 4,9 milioane de oameni. „Vorbim aici de iniţiative care fac bine societăţii, dar şi mediului. De proiecte care se preocupă de viitorul, educaţia şi cultura generaţiilor viitoare, dar nu neglijează sportul şi importanţa unui stil de viaţă sănătos.” Meritul însă, adaugă el, nu aparţine în totalitate echipei Kaufland. „Am reuşit să atragem de fiecare dată zeci şi chiar sute de voluntari, care au rezonat cu cauzele pentru care milităm. Împreună, am ajutat la curăţarea apelor, le-am redat încrederea şi autonomia persoanelor cărora le lipsea o masă caldă. Am construit cămine pentru familiile defavorizate, am încurajat tinerele talente să-şi împlinească visurile şi, nu în ultimul rând, am contribuit la finalizarea Spitalului Modular ATI Piatra Neamţ.”

Puterea propriului exemplu

Un alt subiect pe care Marco Hoessl pune preţ este echipa, care include, la activ, peste 15.000 de persoane, retailerul fiind unul dintre cei mai mari angajatori din economia locală. Cu fiecare nou magazin deschis, compania angajează între 80 şi 100 de persoane. Doar anul acesta Kaufland a deschis cel puţin zece magazine în ţară. „Automat, vorbim de o medie de 1.000 de angajaţi. În fiecare an analizăm şi facem publice aceste date în cadrul studiului de impact socio-economic. Rezultatele anului 2020 au arătat că am generat prin activitatea Kaufland peste 68.000 de locuri de muncă cu normă întreagă în România, direct, indirect şi indus, adică echivalentul a aproximativ 1,3% din forţa de muncă naţională. Practic, studiul arată că fiecare angajat direct Kaufland în România sprijină angajarea altor patru persoane în întreaga economie românească, prin crearea de noi locuri de muncă”, notează Hoessl. Deoarece vrea ca toţi cei 15.000 de angajaţi din echipa Kaufland să fie „fericiţi, sănătoşi şi împliniţi” şi să vină cu drag la muncă, executivul spune că există, în companie, o serie de beneficii, programe şi proiecte „care le asigură un mediu de lucru plăcut, sigur, incluziv”. În opinia sa, e important ca aceştia să fie răsplătiţi corect, lucru „valabil şi pentru viitorii colegi”. De aceea, şi din dorinţa „de a fi 100% transparenţi”, de la 1 octombrie 2021 compania publică în anunţurile de recrutare salariul brut de pornire pentru rolurile de execuţie. „Mai mult, în luna decembrie oferim tuturor angajaţilor o serie de beneficii speciale, a căror valoare însumează peste 5 milioane de euro brut. Demersul vine ca o continuare a noilor beneficii pentru angajaţi lansate în acest an, printre care se numără şi voucherele de vacanţă care pot fi folosite pentru cumpărarea de servicii turistice în România. Vrem colegi implicaţi şi e de datoria noastră să-i motivăm pentru a-şi dori să se implice.” Potrivit lui, pentru a avansa în funcţie în această industrie, un tânăr trebuie doar să îşi dorească să înveţe şi să iasă din zona de confort. „Eu sunt cel mai bun exemplu. Am început de jos, şi nu mi-a fost ruşine nicio clipă de asta. Ba dimpotrivă. Sunt recunoscător fiecărui om pe care l-am întâlnit, care mi-a arătat că nu funcţiile contează. Ci munca şi corectitudinea. Am susţinut şi continui să promovez aceste valori la Kaufland.” Drept dovadă, adaugă executivul, are alături colegi care cunosc compania mai bine decât el, care s-au alăturat echipei încă de la intrarea Kaufland pe piaţa locală, dar şi oameni care au început ca lucrători comerciali, iar azi sunt în echipa de top management. „Ce îi pot spune oricărui tânăr, cu mâna pe inimă, este că trebuie să se implice şi să pună pasiune în fiecare activitate. Cu siguranţă va creşte. Să parcurgă fiecare etapă cu paşi mici şi obiceiuri bune şi să gândească sustenabil. Să fie curios şi să profite cât mai mult de cunoştinţele colegilor mai experimentaţi. Să nu îi fie teamă de greşeală. Singura greşeală reală este cea din care nu ai învăţat nimic.” Kaufland, adaugă el, oferă o cultură deschisă. „Credem în diversitate şi egalitate de şanse. Contează ideile, rezultatele, nu ierarhiile.”


Carte de vizită

Marco Hoessl, CEO, Kaufland România şi Republica Moldova

Œ Marco Hoessl a preluat conducerea operaţiunilor Kaufland România în 2015;

►Un an mai târziu a fost numit şi la conducerea operaţiunilor Kaufland Republica Moldova;

Ž► Şi-a început cariera în retail în urmă cu 15 ani, în cadrul discounterului Lidl din Grupul Schwarz, iar mai apoi a făcut parte din departamentul de vânzări la nivel internaţional, lucrând pe tot cuprinsul Europei;

► După o perioadă de activitate ca director de logistică al Lidl, a activat şi pe partea de conducere naţională de vânzări în România. A fost timp de 3 ani activ în poziţia de director regional Lidl iar apoi a avut ocazia să treacă la Kaufland, în departamentul de vânzări internaţionale. Numirea în funcţia de CEO, Kaufland România a fost primită cu mult entuziasm;

► În timpul mandatului său, Kaufland România a devenit prima companie din retailul local cu venituri de peste două miliarde de euro. Tot sub leadershipul lui, Kaufland România a devenit una din cele mai puternice companii din Europa de Sud-Est;

►‘ Executivul vorbeşte limba română şi îi place să trăiască aici, unde şi-a făcut deja mulţi prieteni printre localnici.

►’ În 2021 a fost votat cel mai admirat CEO din România, în cadrul anuarului „100 Cei mai admiraţi CEO”, realizat de Business MAGAZIN.


În era click & mortar

În legătură cu tehnologiile şi inovaţiile implementate de companie, Hoessl subliniază că după era brick & mortar, pandemia ne-a plasat direct în faza click & mortar. De aceea, ca parte a strategiei de dezvoltare, Kaufland plănuieşte să dezvolte o nouă serie de aplicaţii şi tool-uri digitale pe care clientul să le poată folosi în cadrul magazinului fizic. „E important să aibă o experienţă de cumpărături cât mai completă. 360, dacă se poate. Este motivul pentru care am investit, de pildă, în case expres sau serviciul K-Scan. Mai mult, e-tailul a devenit o parte foarte importantă a retailului modern.” În prezent, în magazinele Kaufland România există peste 650 de case expres, unde clienţii îşi pot scana singuri cumpărăturile. Pentru că s-au dovedit o opţiune mai rapidă de a achita cumpărăturile, dar şi mai sigură, compania a accelerat implementarea lor în ultima perioadă. Un alt proiect de succes al retailerului, cu o abordare integrată, este Kaufland Card – primul program de loialitate al reţelei, o soluţie digitală şi sustenabilă, prin care clienţii fideli primesc reduceri, puncte bonus de loialitate şi alte beneficii precum promoţiile personalizate. În ultimul an, aplicaţia Kaufland Card a fost îmbunătăţită cu noi funcţii suplimentare, printre care K-Scan şi cupoanele de CSR. În prezent, programul de loialitate a ajuns la peste 2,8 milioane de membri, depăşind estimările de target stabilite înainte de lansare. „Clienţii au răspuns pozitiv faţă de ofertele personalizate, care au venit în întâmpinarea obiceiurilor individuale de consum.” Nu în ultimul rând, compania îşi propune să continuie dezvoltarea proiectului „Kaufland livrează” şi parteneriatele cu Glovo, foodpanda şi Tazz. „Din partea Kaufland România va urma şi o comunicare eficientă a tuturor inovaţiilor pe care le pregătim pe zona de Kaufland Livrează, inclusiv campanii special gândite pentru consumatorul din online”, anunţă Hoessl.

O moştenire durabilă

Despre momentul în care îşi va încheia mandatul de CEO, executivul spune că e un viitor aproape imposibil de imaginat, şi asta pentru că nu şi-a închipuit încă o zi întreagă fără echipă. „Nici măcar când meditez.” Asta nu înseamnă, adaugă el, că nu pleacă foarte liniştit în vacanţe, deoarece are încredere că „bolidul Kaufland e pilotat foarte precis şi în lipsa mea. Aşa că nu-mi fac griji”. Ce îşi doreşte însă cel mai mult e ca echipa să continue să facă bine. „Businessul care face bine e cel mai bun business. Aş vrea ca în timp Kaufland să devină sinonim cu cel mai bun business din România”, încheie cel mai admirat CEO din România, recunoaştere pe care a primit-o în urma votului reprezentanţilor mediului de afaceri, în ediţia din acest an a catalogului 100 Cei mai admiraţi CEO, realizat de Business MAGAZIN.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
kaufland,
consumatori,
munca,
andra,
KAUFLAND ROMÂNIA

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.