De la extaz la agonie

Postat la 22 decembrie 2008 7 afişări

La inceputul anului, dealerii auto erau entuziasmati de cresterile din 2007 si s-au lansat in investitii majore. In prima jumatate a anului pariul parea castigat, dar totul s-a schimbat in octombrie.

 

In luna ianuarie, in cadrul con­fe­rintei anuale a Asociatiei Produ­catorilor si Importatorilor de Auto­­­mobile (APIA) dupa un 2007 in care masinile de import crescusera cu 50% si piata totala cu 24%, conducatorii asociatiei estimau pentru 2008 o crestere de 5%. Cu toate acestea, majoritatea importatorilor aveau in plan o crestere de pana la 50% si nimeni nu se gandea la vreo scadere.

 

Numai ca rezultatele din prima jumatate a anului indicau o crestere de doar 4%, din care masinile de import inregistrau o crestere de 15%, in timp ce Dacia scadea cu 15% - toate acestea in conditiile in care programul de reinnoire a parcului auto a demarat in forta abia la 1 iunie. Situatia a fost si mai dramatica in a doua parte a anului, chiar daca programul de innoire a parcului auto a fost majorat la 40.000 de unitati, aproape un sfert din masini ramanand necumparate.

 

Ultimele date oficiale disponibile indicau o scadere de aproximativ 10% a pietei auto dupa primele 11 luni, analistii estimand ca vanzarile de autoturisme vor fi de aproximativ 275.000 de unitati, fata de anul trecut, cand a fost atins si maximul istoric al pietei auto - peste 315.000 de masini noi vandute.

 

Dar care au fost motivele pentru acest declin dupa cinci ani in care vanzarile se triplasera? In primul rand explozia importurilor de masini second-hand, care vor ajunge la 200.000 de unitati in acest an, potrivit lui Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia si presedinte al Asociatiei Constructorilor de Automobile (ACAROM).

 

Dar nu a fost doar vina modificarii taxei de prima inmatriculare de la 1 iulie 2008, cea care declansase avalansa de importuri second-hand. Dealerii auto s-au confruntat si cu o scadere dramatica a cererii pentru masini achizitionate in rate sau leasing, sistemele de finantare contribuind in ultimii ani cu pana la trei sferturi din vanzarile de masini noi. Nu este de mirare ca vanzarile de automobile au inregistrat in noiembrie cea mai puternica scadere din ultimii zece ani, de peste 50% fata de anul precedent.

 

“Exista in continuare loc pentru scaderi si mai mari in decembrie si ianuarie. Daca vor fi blocate in continuare creditarile, vanzarile de masini nu isi vor reveni”, a spus Mihai Bordeanu, managing director pentru Lexus in regiunea balcanica, fost director comercial al Toyota Romania. Iar vanzarile mici au determinat dealerii sa lanseze un razboi al preturilor care a presupus chiar si reduceri de peste 30%.

 

Pentru comparatie, ultima recesiune a pietei auto locale a avut loc in urma cu aproximativ zece ani, cand intre 1998 si 2001, volumul vanzarilor de autovehicule a scazut de la 120.000 de unitati pe an la 80.000 de unitati.

“Fiecare perioada este insa unica. Atunci (in urma cu zece ani - n.red.), in loc sa vindem 500 de autoturisme Mercedes-Benz, vindeam 430. Nu reprezenta o amenintare foarte mare. Acum, daca in loc sa faci 5.000 de unitati faci 3.500, exista o problema mult mai mare, in conditiile in care exista alte asteptari”, spune Marius Pitigoi, fost director general a TiriacAuto.

 

Dar problema pietei auto nu sta numai in vanzarile mai mici ale Dacia sau ale marcilor de import. Caderea vanzarilor de masini la nivel european a facut ca multe dintre fabricile din vestul Europei sa se inchida temporar sau definitiv, ceea ce a determinat si o scadere a cererii pentru componente produse in Romania.Astfel, aproape toti componentistii prezenti aici cu activitati de productie au fost nevoiti sa trimita angajatii in somaj tehnic sau chiar sa recurga la concedieri.

 

Nici macar masina low-cost Logan nu pare sa o duca foarte bine in aceasta perioada, lipsa comenzilor facand ca fabrica de la Pitesti sa fie inchisa mai multe saptamani in ultima parte a anului, seful companiei, François Fourmont, vorbind chiar de posibilitatea de a concedia 3.000 dintre angajati.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
auto,
dealeri,
investitii
/cover-story/de-la-extaz-la-agonie-3677565
3677565
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.