Cum a ajuns Aeroportul Henri Coandă să susţină activităţi cu venituri însumate de peste 1 miliard de euro pe an?

Autor: Ioana Matei Postat la 27 martie 2017 5146 afişări  

Aeroportul Henri Coandă a înregistrat anul trecut una dintre cele mai mari creşteri în ce priveşte traficul de pasageri în 2016 la nivel european, lucru care se traduce în cifre referitoare la veniturile companiei, dar şi ale businessurilor susţinute de acest aeroport, de peste 1 miliard de euro.

Cum a ajuns Aeroportul Henri Coandă să susţină activităţi cu venituri însumate de peste 1 miliard de euro pe an?
Cum a ajuns Aeroportul Henri Coandă să susţină activităţi cu...

Care este matematica din spatele acestei valori şi care sunt principalele decizii luate de aeroporturile locale pentru acomodarea noilor milioane de călători cu avionul care se anunţă?

„Aeroporturile sunt locuri complicate, dle Navorsky” („Airports are tricky places”), una dintre replicile memorabile din filmul Terminalul, al cărui personaj principal este blocat în aeroportul J.F. Kennedy din New York, este relevantă şi pentru încercarea de a cuprinde întru totul modul în care funcţionează un aeroport atât din punctul de vedere al aspectelor tehnice, strategiei, normelor etc., cât şi al businessului. Acest lucru a fost dovedit de cele câteva mii de pagini primite de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în care solicitam detalii referitoare la firmele care îşi desfăşoară activitatea la adresa Calea Bucureştilor 224E, Otopeni, adresa principalului aeroport al ţării. „Otopeniul” a bifat creşteri record ale traficului de pasageri pentru anul trecut. 

Astfel, nu ne asumăm că am fi acoperit toate aspectele de business care pot fi discutate despre acest aeroport şi celelalte aeroporturi ale ţării, ci am primit răspunsul pentru câteva întrebări esenţiale în contextul acestor creşteri.

Prioritatea 0: Cum va putea fi crescută capacitatea de acomodare a milioanelor de pasageri din Bucureşti?

Traficul de pe cele 17 aeroporturi din ţară a crescut anul trecut cu peste 23%, până la aproximativ 16 de milioane de pasageri; dintre aceştia aproximativ 11 milioane au trecut prin aeroportul Henri Coandă. Din punct de vedere al ritmului de creştere înregistrat, aeroportul Henri Coandă, care a avut o creştere de 18,3% a traficului aerian, a ocupat anul trecut al patrulea loc la nivel european la categoria aeroporturilor de 5-10 milioane de pasageri, după aeroporturile Berlin Schoenefeld, Larnaca (Cipru) şi Faro (Portugalia), fiind urmat de aeroportul din Porto, potrivit informaţiilor CNAB. Greg Konieczny, CEO al Franklin Templeton Investments, sucursula Bucureşti şi manager de portofoliu al Fondului Proprietatea, explică deopotrivă aspectele pozitive, cât şi dezavantajele aduse de această creştere: în timp ce principalele avantaje sunt aduse de creşterea veniturilor şi de profitabilitatea companiei, interesul tot mai mare al operatorilor aerieni pentru deschiderea de noi rute şi pentru adăugarea de curse suplimentare către destinaţiile existente, dar şi sporirea cererii românilor pentru călătoriile cu avionul, efectele mai puţin dorite se reflectă asupra pasagerilor.

„Principalul efect secundar este faptul că terminalele existente devin din ce în ce mai aglomerate. Dacă ratele de creştere recente se menţin, nivelul calităţii serviciilor oferite pasagerilor se va reduce semnificativ în viitorii ani, până la punctul în care timpii de aşteptare la verificările de securitate şi controlul paşapoartelor vor deveni inacceptabile pentru pasageri, iar întârzierile zborurilor se vor întâmpla frecvent, ceea ce va afecta posibilităţile de creştere şi dezvoltare ale companiei”, descrie Konieczny cel mai pesimist scenariu. Premisele ca numărul pasagerilor să crească în continuare semnificativ sunt evidente, în contextul în care atât Wizzair, cât şi Ryanair, doi dintre operatorii low-cost de pe piaţa locală, au anunţat deja că şi-au sporit semnificativ capacitatea de transport în 2016, contribuind la creşterile seminificative de pasageri din România.

„În 2017, vom opera 26 de rute din România şi estimăm că vom transporta 2,9 milioane de pasageri din toate aeroporturile pe care suntem prezenţi: Bucureşti, Timişoara, Oradea şi Craiova”, descrie Denis Barabas, sales and marketing pentru Europa Centrală şi de Est în cadrul Ryanair, obiectivele de creştere ale companiei cu origini irlandeze pe piaţa locală. Din Bucureşti, compania va avea 13 rute, 104 zboruri săptămânale şi peste 2 milioane de clienţi, reprezentând o creştere a traficului aerian de 33%. Wizz Air, lider din punctul de vedere al numărului de pasageri transportaţi din România, cu 2,6 milioane de pasageri din şi spre Bucureşti şi un număr total de 5,5 milioane de pasageri, cu 20% mai mulţi anul trecut, şi-a propus să vândă în 2017 mai mult de 7,6 milioane de locuri. Şi Blue Air a înregistrat creşteri semnificative: în 2016, a ajuns la un record de peste 3,5 milioane de pasageri, în creştere cu 165%, iar pentru anul în curs a anunţat 24 de rute noi, care se vor  adăuga celor 30 lansate anul trecut.

În acest context, adaptarea la nevoile de acomodare pentru milioanelor de noi pasageri de pe aeroporturile locale şi, mai cu seamă, de pe aeroportul Henri Coandă sunt esenţiale. „Planificarea nevoii de capacitate a unui aeroport ia în calcul estimări de trafic pe termen lung, 20-30 de ani, iar supraestimarea comportă risc de ineficienţă pe când subestimarea duce la probleme de capacitate. Creşterea accelerată a numărului de pasageri cere o bună strategie de investiţii în infrastuctura pentru Aeroportul Otopeni astfel încât să se asigure continuitate operaţională şi valorificarea rezultatelor pozitive. Conform datelor de care dispunem, capacitatea operaţiunilor de pe platforma din Otopeni este adecvată pentru următorii 20 de ani, însă operaţiunile din terminal comportă deja probleme care trebuie rezolvate de îndată”, explică Anca Apahidean, area manager eastern Europe al IATA (Asociaţia Internaţională de Transport Aerian).

Soluţiile în cazul aeroportului Henri Coandă sunt oferite de Liviu Radu, directorul general al Companiei Naţionale de Aeroporturi Bucureşti (al cărei acţionariat se împarte între statul român, prin Ministerul Transporturilor – 80% şi Fondul Proprietatea – 20%), compania care operează cele două aeroporturi ale Capitalei. 

Paginatie:

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

Bani pentru leacurile viitorului Bani pentru leacurile viitorului

Eforturile de cercetare şi dezvoltare (R&D) din industria farmaceutică sunt realizate într-un context de risc: doar 2 din 3 medicamente noi lansate pe piaţă au potenţialul de a returna investiţia iniţială. Janssen, divizia farmaceutică a Johnson & Johnson, este compania cu cel mai mare buget de investiţii R&D la nivel global, iar anul trecut a investit în România peste 1 milion de euro în acest domeniu.

vezi continuarea
ZF.ro
Bomba a EXPLODAT în această dimineaţă. ADEVĂRUL care cutremură România. Ce s-a putut afla despre Bucureşti şi Ardeal este şocant Bomba a EXPLODAT în această dimineaţă. ADEVĂRUL care cutremură România. Ce s-a putut afla despre Bucureşti şi Ardeal este şocant
ONE.ro
Angelina Jolie, despre Shiloh: ”Dacă ea vrea să fie băiat şi natura a hotărât greşit în locul ei, o să fiu alături de copilul meu” Angelina Jolie, despre Shiloh: ”Dacă ea vrea să fie băiat şi natura a hotărât greşit în locul ei, o să fiu alături de copilul meu”
Cum arăta garsoniera în care Dani Oţil a stat cu Mihaela Rădulescu. Are doar 36 de metri pătraţi
Rihanna şi-a cumpărat o casă de 22 de milioane dolari! Cum arată aceasta FOTO
Descopera.ro
MISTERUL celebrului ''Călcâi de la Aiud'' descoperit în România, ELUCIDAT după 40 de ani. Legătura cu EXTRATEREŞTRII MISTERUL celebrului ''Călcâi de la Aiud'' descoperit în România, ELUCIDAT după 40 de ani. Legătura cu EXTRATEREŞTRII
După ce a ARESTAT un grup de infractori, un criminalist a făcut poate cea mai ŞOCANTĂ descoperire: ''În viaţa mea nu am văzut atâta CRUZIME din partea Bisericii''. Adevărul a început abia acum să iasă la iveală
Fenomen SPECTACULOS diseară pe cerul României. Este UNIC şi nu trebuie să îl rataţi. Cum îl puteţi vedea
Go4it.ro
Cât de rezistent este Pixel 2, noul smartphone folosit de Google pentru a demonstra cele mai noi tehnologii Android Cât de rezistent este Pixel 2, noul smartphone folosit de Google pentru a demonstra cele mai noi tehnologii Android
Poţi spune ce număr are locul pe care este parcată această maşină în 20 de secunde? TESTUL de inteligenţă care a pus internetul pe jar şi este rezolvat de foarte puţini oameni [VIDEO]
Aceasta este una dintre cele mai celebre fotografii făcute vreodată. Ochii verzi ai fetei au captivat lumea. Multă vreme femeia a fost considerată moartă. Iată cum arată în 2017 Fata Afgană
Csid.ro
Cum recunoşti hărţuirea sexuală la birou, un adevăr detestabil Cum recunoşti hărţuirea sexuală la birou, un adevăr detestabil
Flirtul şi replicile cu conotaţie sexuală, cât de rău pot face unei relaţii?
Iata ce femei ii enerveaza pe barbati, in pat!

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.