Cu bune şi cu rele: evenimente aşteptate în piaţa auto

Autor: Alecu Postat la 13 ianuarie 2012 34 afişări

După mai bine de patru ani de declin şi de estimări ratate în ceea ce priveşte vânzările de maşini pe piaţa locală, Dacia şi Ford România vor fi şi în 2012 în centrul atenţiei. Dacă Dacia are în urmă doi ani de producţie la capacitate maximă şi programate două noi modele în 2012, ford românia intră în scenă cu B-max cu aproape doi ani întârziere.

Anul 2012 va fi probabil cel mai important din ultimele două decenii pentru industria auto locală. Pentru prima dată, România nu va mai avea o singură uzină auto de volum, ci două. În plus, vânzările de maşini ar trebui să marcheze în acest an prima creştere din ultimii patru, iar creşterea producţiei Ford la Craiova va aduce pe piaţă noi furnizori de componente auto, care vor veni să investească pe plan local, cât mai aproape de fabrica Ford.

Prima noutate de la Dacia va veni în primăvară la Salonul Auto de la Geneva şi va fi noul monovolum Lodgy, care va fi produs la noua uzină construită de Renault la Tanger. Cel mai probabil preţul său va porni de la aproximativ 10.000 de euro, iar producţia în primul an va fi de 90.000 de unităţi, urmând ca aceasta să crească la 170.000 în anul următor. În condiţiile în care 70% din componentele prezente pe Lodgy sunt prezente şi pe celelalte modele din gama Dacia, lansarea acestuia va avea un efect pozitiv şi asupra exporturilor de componente din România, unde sunt amplasaţi cei mai mulţi furnizori ai Dacia.

A doua noutate a constructorului de la Mioveni şi care va avea un efect direct asupra pieţei locale este cea de-a doua generaţie a Logan. Logan 2 va veni cu noi dotări, cu o siguranţă îmbunătăţită, motoare mai performante şi foarte probabil cu dimensiuni mai generoase. Americanii de la Ford vor demara în acest an şi producţia lui B-Max şi a motorului EcoBoost de 1,0 litri, la aproape cinci ani de când a preluat uzina de la Craiova şi cu doi ani întârziere faţă de termenul oficial înaintat în momentul achiziţiei. În condiţiile în care producţia la capacitate maximă a lui B-Max este programată pentru a doua parte a anului, respectiv 2013, producţia de motoare va respecta cel mai probabil graficul americanilor cu o cadenţă de 300.000 de unităţi anual, în condiţiile în care o bună parte dintre acestea vor fi exportate către uzinele Ford din Spania şi Germania pentru modelele Focus şi Fiesta.

Cumulat, producţia cumulată a Dacia şi Ford ar trebui să depăşească pragul de 400.000 de maşini, echivalentul a cinci miliarde de euro, dintre care exporturile ar trebui să reprezinte mai bine de 90%. Totodată, având în vedere că americanii nu au respectat contractul semnat în septembrie 2007, nici în ceea ce priveşte calendarul investiţiei, volumul producţiei sau demararea angajărilor, aceştia ar trebui să achite în acest an o amendă de 14 milioane de euro, conform aceluiaşi contract.

În aceste condiţii, încă din 2010 Ministerul Finanţelor a oprit ajutorul de stat pentru Ford România, în condiţiile în care acesta era direct proporţional cu investiţiile americanilor. În acest context, principalul avantaj al americanilor a fost împrumutul de 400 de milioane de euro de la Banca Europeană pentru Dezvoltare garantat în proporţie de 80% de statul român şi pentru care americanii au subliniat că acesta va fi achitat la timp astfel încât statul să nu fie obligat să achite restanţele. La finalul anului trecut Gheorghe Ialomiţianu, ministrul finanţelor, declara pentru ZF că în continuare ministerul poartă negocieri cu Ford România şi că şi-ar dori o deblocare a ajutorului de stat, dar numai în condiţiile în care şi partea americană ar respecta contractul. Pentru o eventuală modificare a contractului se poartă discuţii între cele două părţi de aproape un an şi jumătate, toate termenele-limită avansate fiind depăşite de mai multe ori.

Executivul continuă tradiţia modificării anuale a taxei de poluare la cererea Comisiei Europene, nicio versiune de până acum nerespectând legislaţia europeană.

De această dată, noua versiune a taxei vizează şi maşinile second-hand deja înmatriculate în România, dar care au fost înregistrate înainte de 1 ianuarie 2007 şi pentru care implicit nu a fost plătită nicio variantă a taxei de poluare.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Auto,
Dacia,
Ford,
România
/cover-story/cu-bune-si-cu-rele-evenimente-asteptate-in-piata-auto-9130593
9130593
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.