Cum au trecut companiile low-cost in liga mare

Postat la 14 iunie 2010 80 afişări

Incepand de anul trecut, oamenii au cheltuit si cheltuie din ce in ce mai putin pe transport. Sa fie doar acesta motivul pentru care o companie est-europeana low-cost a ajuns numarul trei pe piata aeriana din Romania si se lupta cot la cot cu liderii pietei locale pentru locul intai?

Natasa Kazmer este de opt ani "omul de la Wizz Air". S-a angajat in companie de la startul acesteia, a participat de la sedintele de strategie pana la fiecare conferinta de presa pentru lansare sau pozitionare si la toate sedintele de marketing. La inceput, jobul parea mai usor; cand s-a angajat in Wizz, avea o echipa de 14 persoane si o secretara, echipa "normala din punct de vedere numeric" pentru coordonarea departamentului de marketing si corporate affairs.

Din 2009, Natasa Kazmer a ramas fara secretara si cu o singura persoana in subordine. Si munceste mult mai mult. Per total insa, e multumita: Wizz Air, care a implinit in luna mai sase ani de la infiintare (cu peste 22 de milioane de pasageri transportati in aceasta perioada), a trecut peste 2009 cu o crestere de 30%, in conditiile in care veniturile companiilor aeriene si numarul pasagerilor au scazut in medie cu 12-20%.

Startul in 2010 a fost destul de bun pentru Wizz Air, povesteste Kazmer, iar rezultatele primului semestru ar fi aratat si mai bine daca nu ar fi erupt niciun vulcan in Islanda.

Povestea cu Eyjafjoell a adus Wizz pierderi de 10 milioane de euro - odata cu anularea a 930 de zboruri si a unui minus de 135.000 de pasageri. "In primul trimestru din 2010 am vazut o normalizare, pasagerii s-au intors, cifrele aratau cam la fel cu primul semestru din 2008 - insa odata cu eruptia, am pierdut din nou controlul asupra a cum va fi 2010."

Eyjafjoell nu e insa singurul necaz in ceea ce priveste Europa de Est: nici economiile din zona nu o duc prea bine, iar bugetarile Wizz Air au luat in calcul un 2010 mai prost decat 2009; "tarile din CEE sunt puternic afectate de criza si au datorii publice mari, combustibilul se scumpeste din nou, iar slabirea dolarului ne incurca destul de mult la raportare", explica oficialul Wizz, companie al carei business este concentrat 100% in Europa de Est.

Expunerea Wizz in CEE face ca operatorul low-cost sa fie afectat de orice stiri proaste ar veni dinspre Varsovia, Bucuresti, Budapesta, Praga, Kiev sau Sofia: "Cea mai mare parte a afacerilor Wizz este concentrata in Polonia si Romania, dar orice influenta macroeconomica negativa dinspre celelalte piete e la fel de rea, deoarece sunt piete in dezvoltare si trebuie sa ne uitam la toate cu egala atentie".

Desi 2009 a fost caracterizat drept un an greu de toate companiile aeriene care opereaza in Romania, Kazmer spune ca pentru Wizz anul trecut a adus profit. Este adevarat, nu atat de mult ca in 2008: "Suntem profitabili in Romania si vom folosi acest profit pentru a il reinvesti in bazele noastre din Romania, dar si pentru a mentine sau a scadea tarifele, lucru pe care l-am facut si in 2009".

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/cum-au-trecut-companiile-low-cost-in-liga-mare-6367715
6367715
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.