Cauza românească a perpetuării crizei. România are cea mai slabă infrastructură din Uniunea Europeană

Autor: Claudia Medrega Postat la 09 septembrie 2014 296 afişări  

Ar fi trebuit să-şi joace rolul de pârghie a programului anticriză şi să dea oxigen economiei. Dar cifrele pentru investiţii din ultimii ani de turbulenţe economice nu au arătat un proces încurajator din partea statului. Guvernele care s-au perindat la putere nu au dat drumul suficient de mult la cheltuielile de investiţii sau au cheltuit bani ineficient. România continuă să aibă cea mai slabă infrastructură din Uniunea Europeană. Şi economia a revenit în recesiune tehnică.

Cauza românească a perpetuării crizei. România are cea mai slabă infrastructură din Uniunea Europeană
Cauza românească a perpetuării crizei. România are cea mai slabă...

ANALIŞTII AU TOT REPETAT ÎN ULTIMII ANI CĂ INVESTIŢIILE, ÎN SPECIAL ÎN INFRASTRUCTURĂ, AU FOST NEGLIJATE, CEEA CE A LOVIT DIRECT ÎN ECONOMIE. Cheltuielile de capital, adică investiţiile făcute de stat, au fost pe o tendinţă descendentă în ultimii ani, comparativ cu vârful atins în 2008, de 26,7 mld. lei. Banii destinaţi investiţiilor au devenit, din păcate, in-stru-mentul prin care s-au diminuat cheltu-ielile bugetare, buf-fer-ul de unde s-au făcut ajus-tări pentru a salva ţintele de deficit bugetar agreate cu partenerii financiari internaţionali.
În 2013 guvernul a investit numai 18 mld. lei de la buget, pentru ca în primul semestru din acest an să cheltuiască 7,15 mld. lei, cu aproape 33% mai puţin decât în primele şase luni de anul trecut. Practic, cheltuielile de capital au înregis-trat în prima jumătate a acestui an o performanţă foarte slabă, respectiv un grad de realizare de doar 70% faţă de nivelul programat.

PRĂBUŞIREA INVESTIţIILOR PUBLICE, COMPLETATĂ DE AJUSTAREA CHELTUIELILOR DE CAPITAL ALE COMPANIILOR, DIN CAUZA „TAXEI PE STÂLP“, ŞI-AU PUS PUTERNIC AMPRENTA ASUPRA ECONOMIEI, ARUNCÂND ROMÂNIA DIN NOU ÎN RECESIUNE TEHNICĂ.

Lucrările de infrastructură de transport care ar fi trebuit să asigure relansarea sectorului construcţiilor nu au început în prima jumătate a anului. Un exemplu este autostrada Comar-nic – Braşov, prima şosea construită în concesiune de statul român, care are investitori privaţi de mai bine de jumătate de an, însă contractul de concesiune a rămas ”în aşteptare„. Un alt exemplu este centura de sud a Capitalei, unde statul a reziliat trei contracte de construire înche-iate încă din 2008, pe care însă nu s-a lucrat din cauza lipsei de finanţare.

Cheltuielile to-tale pentru investiţii care includ, pe lân-gă cheltuielile de capital, şi sumele afe-rente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe au fost în primul semestru de 9,6 mld. lei, cu aproximativ 20% sub nivelul din primele şase luni de anul trecut. ”Scăderea cheltuielilor totale de investiţii din primul semestru, de circa 20%, este una foarte puternică. Cred că această evoluţie a fost determinată de doi factori. Pe de-o parte, a fost motivată de nevoia de ajustare a cheltuielilor pentru a rămâne în ţinta de deficit bugetar având în vedere colectarea slabă a veniturilor. Pe de altă parte, ajustarea cheltuielilor de investiţii a fost determinată şi de o lipsă de proiecte finanţate atât din fonduri europene, cât şi din resurse interne„, consideră Ionuţ Dumitru, şeful Consiliului Fiscal.

Cu ce explicaţii a venit Ministerul Finanţelor? A invocat faptul că fără plata arieratelor din 2013, cheltuielile de investiţii din primele şase luni ale anului 2014 ar fi în creştere faţă de perioada similară a anului trecut. În primele 6 luni ale anului 2013 s-au plătit arierate ale Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale în sumă de circa 2 miliarde lei, precum şi arierate ale administraţiilor locale din împrumuturi din trezorerie în sumă de 800 milioane de lei

Analizând sumele destinate investiţiilor la nivel regional, se constată că au fost ani în care Româ-nia a avut cea mai mare alocare (atât ca procent din PIB, cât şi ca procent din veniturile bu-ge-tare, standarde ESA 95) pentru in-ves-tiţii publice în comparaţie cu ţările din UE 27. Cu toate acestea, rezultatele în ter-meni de îmbunătăţire a calităţii infra-structurii au fost modeste.

Cu cheltuieli de capital mai mici, unele ţări pre-cum Polonia, Ungaria sau Bulgaria au ajuns să aibă infrastructură de o calitate mai bună, după cum a remarcat şi Consiliul Fiscal.

Este adevărat că nu toate investiţiile pot să fie realizate din bani de la buget, un rol important avându-l atragerea de fonduri europene. Dar şi la absorbţia fondurilor europene evoluţia guvernanţilor români a fost dezamăgitoare. Au fost perioade în care, pe hârtie, guvernele au avut programe, însă în realitate investiţiile statului au rămas la pământ. Cu toate că de la investiţiile statului s-a aşteptat ieşirea din criză, banii nu s-au dus în economie.

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

http://www.businessmagazin.ro/analize/servicii-financiare/cauza-romaneasca-a-perpetuarii-crizei-romania-are-cea-mai-slaba-infrastructura-din-uniunea-europeana-13226357
13226357
comments powered by Disqus
Cât valoarează cel mai important aeroport din ţară? Cât valoarează cel mai important aeroport din ţară?

Aeroportul Henri Coandă a înregistrat anul trecut una dintre cele mai mari creşteri ale traficului aerian în 2016 la nivel european, lucru care se traduce în cifre referitoare la veniturile companiei, dar şi ale businessurilor susţinute de acest aeroport, de peste 1 miliard de euro.

vezi continuarea
ZF.ro
BREAKING NEWS! Mişcare ŞOC a Carrefour în România. Este pentru prima oară când se întâmplă asta! BREAKING NEWS! Mişcare ŞOC a Carrefour în România. Este pentru prima oară când se întâmplă asta!
Semnal de alarmă surprinzător de direct de la BNR: Numeroşi antreprenori se plâng de discriminare negativă. Firmele româneşti să aibă acelaşi tratament din partea statului ca firmele străine
ONE.ro
Cum arată resortul lui Radu Mazăre din Madagascar. Cât costă aici un bungalow Cum arată resortul lui Radu Mazăre din Madagascar. Cât costă aici un bungalow
Cum arată una dintre cele mai bogate femei din lume. Aceasta este văduva fondatorului Apple
Andreea Berecleanu şi-a serbat ziua de naştere: ”Mă consider o bunică de 90 de ani”
Descopera.ro
DESCOPERIRE COLOSALĂ în Egipt. ''A fost o mare regină şi cea mai frumoasă dintre toate'' DESCOPERIRE COLOSALĂ în Egipt. ''A fost o mare regină şi cea mai frumoasă dintre toate''
Adevăratul Ragnar Lodbrok, legendarul viking care a UMILIT Franţa - VIDEO
Celebrul TIGRU tasmanian, dispărut acum 80 de ani, a fost VĂZUT din nou. ''Am verificat de două ori. Este INCREDIBIL'' - FOTO
Go4it.ro
Telescopul Hubble a descoperit acest obiect BIZAR, care a produs panică. NASA a încercat să calmeze spiritele, dar nu are o explicaţie. Este dovada clară că există civilizaţii extraterestre avansate în univers? Telescopul Hubble a descoperit acest obiect BIZAR, care a produs panică. NASA a încercat să calmeze spiritele, dar nu are o explicaţie. Este dovada clară că există civilizaţii extraterestre avansate în univers?
Samsung confirmă: Galaxy Note7 se întoarce la vânzare
În curând cyborgii vor păşi printre noi, fără să ştim şi se vor putea conecta la computerele noastre prin puterea minţii. Povestea companiei MISTERIOASE, finanţată de Elon Musk, care va dezvolta supraoameni
Csid.ro
Boli provocate de carii dentare netratate şi leacuri ciudate la care apelează românii când îi dor măselele Boli provocate de carii dentare netratate şi leacuri ciudate la care apelează românii când îi dor măselele
De ce e bine să consumi verdeţuri de sezon
La cât timp după ce te laşi de fumat se curăţă plămânii de tutun

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.