Piaţa muncii din România un cerc vicios. Companiile se plâng că nu găsesc angajaţi, iar şomerii că nu găsesc de muncă

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 24 iulie 2016 3275 afişări

Piaţa muncii din România un cerc vicios. Companiile se plâng că nu găsesc angajaţi, iar şomerii că nu găsesc de muncă

Multe companii se plâng că nu găsesc candidaţii potriviţi pentru poziţiile pe care le au libere. Pe de altă parte, mulţi candidaţi nici nu aplică – sau nu iau în serios – ofertele de pe piaţa muncii. Unde se produce ruptura şi care sunt cauzele? Cât de mult contează salariile, beneficiile extrasalariale, mediul de lucru şi renumele companiei arată cel mai recent studiu realizat de Catalyst.

Piaţa muncii pare un cerc vicios. Multe companii se plâng că nu găsesc candidaţii potriviţi pentru poziţiile pe care le au libere. Pe de altă parte, mulţi candidaţi nici nu aplică – sau nu iau în serios – ofertele de pe piaţa muncii. Unde se produce ruptura şi care sunt cauzele? Cât de mult contează salariile, beneficiile extrasalariale, mediul de lucru şi renumele companiei arată cel mai recent studiu realizat de Catalyst.

Pe primul loc în topul criteriilor luate în considerare în alegerea unui angajator se află în continuare pachetul salarial oferit, criteriu care a marcat o creştere de 19 procente faţă de anul trecut, arată cel mai recent studiu „Cei mai doriţi angajatori“, realizat de Catalyst. „Deşi pachetul salarial este principalul criteriu în alegerea angajatorului, să fie bine plătit este doar al treilea obiectiv profesional al celor care sunt în căutarea unui loc de muncă.

Atmosfera de lucru plăcută a urcat pe locul al doilea în topul criteriilor, iar acest lucru se datorează în mare măsură şi faptului că angajatorii investesc din ce în ce mai mult în realizarea de spaţii de lucru creative şi dinamice, precum şi în oferirea de opţiuni distractive pentru reîncărcarea bateriilor în timpul petrecut la job“, arată Alexandra Stancu, talent attraction & employer branding coordinator în cadrul Catalyst România. Alt criteriu în alegerea angajatorilor, explică Alexandra Stancu, este reprezentat de noile provocări profesionale, întrucât candidaţii îşi doresc să fie într-un continuu proces de creştere şi dezvoltare profesională. Din acest motiv, în momentul în care simt că organizaţia în care îşi desfăşoară activitatea nu le mai poate oferi noi provocări profesionale, caută un alt loc de muncă.

La fel de adevărat este însă că sunt angajaţi care urmăresc permanent ofertele de pe piaţă, iar în momentul în care apare un anunţ interesant aplică la poziţia care le-a trezit interesul. La polul opus sunt candidaţii care nu aplică la joburile deschise în cadrul companiei preferate, principalul motiv fiind faptul că sunt încredinţaţi că nu au suficientă experienţă. Însă, atenţionează Alexandra Stancu, „acest lucru este influenţat şi de faptul că marea majoritatea a angajatorilor publică un profil ideal al candidatului căutat pentru poziţiile deschise, profil ideal care este şi destul de greu de întâlnit în piaţă“.

Conform studiului, internetul este principala unealtă de informare pentru cei care sunt în căutarea unui loc de muncă; o simplă navigare pe un portal de joburi poate da o imagine de ansamblu cu privire la care sunt companiile care angajează şi profilurile căutate. Pe poziţia a doua în rândul canalelor de informare se plasează site-urile companiilor, cu paginile dedicate celor care vor să aplice: peste 50% dintre respondenţii studiului intră direct pe site-ul firmei care îi interesează. Astfel, pot afla mai multe detalii cu privire la activitatea companiei, structura organizaţională, precum şi experienţa de angajat în cadrul companiei, detaliază reprezentanta Catalyst. „Din acest motiv, actualizarea site-ului companiei sau realizarea unei pagini de carieră locale în cazul companiilor multinaţionale ar trebui să devină o prioritate pentru strategia de comunicare a brandului de angajator“, consideră Alexandra Stancu.

Peste trei sferturi dintre respondenţii studiului „Cei mai doriţi angajatori“ şi-au actualizat CV-ul sau profilul de pe reţelele sociale în momentul în care şi-au căutat un job, iar aproape două treimi (65%) dintre ei au şi aplicat la un loc de muncă despre a cărui disponibilitate au fost publicate informaţii pe o platformă de carieră. Acest lucru este strâns legat şi de faptul că site‑urile de joburi reprezintă cel mai utilizat canal de informare cu privire la piaţa muncii.

Mai mult de jumătate dintre respondenţii la studiu îşi doresc să devină specialiliti în domeniul lor de activitate, motiv pentru care unul dintre criteriile importante în alegerea angajatorilor este reprezentat de noile provocări profesionale oferite. În acelaşi timp, candidaţii îşi doresc să poată menţine un echilibru între viaţa profesională şi cea personală, mai ales în contextul în care dezvoltarea profesională este foarte importantă pentru ei.

Urmărește Business Magazin

/analize/resurse-umane/piata-muncii-din-romania-un-cerc-vicios-companiile-se-plang-ca-nu-gasesc-angajati-iar-somerii-ca-nu-gasesc-de-munca-15531688
15531688
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.