Omul care aduce frigul

Postat la 16 iunie 2009 791 afişări

La sfarsitul anului trecut, Nicolae Bara, actionarul majoritar al Frigotehnica, finaliza ultimele discutii pentru vanzarea companiei sale catre fondul de investitii BAF, condus de Horia Manda. Dupa doar patru luni, Bara si Manda se pregatesc de negocieri din nou - de data aceasta cu un al treilea investitor, care vizeaza intrarea pe piata locala a frigului.

“Compania trebuia curatata”, spune Nicolae Bara, actionar minoritar in Frigotehnica, despre motivele vanzarii Frigotehnica. In decembrie 2008, compania, lider de piata in domeniul echipamentelor pentru piata frigului din Romania, a facut obiectul uneia dintre cele mai sonore tranzactii, cu ocazia preluarii partiale de catre fondul de investitii Balkan Accession Fund (BAF).

Nicolae Bara (55 de ani) lucreaza in Frigotehnica inca din 1979, cand a absolvit scoala. De atunci si pana in prezent nu a parasit compania decat o singura data, si atunci timp de un an, cand a decis sa isi infiinteze propria firma. “In 1992 (cand era director de productie - n.r.) am deschis o companie, tot in industria frigului, cu care apoi m-am intors in cadrul grupului Frigotehnica. Dar practic nu am plecat cu adevarat din companie, pentru ca sediul firmei mele era vizavi, la 50 de metri de sediul Frigotehnica. Nici macar zona n-am parasit-o, doar putin curtea.” La scurt timp dupa intoarcerea sa in companie a inceput procesul de privatizare a companiei, incheiat in 1995, anul in care Bara a devenit actionarul si directorul general al grupului.

Pachetul lui Bara a crescut intre timp la 38%, prin cumpararea de actiuni de la colegii care au vrut sa renunte. In 1995, anul privatizarii, compania controlata de Bara a avut o cifra de afaceri de 200.000 de dolari, iar 2008, anul vanzarii catre BAF, a fost incheiat cu incasari de aproximativ 52 de milioane de euro, din care Frigotehnica aduce circa 47 de milioane de euro. “Au fost etape si etape in evolutia companiei: acum, de cativa ani, ca urmare a dezvoltarii puternice a lanturilor mari de retail, frigul comercial a ajus sa domine frigul industrial”, povesteste Bara despre cum a migrat compania care lucra predominant cu clienti din industrie catre comert. Potrivit BAF, Frigotehnica are o cota de piata de 75% pe segmentul sistemelor de refrigerare comerciala si 20% pe sectorul industrial. Nevoia de frig comercial a debutat in 1996 in Romania, odata cu primul Metro. Din 2000 a aparut si Carrefour, Metro a inceput extinderea agresiva in provincie si au urmat si alti retaileri internationali.

Bara precizeaza ca potentialul retailului a fost sansa companiei, pe care putea sa o rateze: “Sigur ca Frigotehnica - jucator puternic pe frigul industrial pana atunci - putea sa nu se bage in retail. Sigur ca aceea a fost o decizie care se verifica acum ca fiind una corecta”.

Cu Horia Manda, managing partner-ul BAF, s-a cunoscut prin octombrie-noiembrie 2007, cu ocazia primelor negocieri. BAF a fost insa doar unul din cei trei pretendenti la actionariatul Frigotehnica. Fondul de investitii a concurat pentru aceasta pozitie cu alti doi investitori strategici: Carrier, partenerul american al Frigotehnica, respectiv Veolia, grup francez specializat in fabricarea de instalatii pentru mediul inconjurator: “Cu Carrier am inceput discutiile pentru includerea Frigotehnica in filialele lor in urma cu vreo 3-4 ani. Dar finalizarea lor a fost amanata, initial de tranzactia prin care Linde a fost preluata de Carrier, apoi de amplificarea crizei si, in final, de interesele diferite”. Bara face referire la interesul investitorului strategic strict pentru activitatea Frigotehnica, nu si pentru activele sale imobiliare: “Carrier nu voia sa cumpere pamant, ci business”.

In cele din urma, fondul de investitii BAF a ajuns la masa negocierilor finale tocmai datorita faptului ca planul pe care l-a propus coincidea cu planurile de extindere ale reprezentantilor Frigotehnica. Planul lui Manda era de a face din compania pe care o cumpara un lider regional in domeniul frigului industrial. Tranzactia a fost incheiata dupa noua luni, dar procesul a fost rapid, considera Bara, tinand cont de numarul mare de actionari implicati, dintre care 90% nici nu mai erau salariati: “N-a crezut nimeni ca intr-o luna si ceva vom putea cumpara actiunile de la peste 300 de oameni, erau foarte multi cu care nu mai tinusem legatura. Ei, si stai si cauta-i. Umbla dupa ei. Da-le scrisori, telefoane. Acesta a fost si cel mai dificil moment al preluarii. Unii erau plecati in strainatate si am facut achizitia prin posta; unii au murit si nu isi facusera testamentul. Toate speciile de cazuri le-am intalnit. Nu am intalnit insa oameni care sa nu vrea sa vanda. Asta m-a surprins”. Estimata la 25 mil. euro, achizitia a 75% din actiunile Frigotehnica de catre BAF a constituit una dintre ultimele tranzactii din 2008, cand propagarea crizei a inghetat piata de fuziuni si achizitii. “Cred ca doar din cauza crizei a ajuns aceasta achizitie una dintre cele mai importante tranzactii din ultima vreme”, spune Horia Manda, directorul BAF. Manda a tatonat mult timp piata frigului din Europa Centrala si de Est: “Am decis achizitia Frigotehnica deoarece pozitia Romaniei permite o extindere mai usoara catre orice tara din regiune, dar si pentru ca era cea mai complexa companie si avea cele mai bune contracte”.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/omul-care-aduce-frigul-4560576
4560576
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.