Trendul autovehiculelor de lux, la modă indiferent de context?

Autor: Ioana Matei Postat la 24 martie 2024 86 afişări

În timp ce piaţa de autovehicule rulate înregistrează scăderi, segmentul autovehiculelor premium şi de lux se menţine stabil datorită creşterii economice şi a accesibilităţii soluţiilor de finanţare personalizate. Pe aceasta mizează şi Plus Autotrade, businessul românesc care a sesizat încă din 2016 că cea mai bună reţetă în auto este să vină în întâmpinarea clienţilor români cARE vor să aibă parte de lux, dar la preţuri mai accesibile.

Datele oficiale ne arată că 2023 a fost cel mai bun an pentru vânzările de autovehicule noi din România de după 2020 şi al doilea an consecutiv de creştere. Pe de altă parte, în continuare, piaţa de autovehicule rulate înregistrează scăderi, care în opinia noastră vor continua, dar asta dacă ne referim la piaţa în ansamblul ei.

În ceea ce priveşte segmentul autovehiculelor premium şi de lux, acesta este mult mai stabil, pe fondul unei creşteri economice care aduce mai multă prosperitate şi o creştere a puterii de cumpărare, precum şi a varietăţii soluţiilor de finanţare disponibile, tot mai accesibile şi personalizate, care va asigura un interes sporit pentru acest segment”, descrie Răzvan Moldovan, general manager al Plus Autotrade, evoluţia recentă a pieţei auto, care se reflectă şi în businessul pe care îl reprezintă.

Plus Autotrade este un business de familie, fondat în 2010, într-un moment în care piaţa din România începuse să prindă avânt; a devenit ulterior unul dintre cei mai mari distribuitori de autovehicule young-used premium din România,  într-o piaţă care s-a profesionalizat, extrem de competitivă, cu jucători importanţi nu doar pe plan naţional, dar şi internaţional, după cum explică Răzvan Moldovan. La finalul anului trecut, Plus Autotrade a ajuns la o valoare totală a autovehiculelor intermediate de peste 100 milioane de euro, în creştere cu peste 20% faţă de anul 2022 şi un volum de autovehicule intermediate de aproximativ 1.700 de unităţi, în creştere cu 15% faţă de anul precedent. Fiecare lună din anul 2023 a adus pentru companie, în medie, 150 de maşini vândute sau intermediate, cu un preţ mediu de vânzare de aproximativ 60.000 de euro, fără TVA, valoare medie care a crescut faţă de anul anterior cu aproximativ 20%. Compania a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de aproximativ 83,5 milioane euro, respectiv în creştere cu 12% faţă de anul anterior. „Creşterea semnificativă a businessului companiei a început în anul 2016,  odată cu inaugurarea showroomului din zona de nord a Bucureştiului şi a repoziţionării în segmentul maşinilor premium şi de lux. La acest succes a contribuit şi atragerea de parteneri şi colaboratori noi”, descrie Răzvan Moldovan unul dintre momentele importante din evoluţia companiei. Astfel, numărul de colaboratori specializaţi în vânzări a crescut de la 4, în 2010, la peste 60 de specialişti în 2024. „Aceştia asigură întreg procesul de achiziţie-vânzare, adică o serie de etape cum ar fi prospectarea pieţei, identificarea nevoilor clienţilor şi oferirea de consultanţă personalizată, identificarea furnizorilor şi a maşinilor, verificarea atentă a istoricului vehiculelor, precum şi gestionarea transportului şi a formalităţilor de import. În acelaşi timp, tot ei gestionează şi activitatea postvânzare (în perioada de garanţie, precum şi preluarea autovehiculului în regim de consignaţie, buy back sau trade in şi revânzarea lui, la finalul ciclului de exploatare, dacă este cazul)”, explică general managerul companiei. Pe parcurs, compania şi-a extins prezenţa şi în alte oraşe mari din ţară şi au diversificat gama de servicii oferite clienţilor iar în prezent, pe lângă vânzare şi intermediere auto, furnizează şi o serie de servicii suplimentare, precum intermediere financiară, încheiere de asigurări şi extragaranţii, preluare de autovehicule în regim de consignaţie, trade-in şi buy-back. „Provocări au fost tot timpul, fie că vorbim de perioade în care economia nu a performat, de schimbări legislative sau fiscale, care au venit în decursul timpului sau, acum, de schimbări din industrie, odată cu tranziţia spre autovehicule nepoluante. Noi am învăţat să ne adaptăm şi ne-am continuat planurile de dezvoltare, ajungând ceea ce suntem astăzi, un brand recunoscut de piaţă şi clienţi pentru servicii de calitate.” În ceea ce priveşte evoluţia companiei în continuare, Răzvan Moldovean spune că şi-au propus să se concentreze pe consolidarea activităţii şi pe îmbunătăţirea performanţelor locaţiilor de vânzare nou-deschise, în acelaşi timp fiind atenţi la noi oportunităţi de dezvoltare atât la nivel naţional, cât şi regional. Anul acesta, până la finalul lunii aprilie, vor inaugura un nou showroom în Oradea - acum se află în etapa identificării unei locaţii şi a atragerii de noi parteneri vânzători. „Încă de la început, am mizat pe o prezenţă naţională. Credem că, pentru a fi un brand puternic şi atractiv, având în vedere industria şi segmentul în care operăm, trebuie să fim în toate marile oraşe din ţară. Astfel, inaugurarea de noi showroomuri este un pas firesc în strategia de extindere a companiei, pentru a fi cât mai aproape de clienţi şi a le oferi o experienţă de achiziţie confortabilă. Bineînţeles, fiecare nou pas vine în urma unei analize atente, evaluăm potenţialul prezent şi viitor al zonei şi evaluăm cererea pe care o avem din zona respectivă la acel moment”, spune Răzvan Moldovan.

În acelaşi timp, vor investi în continuare şi în platforma Plus Auto Marketplace, pe care au lansat-o la finalul anului trecut şi reprezintă o soluţie digitală, un spaţiu de întâlnire virtual pentru toţi cei interesaţi să vândă sau să cumpere un autovehicul, atât profesionişti, cât şi persoane private. „Lucrăm intens la câteva funcţionalităţi noi şi ne dorim ca până la finalul lunii aprilie să lansăm pentru public o serie de actualizări importante, care simplifică procesul de listare a unei maşini pentru vânzare, folosind tehnologia AI. De asemenea, pentru că am observat că aproximativ 90% dintre clienţii noştri accesează platforma de pe un dispozitiv mobil, în paralel lucrăm şi la o aplicaţie nativă care să poata fi descărcată din AppStore şi GoogleStore.” Până în acest moment, au investit aproximativ 350.000 de euro în această platformă şi îşi propun să mai investească încă aproximativ 200.000 euro până la finalul anului în curs.

Ce urmează în piaţa auto? General managerul Plus Autotrade observă că creşterea economică, ce vine cu creşterea standardului de viaţă şi creşterea puterii de cumpărare, a făcut ca diferenţele dintre pieţele est-europene şi cele vestice să se mai estompeze în ultimii ani. În egală măsură, şi segmentele premium şi de lux sunt în creştere, tot mai mulţi clienţi apreciind calităţile şi distincţia aduse de un autovehicul din aceste segmente. „Apoi, există diferenţe culturale şi de preferinţe care pot influenţa, de asemenea, specificul cererii şi a ofertei de autovehicule în fiecare ţară. Spre exemplu, în unele ţări europene există o preferinţă puternică pentru autovehicule break, în altele pentru SUV, iar în altele pentru autovehicule economice”, mai observă el. Adiţional, în ultima vreme, odată cu avântul autovehiculelor hibride sau electrice, se observă şi o viteză diferită de adopţie a lor, în funcţie de orientarea şi preocuparea clienţilor pentru mediu şi sustenabilitate, dar şi de programele guvernamentale care influenţează administrativ cererea. General managerul Plus Autotrade observă că piaţa auto se află în acest moment într-un punct de cotitură, în aşteptarea anului 2035, când producătorii nu vor mai putea avea în ofertă autovehicule poluante. „Guvernele caută soluţii de încurajare a adopţiei de autovehicule nepoluante şi de a penaliza utilizarea de autovehicule poluante, fapt care va conduce la creşterea interesului clienţilor pentru tehnologii alternative. De asemenea, vedem în ultima vreme autovehicule tot mai avansate din punct de vedere software. Dacă până de curând autovehiculele erau construite în jurul motorului, de acum înainte ele vor avea în centru tehnologia software. Credem că aceste evoluţii vor continua sau se vor accelera. În plus, un accent tot mai mare se va pune pe mobilitate, în detrimentul deţinerii, iar valoarea mărcii va conta tot mai puţin în decizia de achiziţie.” Tot la capitolul tendinţe ale viitorului, Răzvan Moldovan observă, de asemenea, o creştere semnificativă a interesului pentru autovehiculele electrificate sau hibride şi în rândul clienţilor din segmentul premium şi de lux. „Producătorii de automobile de top investesc sume importante în dezvoltarea şi lansarea de modele parţial sau total electrificate, de înaltă performanţă şi cu tehnologie avansată. Totodată, vedem un interes în creştere pentru conectivitate şi tehnologii autonome şi în rândul clienţilor care cumpără maşini premium şi de lux, care îşi doresc maşini echipate cu sisteme avansate de asistenţă la condus şi conectivitate la internet, pentru o experienţă cât mai sigură şi confortabilă. În al treilea rând, personalizarea extinsă şi experienţa la bord rămân criterii importante la achiziţie pentru clienţii de autovehicule premium şi de lux. Aceştia caută maşini care să le reflecte personalitatea şi stilul de viaţă, să le asigure sau confirme statutul şi succesul financiar, iar producătorii şi distribuitorii auto premium răspund prin oferirea de opţiuni extinse de personalizare şi experienţe de achiziţie şi postvânzare de calitate.” În cazul Plus Auto Trade, în anul 2023, vânzările de autovehicule electrificate sau hibride au reprezentat un procent de aproximativ 30% în totalul vânzărilor, în creştere faţă de anii anteriori.  „Stocul pe care îl avem în orice moment şi care înseamnă peste 450 de unităţi reflectă noua dinamică a cererii, din ce în ce mai multe modele electrificate şi hibride fiind disponibile imediat la vânzare. Astfel, încercăm să diversificăm şi să lărgim oferta de autovehicule neconvenţionale, aducând mărci şi modele noi, lăudându-ne cu modele vândute în premieră în România. Spre exemplu, din datele pe care le avem, am importat şi vândut în România primul Lotus full electric (modelul Eletre S).”    

În funcţie de valoare, mărcile cele mai vândute de Plus Autotrade au fost Mercedes-Benz (21%), BMW (13%), Audi (5%), Lamborghini (4%), Ferrari (3%), Rolls-Royce (3%), Volkswagen (2%) şi Volvo (2%).

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Auto,
autovehicule de lux,
moda,
masini

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.