Care sunt mărcile cele mai apreciate de români

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 07 aprilie 2016 2237 afişări  

Toate mărcile sunt angrenate într-o luptă aprigă pentru a ajunge în coşurile de cumpărături, fie ele virtuale sau cât se poate de reale. Unele au atuuri – bugete generoase de marketing, istorie îndelungată, renume sau distribuţie extinsă – dar între cele mai importante arme se numără emoţia pe care mărcile o trezesc cumpărătorilor. Care sunt mărcile cele mai apropiate de sufletul românilor, dacă au câştigat sau au pierdut pe parcursul ultimului an, arată studiul emotional branding, realizat de 360insights.

Care sunt mărcile cele mai apreciate de români
Care sunt mărcile cele mai apreciate de români deschide galeria

Construirea ataşamentului emoţional dintre consumatori şi marcă este una din cele mai importante investiţii pe care le face o companie, declara Marc Gobé, un vizionar al marketingului. „Viziunea strategică trebuie să fie una de lungă durată întrucât legătura emoţională nu se va transfera imediat în vânzări, dar este un pilon solid şi indispensabil pe care se poate dezvolta marca în timp“, spune Manuela Dănilă, new business development & client service director în cadrul companiei de cercetare de piaţă 360insights.

„Oamenii iubesc mărcile, dar uneori mărcile nu iubesc oamenii şi asta este cauza multor oportunităţi pierdute de a crea o legătură între marcă şi om“, spune Marc Gobé, care a dezvoltat de-a lungul carierei sale zece legi esenţiale pentru un branding de succes. Aceste legi sunt pilonul principal care stă la baza studiului Emotional Branding derulat de 360insights, aflat acum la a patra ediţie. Studiul identifică mărcile care au reuşit să construiască legături emoţionale puternice cu consumatorii români, analizând 400 de mărci din 13 categorii de produse şi servicii, iar cele patru ediţii ale studiului au marcat evoluţii spectaculoase şi căderi la fel de impresionante de pe podium.
Covalact, de pildă, a urcat, din 2011 până la finalul lui 2015, 26 de poziţii în clasament, ajungând pe a treia poziţie în categoria produselor alimentare; tot o marcă de lactate, Delaco, a urcat în acelaşi interval 22 de poziţii, ajungând pe locul cinci în rândul produselor alimentare. Kinder a urcat 24 de trepte în segmentul dulciurilor, ajungând pe treapta a treia a podiumului, iar Aqua Carpatica a ajuns pe poziţia 11, după ce se clasa în 2011 pe locul 27 în categoria băuturilor nealcoolice.

Abordarea ataşamentului emoţional al consumatorilor este o carte de jucat în toate perioadele, „pentru că noi, oamenii, luăm multe decizii pe baza emoţiilor“, spune Mihai Bârsan, vicepreşedinte marketing la Ursus Breweries. De fapt, adaugă el, medicii au constatat că în cazurile când, din cauza unor accidente sau alte situaţii nefericite, anumite persoane îşi pierd capacitatea de a simţi emoţii, acestea nu sunt capabile să ia nici cea mai mică decizie. „Este deci neapărat nevoie de un «impuls», iar acesta este dat de ataşamentul emoţional faţă de marcă, dar şi de siguranţa alegerii“, mai spune reprezentantul Ursus.Un exerciţiu util, spune reprezentanta 360insights, este de a compara indexul Emotional Branding cu vânzările sau cota de piaţă. „Atunci când indexul este mai mare decât cota de piaţă, marca este aspiraţională, dorinţa de achiziţie nu s-a concretizat, iar rolul marketingului este de a căuta pârghii prin care să faciliteze accesul consumatorilor la marcă, identificând factorii externi ce blochează consumul sau cumpărarea propriu-zise, oprind ataşamentul la nivel de atitudine“, explică Manuela Dănilă.

Tot ea mai spune că dacă indexul este mai mic decât cota de piaţă este vorba de mărci care se bucură de factori de piaţă favorabili (ca distribuţie extinsă, preţ accesibil), ce susţin vânzarea, chiar dacă aprecierea mărcii e mai redusă. „Se impune în astfel de cazuri mai degrabă o strategie defensivă. Pentru a-şi proteja cota de piaţă, marca trebuie în primul rând să îşi securizeze grupul de consumatori, căutând să reiniţieze dialogul cu aceştia şi să le recâştige aprecierea“, afirmă Dănilă. Capitalul emoţional al unui brand este extrem de important şi poate deveni un avantaj competitiv esenţial, mai ales într-un context economic precum cel actual. În categoria dulciurilor, top 10 este format dintr-un amalgam ce include tablete, batoane, praline şi cremă tartinabilă, până la prăjituri şi gumă de mestecat, ceea ce, în opinia Manuelei Dănilă confirmă hedonismul românilor şi deschiderea lor către o plajă largă de subcategorii în acest segment.

La fel ca în fiecare an, Milka este ocupanta detaşată a primei poziţii; ingredientul cheie în povestea sa este inovaţia cu care îşi surprinde consumatorii, arată studiul. Diversitatea şi creativitatea portofoliului fac experienţa mai mult decât un simplu moment de consum. Celelalte două ocupante ale podiumului, Snickers şi Kinder, se apropie mai mult ca în alţi ani de inimile românilor. Snickers atrage mai mult bărbaţii şi persoanele de peste 35 ani, în timp ce Kinder este mai degrabă pe placul tinerilor şi femeilor.

Categoria snacksurilor sărate este relativ nouă în topul Emotional Branding, fiind monitorizată pe parcursul ultimelor două valuri. Clasamentul este condus de chipsuri, Lay’s şi Chio cresc fiecare câte două poziţii în clasament şi ajung acum ocupantele primelor locuri de pe podium. Lay’s îşi câştigă fanii prin dinamism şi prin reclame memorabile, făcându-i pe consumatori curioşi ce ar putea Lay’s să mai facă sau să mai spună. Chio este apreciat pentru inovaţii şi reuşeşte să îşi creeze un segment de public loial, menţinând astfel destul de strânsă lupta cu rivalii de la Lay’s. Din rândul chipsurilor, în top 10 se află şi marca Pringles, care primeşte în principal susţinerea tinerilor de 16-24 ani, atraşi de personalitatea mărcii. Toortitzi, marcă nou introdusă în clasament, ajunge direct pe pozitia a şasea; „inovaţia îi oferă unicitate şi întâietate în alegere, asociindu-se în principal cu legea preferinţei («Chiar dacă pot să aleg între mai multe mărci, o prefer pe aceasta»)“, spune reprezentanta 360insights.

Categoria produselor alimentare apare drept cea mai dinamică, cu multe răsturnări de situaţie. Singura evoluţie constantă din top 10 îi aparţine liderului; Hochland menţine prima poziţie pentru cel de-al treilea val consecutiv, susţinută îndeosebi de familiile cu copii. Dr. Oetker este situată pe poziţia secundă, urcând trei trepte în clasament faţă de valul anterior al studiului, iar susţinerea sa provine îndeosebi din rândul femeilor.

 

Paginatie:

fii la curent cu cele mai noi analize de business

Urmareste BM pe Facebook

http://www.businessmagazin.ro/analize/care-sunt-marcile-cele-mai-apreciate-de-romani-15211778
15211778
comments powered by Disqus
Când se termină apa Când se termină apa

Circa un milion de oameni mor, anual, din cauza utilizării apei infestate sau a lipsei acesteia şi 844 de milioane de persoane nu au acces la apă potabilă, deşi 70% din suprafaţa Planetei Albastre este acoperită de apă. Problemele legate de penuria de apă la nivel global nu mai reprezintă o chestiune ipotetică, ci o realitate concretă.

vezi continuarea
ZF.ro
BREAKING: Unul dintre cei mai CUNOSCUŢI oameni de afaceri a MURIT. Orice român are cel puţin un produs făcut de el BREAKING: Unul dintre cei mai CUNOSCUŢI oameni de afaceri a MURIT. Orice român are cel puţin un produs făcut de el
ONE.ro
Iulia Albu, despre nunta regală: "Moartea clinică a modei!". Cine a fost criticată dur Iulia Albu, despre nunta regală: "Moartea clinică a modei!". Cine a fost criticată dur
Femeia zilei nu e Meghan Markle! E româncă şi i-a fermecat pe americani
Cât impozit plăteşte Simona Halep, pe an, pentru maşinile de lux deţinute. Suma este incredibilă
Descopera.ro
Pe Pământ există EXTRATEREŞTRI care trăiesc printre oameni. Dovezile aduse de savanţi provoacă o CONTTROVERSĂ de proporţii. ''Nu este nimic metaforic aici, au fost aduşi!''. Cum arată aceştia - FOTO Pe Pământ există EXTRATEREŞTRI care trăiesc printre oameni. Dovezile aduse de savanţi provoacă o CONTTROVERSĂ de proporţii. ''Nu este nimic metaforic aici, au fost aduşi!''. Cum arată aceştia - FOTO
Descoperire de talie MONDIALĂ la marginea unui râu din România. Elucidează o parte ASCUNSĂ din istoria noastră. ''SURPRIZA cea mai mare a venit când am ...'' - FOTO
MISTERUL prăbuşirii avionului MH370 al Malaysia Airlines, ELUCIDAT în sfârşit după patru ani. De vină a fost pilotul. ''I-a UCIS!''
Go4it.ro
Descoperire BIZARĂ făcută recent de astronomi la marginea sistemului nostru solar, dincolo de Neptun! Dacă se dovedeşte a fi reală, va schimba tot ce ştim. „Ar fi o descoperire de o importanţă ştiinţifică fără pereche!” Descoperire BIZARĂ făcută recent de astronomi la marginea sistemului nostru solar, dincolo de Neptun! Dacă se dovedeşte a fi reală, va schimba tot ce ştim. „Ar fi o descoperire de o importanţă ştiinţifică fără pereche!”
Cel mai mare jucător de pe piaţa de smartphone-uri din Africa este o companie de care majoritatea europenilor nu au auzit, probabil, niciodată
Regizorul filmului „Alien” vorbeşte despre o discuţie ŞOCANTĂ pe care a avut-o cu un expert NASA despre extretereştri. „Ne vor elimina în trei secunde. Pregăteşte-te să fugi!”
Csid.ro
Cea mai bună dietă din toate punctele de vedere in 2018 Cea mai bună dietă din toate punctele de vedere in 2018
Dieta Eco-Atkins te ajută să slăbeşti, inclusiv dacă eşti vegetarian
Dieta Nutritarian: slăbeşti şi îţi prelungeşti viaţa

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax Group.