Proprietarii de malluri şi CBRE cer redeschiderea de urgenţă a centrelor comerciale mari: Numai la nivelul încasărilor, pierderile sunt de aproximativ 750 mil.euro pentru operatorii economici, iar 89.000 de angajaţi sunt afectaţi direct sau indirect

Autor: Roxana Rosu Postat la 25 mai 2020 120 afişări

Nouă proprietari de malluri din Bucureşti şi 24 din oraşe regionale, alături de compania de consultanţă imobiliară CBRE, cer Guvernului redeschiderea de urgenţă a centrelor comerciale de mari dimensiuni, estimând că pierderile acumulate de firme se ridică la circa 750 milioane de euro şi 89.000 de angajaţi sunt afectaţi direct sau indirect.

Proprietarii de malluri şi CBRE cer redeschiderea de urgenţă a centrelor comerciale mari: Numai la nivelul încasărilor, pierderile sunt de aproximativ 750 mil.euro pentru operatorii economici, iar 89.000 de angajaţi sunt afectaţi direct sau indirect

Nouă proprietari de malluri din Bucureşti şi 24 din oraşe regionale, alături de compania de consultanţă imobiliară CBRE, cer Guvernului redeschiderea de urgenţă a centrelor comerciale de mari dimensiuni, estimând că pierderile acumulate de firme se ridică la circa 750 milioane de euro şi 89.000 de angajaţi sunt afectaţi direct sau indirect.

Conform proiectului de lege elaborat de Guvern privind măsurile luate pe durata stării de alertă, pot fi deschise doar centrele comerciale de mici dimensiuni, cu suprafeţe de sub 15.000 de metri pătraţi.

„Numai la nivelul încasărilor, aceste măsuri au atras deja pierderi de aproximativ 750 de milioane de euro pentru operatorii economici afectaţi. Pe plan social, estimam că aproximativ 89.000 de angajaţi sunt afectaţi direct sau indirect având contractele de muncă suspendate. Numărul total al persoanelor afectate este însă mult mai mare având în vedere că au fost impactate toate celelalte activităţi aferente operaţiunilor comercianţilor afectaţi, de la producţie, distribuţie, operaţiuni auxiliare, furnizori, contractori, finanţatori etc”, explică Luiza Moraru, Head of Property Management, CEE, CBRE.

Scrisoarea deschisă adresată Guvernului a fost iniţiată de CBRE şi semnată de companiile Arena City Center, Băneasa Development, Ceetrus Romania, CPI, Immofinanz România, Iulius Grup, NEPI Rockcastle, ParkLake Shopping Center şi Veranda Asset Management, care deţin în România în total un număr de 52 proiecte cu peste 4.600 de magazine.

CBRE şi proprietarii de centre comerciale care au semnat scrisoarea adresată Guvernului solicită analizare şi dispunerea cât mai curând posibil a reluării activităţilor de comercializare desfăşurate şi în cadrul centrelor comerciale de mari dimensiuni, unde activităţile sunt preponderent suspendate de aproape două luni şi există riscul major ca această situaţie să atragă o criză economică prelungită.  .

Măsurile de suspendare a activităţilor de comercializare din cadrul centrelor comerciale afectează aproximativ 3,7 milioane de metri pătraţi  de spaţiu construit din România, potrivit estimărilor CBRE.

Reprezentanţii CBRE şi ai celor opt proprietari de centre comerciale care au semnat scrisoarea deschisă adresată Guvernului României atrag atenţia că există un risc real ca unele afaceri să nu se mai poată redresa financiar ca urmare a acestei situaţii, ceea ce va atrage consecinţa ca un mare număr de oameni vor fi în cele din urmă concediaţi.

„În cursul ultimelor săptămâni, celelalte ţări din Centrul şi Estul Europei, cu rate de infecţie similare sau chiar mai mari, precum Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, Bulgaria, Serbia şi  Slovacia, au dispus deja reluarea activităţilor de comercializare din cadrul centrelor comerciale. Credem că este foarte important ca şi România să dea un semnal pozitiv şi optimist investitorilor externi în acest sens”, a completat Luiza Moraru.

Proprietarii de centre sunt deschişi să colaboreze activ cu autorităţile pentru a identifica împreună soluţii adecvate de prevenţie, arătându-se pregătiţi să implementeze aceste măsuri cu deplin profesionalism, astfel încât spaţiile vor răspunde tuturor cerinţelor din punct de vedere sanitar.

CBRE menţionează că pe toată această perioadă, proprietarii centrelor comerciale au depus eforturi extinse şi au implementat măsuri active de prevenire şi limitare a răspândirii Covid-19 dispunând măsuri precum dezinfecţii suplimentare, măsuri de conştientizare a riscurilor, distanţare socială, punere la dispoziţie de dezinfectanţi, creşterea aportului de aer proaspăt în clădiri, nebulizarea instalaţiilor de climatizare etc.

Totodată, CBRE  subliniază că impactul reluării activităţilor desfăşurate în cadrul centrelor comerciale nu va putea fi, în niciun caz, unul imediat. Va mai fi nevoie de o bună perioadă de timp până când activităţile îşi vor intra în normalitate. Prin urmare, cu cât se va întârzia mai mult reluarea acestor activităţi de comercializare cu atât impactul economic şi social menţionat se va acutiza cu posibile consecinţe iremediabile.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.