Primul scuter inteligent din lume este dezvoltat de patru români. Este electric şi atinge o viteză de 25 km/h - FOTO

Autor: Florin Casota Postat la 10 noiembrie 2015 6832 afişări

Primul scuter inteligent din lume vine din românia şi vrea să intre în lupta pentru câştigarea unei porţii din piaţa globală a vehiculelor electrice.

Primul scuter inteligent din lume este dezvoltat de patru români. Este electric şi atinge o viteză de 25 km/h - FOTO

Avem telefoane, televizoare şi fel de fel de lucruri inteligente. A venit şi rândul scuterului inteligent, care a fost dezvoltat de patru antreprenori români. Rolley Scooterson este un kick scooter electric, o combinaţie între un scuter şi o trotinetă, cu un design actual, o autonomie de 50 de kilometri şi care poate atinge o viteză de 25 de kilometri pe oră.

Înainte să daţi fuga pe net şi să deveniţi posesori de scuter electric, trebuie să ştiţi că Scooterson este încă în faza de prototip, iar preţul nu este fix. „Încă nu putem avansa un preţ, deoarece acesta depinde de cerere. Dacă am produce 10.000 de unităţi pe an, produsul poate să coste cu 50% mai puţin decât dacă am produce 1.000“, spune Mihnea de Vries, creatorul Scooterson. Prima serie, limitată, se va vinde cu un preţ de 3.790 de euro plus TVA, iar produsul are deja o listă de aşteptare care a depăşit 400 de persoane.

Ideea pentru Scooterson a apărut în 2012, după ce Mihnea de Vries lucrase la un octocopter (o dronă cu opt elice) pentru filmări aeriene. Proiectul se numea KopterX, dar a fost abandonat când în 2012 FAA (Administraţia Aviatică Federală americană) a interzis în Statele Unite zborul cu multicoptere în scop comercial. „Am considerat că piaţa a devenit prea mică şi am renunţat la proiect. Într-o zi, privind unul din motoarele de 300 W ale octocopterului, care nu erau mai mari decât ceaşca de cafea care stătea alături, m-am gândit: Motorul ăsta are destulă putere să împingă o trotinetă şi să încapă în roata ei“, povesteşte De Vries. La nici patru ani distanţă de momentul Evrika al lui Mihnea de Vries, scuterul-trotinetă este pregătit pentru stradă.

Alături de Flavius Bălaj, Ionuţ Predescu şi George Poenaru, Mihnea de Vries a dezvoltat ceea ce ei numesc primul scooter inteligent din lume (termenul englezesc scooter se traduce în română ca scuter şi trotinetă, produsul fiind o fuziune între cele două), care se poate conecta la cloud prin intermediul unui smartphone şi al unei aplicaţii mobile. Datele adunate în cloud se transformă într-un profil personal, iar scuterul va merge ulterior după preferinţele utilizatorului, fără alte setări. Scuterul se conectează la telefon sau la smartwatch pentru afişarea vitezei, autonomia bateriei şi alte statistici legate de trafic. Datorită conexiunii prin cloud se pot utiliza mai multe coduri de acces, astfel un vehicul poate fi condus de mai multe persoane. Scooterson dispune şi de un dispozitiv antifurt: dacă scuterul este mişcat după ce a fost parcat, roţile se blochează şi este activată o alarmă. În plus, există şi opţiunea de a urmări locaţia vehicului prin GPS. Scooterson poate fi realizat la comandă în funcţie de fizionomia şi de cerinţele clientului şi se poate încărca la o priză standard (bateria se încarcă complet în aproape 3 ore şi poate fi schimbată, exact ca bateria unui telefon).

„Este primul şi singurul scuter din lume cu o funcţie inteligentă software/hardware care permite a fi condus fără a se folosi mâner de acceleraţie sau schimbător de viteze. Acest control inteligent al vitezei înţelege viteza dorită, analizând mişcările corpului utilizatorului. Mai exact, se ia startul ca pe o trotinetă obişnuită, iar sistemul de control va detecta mişcările utilizatorului: la prima împingere de picior a utilizatorului – vehiculul intră în prima treaptă de viteză; la a doua împingere – intră în treapta a doua, apoi utilizatorul trebuie doar să se aşeze pentru treapta a treia“, explică De Vries. În cazul în care şoferul nu are la el smartphone-ul, scuterul funcţionează şi fără a fi conectat la telefon, dar în acest caz nu mai sunt disponibile funcţiile inteligente, potrivit lui Mihnea de Vries. 

Scooterson este pus în mişcare de unul sau două motoare electrice de 250 W (unul pe spate sau câte unul pe fiecare roată), cuplul maxim fiind de 60 Nm. Bateria de 11 Ah oferă o autonomie de aproximativ 50 km, în vreme ce viteza maximă este limitată la 25 km/h. Viteza poate fi mărită la cererea clientului, dacă legislaţia din ţara unde va fi folosit permite asta. În ceea ce priveşte siguranţa, scuterul are un sistem de frânare convenţional.

Produsul se află încă în fază de prototip. Deşi adresa de pe site‑ul de prezentare este din Londra, produsul fiind astfel marketat ca britanic, antreprenorii ar vrea ca cel puţin o parte din piese să fie produse în România. „Vom produce în România, într-o fabrică proprie, şasiul şi componentele din materiale compozite, mai exact aripile şi carenele. Motorizarea va fi produsă de Heinzmann, dezvoltator de motoare electrice. Asamblarea se va face la început în România şi Anglia şi, probabil mai târziu, în Statele Unite şi Germania, acestea fiind şi pieţele vizate de noi pentru dezvoltare“, descrie De Vries planurile companiei, care a evitat orice legătură cu piaţa din China, chiar dacă este mai ieftină, pentru a nu afecta poziţionarea premium a produsului. Totuşi, De Vries nu exclude „să avem unele componente fabricate acolo“. 

Dacă în România 400 de persoane şi-au exprimat dorinţa de a cumpăra Scooterson, compania nu poate estima încă o cifră legată de vânzări. Ce ştiu acum antreprenorii este că vor să vândă un produs care să intre pe piaţa vehiculelor electrice („Targetul global e greu de estimat, dar ştim că nişa de vehicule electrice e de ordinul miliardelor de euro anual“) şi care are ca ţintă oamenii cu venituri ridicate: „Rolley Scooterson, cu designul său elegant şi cu un preţ de 3.790 de euro, este destinat oamenilor cu venituri ridicate. Este vorba de un public privat, în principal tineri profesionişti cu înaltă calificare şi mă gândesc la cei din domeniile creative şi IT, care locuiesc în zonele metropolitane centrale, care investesc în stilul lor de viaţă personal, au o viaţă socială activă şi urmăresc un stil de viaţă ecologic“, explică de Vries. Însă acesta nu este singura piaţă pe care o ţintesc dezvoltatorii Scooterson, care se gândesc şi la „clienţii corporativi cu proprietăţi mari şi distanţe lungi de parcurs pentru angajaţi, agenţi de securitate sau clienţi, care folosesc în prezent Segway sau biciclete“.

Suma investită în proiect este confidenţială „pentru că dezvăluirea acesteia ar putea dăuna negocierilor cu un viitor potenţial investitor“. Mihnea De Vries spune că se gândesc la o finanţare, dar încă nu o caută activ: „Fiind un start-up, e destul de greu să facem o evaluare realistă atât pentru noi, cât şi pentru potenţiali investitori. De aceea ne gândim la o variantă prin «convertible equity», un tip de finanţare destinat acoperirii perioadei până la următoarea rundă. Vom încerca să obţinem o finanţare de circa 200.000 euro, prin ofertă de «convertible equity» potenţialilor investitori, business angels sau instituţionali, atât din România, cât şi din Anglia“. Cât despre accesul într-un accelerator, Mihnea de Vries nu spune nu, însă doar în cazul în care sunt acceptaţi într-unul de top cum ar fi Y Combinator, Techstars sau 500 Startups. Va fi interesant să urmărim evoluţia Rolley Scooterson, care, dacă ar fi marketat ca produs românesc, ar putea deveni în viitor la fel de emblematic pentru România cum este Vespa pentru Italia.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/primul-scuter-inteligent-din-lume-este-dezvoltat-de-patru-romani-este-electric-si-atinge-o-viteza-de-25-km-h-foto-14879928
14879928
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.