De la IT la management: poate CIO-ul să devină următorul CEO?
Digitalizarea nu mai este un proiect secundar, ci fundamentul pe care se construieşte viitorul unei companii. Pandemia, explozia tehnologiilor de inteligenţă artificială şi pieţele în continuă transformare au accelerat schimbarea. În această ecuaţie, Chief Information Officer-ul (CIO) nu mai este doar gardianul sistemelor IT, ci un posibil succesor direct al CEO-ului.Şi totuşi, în multe organizaţii, rolul CIO-ului este încă înţeles greşit sau subevaluat – o incongruenţă care poate deveni o vulnerabilitate strategică.
În trecut, CIO-ul era perceput ca şeful de la IT, cel care spunea «nu se poate». Astăzi, el este motorul transformării şi al valorii create în companie”, afirmă Oliver Strasser, chief operating officer al WU Executive Academy, care organizează în România programul Bucharest Executive MBA.
Cum a evoluat rolul CIO-ului
Rolul CIO-ului modern s-a mutat în centrul businessului. „Este adevăratul mijlocaş al creaţiei: fără el, niciun alt departament nu poate performa pe deplin”, subliniază Martin Giesswein, expert în digitalizare şi directorul programului AI Transforming Business. „CIO-ul influenţează direct profitabilitatea şi rezilienţa unei companii”, explică Strasser.
În realitatea de astăzi, prezenţa sa la masa deciziilor nu mai este opţională – este esenţială. CEO-ul se bazează tot mai mult pe expertiza CIO-ului pentru a contura strategii de viitor şi a implementa transformări complexe. În lipsa unei viziuni tehnologice clare, planurile ambiţioase rămân doar pe hârtie. CFO-ul, confruntat cu presiunea raportărilor rapide şi a analizei datelor în timp real, are nevoie de o infrastructură digitală solidă – un domeniu care cade în responsabilitatea directă a CIO-ului. Astfel, departamentul financiar nu mai funcţionează izolat, ci în parteneriat cu tehnologia. Departamentul de HR colaborează cu CIO-ul pentru a susţine dezvoltarea organizaţională, prin platforme moderne de învăţare, traininguri digitale şi iniţiative de upskilling. Fără sprijinul IT, adaptarea forţei de muncă la noile cerinţe devine imposibilă. Marketingul şi vânzările depind de IT pentru a crea experienţe digitale relevante, personalizate şi fluide pentru clienţi. De la campanii automate până la analiza comportamentului utilizatorilor, tehnologia este motorul din spatele fiecărei interacţiuni de succes. Producţia şi logistica se digitalizează accelerat. Platformele inteligente, automatizările şi analiza predictivă optimizează lanţurile de aprovizionare şi capacitatea de reacţie la schimbări. Toate acestea funcţionează doar dacă CIO-ul coordonează arhitectura tehnologică din spate.
Lecţia giganţilor tehnologici
Amazon, Google sau Microsoft nu au ajuns lideri globali doar prin produse, ci pentru că au construit modele de business bazate pe infrastructuri IT gândite de la zero pentru performanţă. Amazon Web Services, născut din optimizarea proceselor interne, a devenit unul dintre cele mai profitabile segmente ale companiei. De aici, lecţia clară pentru CIO din companii tradiţionale: rolul lor nu este să întreţină sisteme complicate şi dependente de furnizori, ci să creeze infrastructuri care generează agilitate şi valoare.
Competenţele CIO-ului de mâine
Un CIO modern nu mai este doar un expert tehnic, ci un lider complet. „Participanţii la programele noastre de educaţie executivă spun că au nevoie să-şi dezvolte în primul rând competenţe de strategie, management, înţelegere a nevoilor clienţilor, ESG şi, bineînţeles, AI”, explică Giesswein. WU Executive Academy răspunde acestor nevoi prin programe precum Executive MBA Digital Transformation & Data Science sau cursul intensiv AI Transforming Business, care pregătesc manageri capabili să combine expertiza digitală cu leadershipul strategic. „Nu e vorba doar de know-how tehnologic, ci de capacitatea de a-l conecta cu deciziile de business şi cu o viziune pe termen lung”, completează Strasser.
CIO şi CEO: rivalitate sau parteneriat?
Într-o lume unde digitalizarea este condiţie de supravieţuire, CIO-ul devine un partener indispensabil CEO-ului. „Un CEO inteligent nu se teme de un CIO puternic, ci îl vede ca pe un aliat strategic. Împreună, pot construi o echipă executivă mai solidă, mai agilă şi pregătită pentru viitor”, spune Giesswein. CIO-ul de astăzi nu mai este un simplu administrator de sisteme. Este arhitectul digital al organizaţiei, orchestratorul schimbării şi, adesea, vocea care dictează direcţia viitoare. Poate nu va purta imediat titulatura de CEO. Dar, fără el, niciun CEO nu mai poate conduce o companie competitivă într-o lume definită de date, AI şi transformare continuă.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













