Sfaturi de top. Ce lecţii de carieră (şi nu numai) au liderii din România pentru managerii aflaţi la început de parcurs profesional?

Autor: Ioana Matei Postat la 22 august 2023 526 afişări

Încă din martie 2010, de când a avut loc prima ediţie a evenimentului MEET THE CEO, ne-am propus să îi întrebăm pe executivii aflaţi la masa de discuţie care au fost principiile după care s-au ghidat în carieră şi care i-au adus în punctul de a conduce cele mai importante companii din România. Fiindcă un sfat bun există doar dacă este dat mai departe. Cei mai mulţi dintre ei au fost generoşi şi nu s-au limitat la carieră, scopul, atât al nostru, cât şi al lor, fiind să oferim UN mic ghid de leadership pentru generaţiile care vin din urmă. Vrem să reunim cândva toate aceste sfaturi într-o carte, însă până atunci, vă reamintim principiile după care s-au ghidat cei mai recenţi invitaţi ai evenimentului nostru, pe care îl vom organiza din nou începând cu toamna aceasta.

Kuldeep Kaushik

CEO, NN România

1. Faceţi-vă prieteni şi alegeţi-i cu înţelepciune.

Investiţi în asta - am avut prieteni în şcoală care aproape au fost motivul pentru care am continuat să studiez şi să îmi aduc mie însumi provocări. În India, să ajungi la o şcoală de inginerie este unul dintre lucrurile greu de realizat, iar datorită prietenilor avuţi acolo am continuat - prietenii din inginerie sunt şi cei care m-au făcut să îmi doresc să merg la o şcoală de business.

2. Nu fiţi mediocri.

Alegeţi-vă cel puţin un lucru pe care ştiţi că îl puteţi face mai bine decât ceilalţi. Provocaţi-vă, aveţi încredere în puterile voastre şi veţi reuşi.

3. Fiţi curioşi.

Într-una dintre discuţiile Ted Talks pe care le-am urmărit, un speaker povestea că era într-o clasă cu copii de 5 ani, el spunea câte ceva, iar copiii desenau diferite lucruri. La un moment dat s-a dus la o fetiţă şi a întrebat-o ce desenează, iar ea a răspuns că îl desenează pe Dumnezeu. „Nu l-ai văzut niciodată pe Dumnezeu, de unde ştii cum arată?” Iar ea a spus: „Vei şti într-un minut”. Rămâi curios, asta te va diferenţia poate de roboţii care ar putea să preia lumea.

4. Faceţi sport.

Cred că asta este o modalitate prin care să înveţi multe lucruri, dar şi să continui să te ridici şi să fii înapoi pe picioarele tale când e nevoie.

5. Există o vorbă în hindi: „Dacă obţii ceea ce îţi doreşti, asta este bine, dar dacă nu obţii ceea ce vrei, este şi mai bine”.

Cred că sfatul pe care l-aş deduce de aici este să ai răbdare fiindcă lucrurile vor funcţiona în favoarea ta. Nu pierde răbdarea şi perseverenţa.

6. Asumaţi-vă  riscuri.

Le-am spus şi colegilor mei într-o prezentare – „No guts, no glory” - asumă-ţi riscuri.

7. Fiţi recunoscători.

Cred că nu ne luăm suficient timp ca să ne bucurăm de ceea ce avem, aşa că faceţi asta.

8. Ascultaţi mai mult şi absorbiţi informaţiile.

După cum a spus Buddha cândva – „Dacă gura ta e deschisă, înseamnă că nu înveţi”. Ascultaţi mai mult şi învăţaţi - din cauza ritmului, a vitezei, uităm să încetinim şi să ascultăm.

9. Găsiţi mentori în diferite aspecte ale vieţii voastre şi cereţi ajutor.

10. Nu luaţi eşecurile prea în serios, viaţa are mult mai multe lucruri de oferit.

Tatăl meu voia să fiu în armată - am trecut printr-un proces de selecţie de patru zile în care am eşuat, iar privind retrospectiv, mi-am spus: „Poţi să eşuezi, dar nu fi un eşec”.

„Dacă obţii ceea ce îţi doreşti, asta este bine, dar dacă nu obţii ceea ce vrei, este şi mai bine”.

Carte de vizită:

1. Kuldeep Kaushik este CEO al NN, liderul pieţei de asigurări de viaţă şi pensii private din România;

2. El a acumulat peste 20 de ani de experienţă internaţională în strategie corporate şi de business, management al schimbării, excelenţă operaţională, transformare digitală şi dezvoltare a experienţei clienţilor, cu impact în peste 20 de ţări din Asia, Europa, Orientul Mijlociu, Africa, SUA şi America Latină;

3. Şi-a început cariera ca analist de business la Infosys, în ianuarie 2001 şi a lucrat atât în Regatul Unit, cât şi în Bangalore;

4. Între 2004 şi 2008 a lucrat pentru Perot Systems (Dell Technologies), atât în India, cât şi Statele Unite;

5. În asigurări a intrat în iunie 2010, în rolul de CoS al Axa Global Life and Savings, de unde a evoluat în roluri multiple, cel mai recent fiind cel de chief operaţional, customer & transformation officer – Axa International & New Market (INM);

6. S-a alăturat grupului NN odată cu numirea în rolul actual, în noiembrie 2021;

7. Şi-a luat licenţa în inginerie metalurgică la National Institute of Technology Durgapur (1996-2000) şi a urmat şi un MBA în finanţe şi strategie la HEC Paris (ianuarie 2009 - iunie 2010).

Mircea Scăunaşu

Director general, Philip Morris România

1. Să facă un job de care sunt pasionaţi.

2. Să încerce să anticipeze - să nu intre într-un job pentru ce e la modă acum, ci pentru ce ar putea ajunge în viitor.

3. Networkingul este foarte important, la fel de important ca skillurile.

4. Să aibă o mentalitate de creştere - să nu se bazeze doar pe calităţile lor, ci mai ales pe muncă.

5. Este foarte important să aibă un hobby.

6. Nu cred că există work-life balance, ci momente în care trebuie să îţi stabileşti foarte bine priorităţile ca să le poţi duce pe amândouă.

7. Să nu aleagă jobul pentru bani, ci pentru abilităţile pe care le ai, fiindcă banii vin după aceea.

8. Life-long learning – este important să înveţe toată viaţa.

9. Tot timpul trebuie să ai scopul final în minte, pot fi drumuri diferite spre acesta, dar trebuie să ştii unde vrei să ajungi.

10. O să fie set-backuri (deraieri de la plan - n.red.), dar e mai important cum administrează cineva succesul decât eşecurile - în orice succes există o sămânţă a eşecului, când ni se urcă la cap.

Networkingul este foarte important, la fel de important ca skillurile

Carte de vizită:

1. Mircea Scăunaşu a preluat mandatul de conducere a Philip Morris România pe 1 martie 2023, fiind primul român care va conduce echipa companiei de pe piaţa locală din funcţia de director general;

2. Anterior, a fost  global head commercial operations la Philip Morris International Duty Free;

3. Cu o experienţă în business de peste 26 de ani şi 18 ani în Philip Morris International, Mircea Scăunaşu şi-a început cariera în Philip Morris România în anul 2004, iar ulterior a preluat poziţia de manager sales strategy, Philip Morris Asia-Pacific. În 2017, în calitate de director de vânzări, a avut o contribuţie semnificativă la lansarea şi comercializarea cu succes a IQOS pe piaţa din Polonia;

4. Deţine o diplomă în administrarea afacerilor (MBA) de la Universitatea din Ottawa şi o diplomă în Transition to Business Leadership de la Institutul Internaţional de Dezvoltare a Managementului (IMD) din Elveţia;

5. Philip Morris România este unul dintre cei mai dinamici angajatori de pe piaţa locală şi printre cei mai mari; compania este prezentă pe piaţa locală de aproximativ 30 de ani şi în prezent operează prin două entităţi – Philip Morris Trading, divizia comercială, şi Philip Morris România, divizia de producţie (fabrica din Otopeni).

Oana Ijdelea

managing partner, Ijdelea şi Asociaţii

1. Cred că cel mai important este să înţeleagă că împlinirea şi succesul înseamnă, dincolo de aparenţe, lucruri diferite pentru fiecare dintre noi. Să încerce să se cunoască mai bine de tineri, deoarece acest lucru va uşura atât stabilirea obiectivelor în viaţă, cât şi concentrarea şi susţinerea eforturilor către atingerea lor.

2. Să accepte că munca este inevitabilă şi esenţială pentru succes. Pentru lucrurile pe care ţi le doreşti în viaţă trebuie să munceşti, nu primeşti nimic în mod gratuit (chiar dacă poate din exterior aşa pare uneori) şi nu rămâne nimic la tine dacă nu ştii să ţii şi să ai grijă de ce ai.

3. Să cunoască diferenţa dintre determinare şi încrâncenare şi să fugă de cea din urmă pentru că urâţeşte sufletul şi usucă mintea.

4. Să aibă răbdare, mai ales cu ei, şi încredere că lucrurile se aşază singure.

5. Să nu alerge în căutarea unui loc perfect, care nu va exista niciodată, ci să contribuie la perfecţionarea unui loc imperfect cu care simt că împart concepţii şi valori comune. Nu în ultimul rând, să folosească protecţie solară, aşa cum spune Baz Luhrmann într-un cântec celebru!

Carte de vizită:

1. Este avocat specializat în energie şi M&A;

2. A absolvit facultatea de drept a universităţii Nicolae Titulescu din Bucureşti;

3. Până acum, a acumulat peste 15 ani de antreprenoriat în avocatură, dar a practicat antreprenoriatul şi în perioada facultăţii, când a deschis un magazin cu haine bărbăteşti pe Calea Victoriei.

Julien Munch

CEO, Carrefour România

1. Crede în tine!

2. Dă tot ce e mai bun din tine!

3. Rămâi curios toată viaţa!

4. Bucură-te de fiecare moment!

5. Fii ambiţios şi altruist în acelaşi timp!

6. Acceptă micile eşecuri!

7. Asumă-ţi riscuri!

8. Caută oportunităţi de a învăţa în mod continuu!

9. Învaţă să spui „nu”!

10. Fii integru şi nu te abate de la valorile tale!

Caută oportunităţi de a învăţa în mod continuu!

Carte de vizită:

1. Julien Munch s-a alăturat grupului Carrefour la începutul anului 2021;

2. Executivul şi-a început cariera în 2000, ca ofiţer în cadrul Forţelor Aeriene Franceze, fiind activ în Franţa, cu misiuni internaţionale;

3. Are experienţă şi în sectorul financiar public, între 2013 şi 2017 lucrând la Inspectoratul General al Finanţelor din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor din Franţa. În această perioadă a colaborat şi cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi a fost membru în boardul companiei Aeroportul Martinique;

4. El a făcut mutarea către sectorul de retail în 2017, când s-a alăturat companiei Fnac-Darty Group în calitate de director de magazin în Montparnasse. După doar doi ani, a preluat rolul de director reţea Fnac Paris, iar mai târziu s-a alăturat companiei Carrefour.

Voicu Oprean

CEO şi fondator, AROBS Transilvania Software

1. Alege-ţi partenerii cu atenţie – trebuie să fii pe aceeaşi lungime de undă cu partenerul de business şi dacă nu funcţionează să renunţaţi la colaborare.

2. Fail fast, fail forward – orice şut în fund e un pas sau doi în faţă, important este să nu cazi sau să te ridici repede.

3. Să fii precaut, dar să ştii ce pierzi – dacă eşti precaut şi nu îţi urmezi planul evident rişti să pierzi ceva în acel moment.

4. Să fii atent la schimbările tehnologice – pentru că suntem în IT şi lucrurile se schimbă extraordinar de repede.

5. Învaţă, învaţă, învaţă! – atât în cadru structurat, cât şi nestructurat. Beneficiaţi de tot ce oferă compania în zona de învăţare.

6. Pay it forward – dacă ai primit ceva, dă mai departe în momentul în care poţi.

7. Walk what you talk – partea asta de integritate cred că este foarte importantă, apropo de echipa cu care lucrezi şi abilitatea de a implementa decizii.

8. People first, customer second – aplicăm asta de cinci ani, oamenii sunt mai importanţi decât proiectele şi am validat acest model inclusiv cu clienţii.

9. Crezi în feelingul tău legat de oameni – dacă ai un anumit sentiment legat de un om cu care colaborezi mergi în continuare cu el, fie că renunţi la colaborări sau construieşti mai departe.

10. Question everything, inclusiv ce spun eu.

Învaţă, învaţă, învaţă! – atât în cadru structurat, cât şi nestructurat. Beneficiaţi de tot ce oferă compania în zona de învăţare

Carte de vizită:

1. Voicu Oprean este CEO, preşedinte al Consiliului de Administraţie şi acţionar majoritar (63,3%) al grupului AROBS, format din societatea-mamă AROBS Transilvania Software şi mai multe subsidiare, dintre care unele achiziţionate în ultimii ani;

2. AROBS produce software pentru companii din diverse industrii încă din 1998, când a fost înfiinţată în Cluj-Napoca de către Oprean;

3. În materialele BUSINESS Magazin, l-am descris drept „întruchiparea visului românesc în industria de IT”, întrucât el dezvoltă accelerat o companie antreprenorială care se bate de la egal la egal cu marile companii multinaţionale – ajungând chiar să achiziţioneze câteva dintre acestea.

Victor Gânsac

cofondator şi managing director, Safetech Innovations

1. Să muncească.

2. Să fie deschişi să înveţe cât mai mult.

3. Să fie perseverenţi în ceea ce fac.

4. Să aibă răbdare.

5. Să fie conştienţi în permanenţă că de cele mai multe ori succesul depinde doar de ei.

6. Să vorbească atunci când se simt nedreptăţiţi.

7. Să ceară ajutor atunci când au nevoie.

8. Să aibă iniţiativă.

9. Să se concentreze pe acumularea de cunoştinţe, deoarece timpul le va aduce şi satisfacţiile financiare.

10. Să îşi vadă de drum indiferent de obstacolele pe care le vor avea de înfruntat.

Carte de vizită:

1. Este licenţiat în ştiinţa sistemelor de calcul în cadrul Facultăţii de Automatică şi Calculatoare a Universităţii Politehnica din Bucureşti (promoţia 2002);

2. Primul job propriu-zis l-a avut în anul al II-lea de facultate, în cadrul grupului NCH, unde spune că a avut oportunitatea să înveţe ce înseamnă informatica şi să acumuleze cunoştinţe în multe domenii ale tehnologiei informaţiei;

3. După absolvire s-a angajat la Raiffeisen Bank, unde a deţinut mai multe funcţii: administrator reţea, coordonator strategie şi planificare securitate în cadrul departamentului de management al securităţii, manager departament Managementul securităţii din cadrul Direcţiei de securitate bancară;

4.  Ulterior, a renunţat la statutul de angajat pentru a deveni antreprenor, lansând, în 2011, businessul Safetech Innovations, alături de Paul Rusu;

5. Şi-a descoperit pasiunea pentru informatică în şcoala generală, după ce, în copilărie, îşi dorise să devină militar.

Paul Drăgan

CEO, Premier Restaurants România

1. Aveţi încredere în propriile forţe şi nu vă temeţi să testaţi lucruri noi, fiindcă doar aşa veţi învăţa: având curajul să încercaţi şi asumându-vă responsabilitatea pentru acţiunile voastre.

2. Acceptaţi că vor exista şi lucruri pe care nu le puteţi controla cu totul, dar pentru toate celelalte, luptaţi şi nu vă lăsaţi doborâţi de presiune.

3. Ascultaţi şi căutaţi să deveniţi cea mai bună versiune a voastră. Este un proces continuu, dar cred că aceasta este frumuseţea lui.

Carte de vizită:

1. A preluat conducerea operaţiunilor McDonald’s România în vara anului 2020;

2. Şi-a construit cariera exclusiv în cadrul McDonald’s. A început cu un job în restaurant, prin programul Manager Trainee, în urmă cu 27 de ani;

3. De mai bine de două decenii a devenit manager de restaurant în cadrul businessului, mai întâi în România şi apoi în Statele Unite, ca parte a unui proiect de schimb de experienţă;

4. A fost şi consultant de operaţiuni în Canada; ulterior a preluat funcţia de manager de operaţiuni şi, ulterior, director de operaţiuni în România;

5. Anterior preluării rolului curent a condus lanţul de restaurante din Malta.

Philippe Gabulon

director general, Societe Generale

Global Solution Centre România şi deputy CEO Societe Generale

Global Solution Centre India 

1. Fii sincer cu tine însuţi, pentru că poţi învăţa să vorbeşti în public, să ţii o prezentare, dar nu poţi schimba ceea ce eşti. E mai bine să mizezi pe punctele tale tari decât să încerci să corectezi lucrurile care nu sunt atât de eficiente.

2. Rămâi curios, pentru că această calitate reprezintă sămânţa dezvoltării; fără curiozitate nu vei fi interesat de lucruri şi nu vei progresa într-o companie. Poţi avea oportunităţi, dar trebuie să profiţi de ele.

3. Asumă-ţi riscuri, pentru că nu există businessuri fără riscuri. Există oameni tineri în România care au o adversitate faţă de risc, iar asta m-a şocat. Nu poţi avea câştiguri fără a risca, e imposibil. Dacă vrei o carieră care să îi inspire pe alţii, trebuie să îţi asumi riscuri.

4. Pentru oamenii care vor să se dezvolte ca manageri – să fii conştient de ceea ce îţi place. Poţi aspira la o poziţie de manager, dar asta înseamnă că trebuie să îţi placă oamenii, mai exact interacţiunea cu oamenii. Sau dacă vrei să te dezvolţi într-un anumit domeniu, asta e foarte bine. Poţi fi un contributor individual recunoscut, bine plătit, dar va fi un alt job, şi nu le poţi avea pe ambele. Poţi fi un bun specialist şi un bun manager până la un anumit nivel sau o anumită dimensiune a organizaţiei.

5. Fii transparent – cred că nu există niciun câştig în a încerca să ascunzi lucruri de la alţii, fie că au o funcţie inferioară sau superioară, e o formulă pierzătoare.

6. Trebuie să iei decizii dificile dacă vrei să te dezvolţi. Sunt decizii care pot fi legate de un eveniment sau de strategie, dar la un anumit moment dat vor fi decizii care sunt greu de luat dintr-o anumită perspectivă. Poate fi un risc, dar oricum ar fi trebuie să iei decizii.

7. Când trebuie să iei o decizie, raportează-te la oameni. Uneori ai oameni care au tendinţa de a întârzia asta indefinit, neavând curajul de a gestiona problema. Dacă timp de trei ani nu s-a schimbat nimic, singura metodă e să schimbi persoana din respectiva poziţie. Am învăţat că asta nu va ajuta doar compania, ci şi respectiva persoană, pentru că nimeni nu vrea să fie într-o situaţie în care nu poate avea rezultate. Oamenii vor să aibă succes, să aibă performanţe, iar dacă nu au, chiar şi ei vor să schimbe acest lucru, iar ulterior vor recunoaşte asta.

8. Trebuie să fii inclusiv. Ca exemplu, la New York aveam oameni de şapte naţionalităţi în echipă, şi este foarte util să ai oameni din mai multe culturi alături de tine.

9. Încearcă mereu să empatizezi, să recunoşti emoţiile celuilalt.

10. Ca să fii dorit trebuie să ai ceva de oferit. Ai nevoie de abilităţi, de un mod de a face lucrurile care e util într-un anumit context, şi care poate fi dezvoltat într-un proiect, într-o echipă sau poate fi transformat în altceva. Trebuie să ai aceste lucruri, să le construieşti, şi odată ce le ai trebuie să fii decis în privinţa a ce vrei să faci.

Carte de vizită:

1. A fost numit în funcţia de director general al Societe Generale Global Solution Centre România în vara anului 2022. În paralel, deţine rolurile de director general adjunct al Societe Generale Global Solution Centre în India şi director de operaţiuni pentru cele două centre de servicii din România şi India;

2. În aceste roluri, el se concentrează pe susţinerea implementării strategiei grupului, a dezvoltării şi continuării transformării digitale a celor două centre, axându-se pe impulsionarea creării de servicii cu valoare adăugată pentru partenerii din Grupul Societe Generale, pe îmbunătăţirea continuă a acestora şi a modelului de operare;

3. Executivul face parte din echipa Societe Generale de peste trei decenii. De-a lungul timpului, a ocupat diferite funcţii la nivel global, acoperind arii precum investiţii bancare, pieţe de capital, tehnologia informaţiei, externalizarea serviciilor, operaţiuni şi audit;

4. Deţine o diplomă în inginerie oferită de École Centrale de Lille.



MEET THE CEO este un eveniment în cadru restrâns, care facilitează dialogul cu cei mai importanţi manageri din România. Pentru a afla cine sunt invitaţii ediţiei următoare şi pentru mai multe detalii despre MEET THE CEO,  accesaţi secţiunea Evenimente de pe site-ul www.bmag.ro sau sunaţi la numărul de telefon 0318.256.293.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
LEADERSHIP,
ceo,
manageri,
sfaturi,
lideri,
executivi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.