Cum vrea Cristian Rusu să relanseze Rus Savitar, grup pe care l-a răscumpărat de la Greenbridge: Vrem să aducem compania pe break-even. Începem să reconstruim cu 200 de oameni

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 28 aprilie 2024 73 afişări

Cum vrea Cristian Rusu să relanseze Rus Savitar, grup pe care l-a răscumpărat de la Greenbridge: Vrem să aducem compania pe break-even. Începem să reconstruim cu 200 de oameni

♦ În octombrie 2023, Cristian Rusu şi soţia sa au reintrat în acţionariatul producătorului şi retailerului de mobilă ♦ Rus Savitar lucrează în prezent doar cu clienţi mari precum Dedeman şi din piaţa din Marea Britanie, restructurând câteva divizii ♦ Reţeaua Casa Rusu mai are şase magazine şi 200 de angajaţi, faţă de circa 1.000 în anii de creştere a businessului.

Cristian Rusu, antreprenorul care a răscumpărat grupul Casa Rusu-Rus Savitar de la fondul de investiţii Greenbridge, căruia i-l vânduse în 2019, spune că de la finalul lunii octombrie anul trecut, de când a reintrat în acţio­nariat, a luat o serie de măsuri prin care treptat să readucă businessul pe o pantă ascendentă. Rus Savitar, divizia de producţie a grupului, intrase în concordat preventiv la jumătatea anului trecut, şi a fost timp de doi ani, în 2022 şi 2023, pe pierderi.

„Am răscumpărat compania pentru că anul acesta Rus Savitar împlineşte 30 de ani şi normal că aveam resursele necesare să închid creditul bancar, având în vedere că făcusem vânzarea în 2019, şi să scot compania de sub concordat preventiv. Ceea ce s-a şi întâmplat, am ieşit vinerea trecută de sub concordat preventiv şi am făcut nişte restructurări importante la fabrica de mobilă şi la cea de tapiţerie. Ele sunt funcţionale în continuare şi produc, dar la un nivel mai scăzut, tocmai ca să ne reglăm veniturile şi cheltuielile“, a spus Cristian Rusu într-un interviu acordat ZF.

El împreună cu soţia sa Laura sunt acum singurii acţionari ai Rus Savitar (fabrica) şi Casa Rusu (divizia de retail). Rus Savitar este o afacere pusă pe picioare de familia Rusu în 1994, iar în 2019 a semnat cea mai importantă tranzacţie din sectorul mobilei, vânzând mai întâi 75% din grup către fondul de investiţii suedez Greenbridge. Cristian Rusu a mai rămas la conducerea executivă a companiei o perioadă pentru a face mai uşoară tranziţia, iar apoi contractul cu fondul suedez viza şi vânzarea restului de 25% din părţile sociale la finalul următorilor doi ani după prima achiziţie. Ultimul deal dintre cele două părţi s-a perfectat în martie 2022, după cum povesteşte Cristian Rusu. În 2021, el a fost înlocuit de un executiv polonez la conducerea grupului, iar Cristian Rusu nu a mai avut nicio funcţie executivă în companie până când a preluat-o.

Familia Rusu a bătut palma cu grupul suedez chiar înainte de izbucnirea pandemiei, perioadă care a venit cu un val de închideri de magazine şi de fabrici. Această perioadă a zguduit puternic industria mobilei, dar nu a fost singura. Au urmat apoi un val de scumpiri ale materiilor prime, dar şi un declin al consumului pentru că mobila este printre primele produse pe care oamenii renunţă să le cumpere atunci când au dificultăţi financiare.

Povestea unei răscumpărări la patru ani de la vânzare

În 2022 (ultimele date disponibile la Ministerul de Finanţe) arată că Rus Savitar a avut afaceri de 127,8 milioane de lei, în scădere cu 9% faţă de anul precedent, şi a trecut pe o pierdere netă de peste 6 milioane de lei, faţă de un profit net de 9 milioane de lei în 2021.

„În 2023 lucrurile s-au înrăutăţit. Com­pania a avut o pierdere la nivel de EBITDA de peste 6 milioane de lei, iar pierderea netă a fost şi mai mare. Pe deasupra, exista acel credit pe care fondul de investiţii l-a contractat în momentul în care au achiziţionat compania de la noi şi care în luna aprilie a anului trecut a devenit insuportabil. Renegocierile au eşuat şi banca atunci a decis să declare creditul scadent anticipat şi le-au dat un termen foarte scurt să achite. Mai rămăseseră vreo 65 de milioane de lei de achitat către UniCredit Bank, lucru pe care normal că nu aveau cum să-l facă“, a explicat Cristian Rusu, care a adăugat că intrarea în concordat preventiv a fost măsura pe care grupul a găsit-o pentru a avea şansa să facă un plan de restructurare. Însă, el spune că acest plan nu a fost aprobat de bancă, iar singura şansă de a salva această companie a fost să o vândă. Aşa a fost întrebat Cristian Rusu dacă vrea să răscumpere compania.

„A fost o sumă pe care am plătit-o la răscumpărare, plus obligaţia de a plăti toate obligaţiile de plată ale companiei au trecut în sarcina noastră, dar sunt lucruri care le-am gândit-o la început şi care le-am asumat în momentul în care am decis să răscumpărăm“. El nu a dat detalii despre valoarea tranzacţiei, însă fondul de investiţii din Suedia declara recent pentru un ziar suedez că au decis să treacă această investiţie la categoria pierderi (pe zero în bilanţ) pentru a o putea vinde. În 2019, tranzacţia prin care fondul a cumpărat grupul Rus Savitar- Casa Rusu a fost de ordinul zecilor de milioane de euro, conform datelor ZF. Cu toate acestea, Cristian Rusu spune că are resursele necesare pentru a aduce compania pe linia de plutire pentru ca mai apoi să înceapă din nou să crească.

„Reducând activitatea, aşa cum am decis, fabrica lucrează strict pentru clienţii fabricii, alţii decât Casa Rusu, adică pe intern lucrează cu Dedeman şi pe export lucrează strict cu clienţii din piaţa din Marea Britanie, dar am redus numărul produselor la nivelul produselor care produceau într-adevăr o marşă care să ne permită să fim profitabili şi am regândit gama de produse în aşa fel încât să putem produce eficient şi să avem o activitate de producţie care să ne ducă pe plus anul ăsta“, a menţionat antreprenorul, care adaugă că alegerile în ceea ce priveşte restructurarea au fost destul de simple, pentru că „am ştiut exact ce trebuie să tăiem, care e necesarul de produse finite şi ce sectoare trebuiesc restructurate astfel încât să reuşim să stabilizăm compania“.

În plus, printre măsurile luate de Cristian Rusu după revenirea la conducerea companiei este şi păstrarea magazinelor care aduceau profit, astfel că a închis 12 astfel de locaţii şi a mai rămas cu şase unităţi deschise sub brandul Casa Rusu.

„Am început să închidem magazinele care erau foarte neprofitabile pentru că, sincer, puţine magazine mai erau profitabile, dar erau unele care generau pierderi mari. Încercăm o restructurare a business-ului până în zona de break-even, după care intenţia mea este să îl cresc înapoi. Dar trebuie să o duc în zona în care companiaeste stabilă financiar, nu doar din punct de vedere a datoriilor pe care deja le-am achitat, ci trebuie să ajungem şi la o sănătate financiară care să ne permită să începem să creştem din nou“, a punctat managerul.

În plus, grupul mai are în prezent 200 de angajaţi, faţă de circa 1.000 cât aveau ambele companii în 2021 şi în anii de creştere.

„Acesta nu mai este un plan de restructurare impus de cineva. E un plan de restructurare impus de noi intern, pentru că altfel nu puteam să o întoarcem din declinul în care a pornit din 2022 şi mult mai accelerat în 2023. Această restructurare era o măsură necesară, dar mă bucur că totuşi am salvat aceşti 200 de oameni şi cu aceşti 200 de oameni începem să reconstruim“, a punctat el.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.